2006-10-29, 08:38
Medlem
Atems avatar
Why I Want to Fuck Ronald Reagan, av J. G. Ballard.

Den kommunala kroppen och Pyjamasöverdelarna med utvecklingen i Östeuropa, av Erik Beckman.

Trumpeten i stjärten, av Öyvind Fahlström.
Citera
2006-10-29, 11:17
Medlem
Elvis is dead and I don't feel so good myself, Lewis Grizzard
Citera
2006-10-29, 12:08
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truman_Peyote
Majakovskijs "Ett Moln i Byxor" är ju helt utsökt...Sen har Solzjenitsyns "En kalv med Eken stångades" alltid fascinerat mig...

Anledningen till att En kalv med eken stångades låter så bra är väl att det är en fyrfotad jambisk rad, eller är jag helt ute och cyklar nu?
"En kalv stångades med eken" hade ju hursomhelst inte låtit alls lika bra.
Citera
2006-10-29, 13:07
Medlem
Rakiis avatar
Mina favorit måste ändå vara Charles Bukowskis En snuskgubbes anteckningar samt Min oskuld och Pearl Harbor (notera att originalet är inte alls lika kul).
Citera
2006-11-09, 13:33
Medlem
Tiger! Tiger! av Alfred Bester. Nu mera tyvär omdöpt till The Stars My Destination.
Citera
2006-11-09, 16:03
Medlem
Marabou Stork Nightmares av Irvine Welsh, inte bara en cool titel utan en djävulskt bra story.
Citera
2006-11-09, 17:44
Bannlyst
Vackra titlar...

Do androids dream of electrical sheep är väl ändå en fantastiskt vacker titel.
Om jag får smyga in en annan lite OT-titel så är det A Mind Forever Voyaging, det gamla skrivspelet, eller textäventyret som det så fint kallas, från Infocom.
/Raya
Citera
2006-11-09, 19:08
Medlem
Oscar Vidals avatar
Långsamhetens lov eller vådan av att åka moped genom Louvren.
Citera
2007-01-07, 11:49
Medlem
Jim Divines avatar
Några titlar jag fastnat för är av Nikanor Teratologen:
Obs, inte fackböcker direkt... eller?

"Äldreomsorgen i Övre Kågedalen"
"Förensligandet i det egentliga Västerbotten"

även

"Last night a DJ saved my life"
Citera
2007-01-07, 11:57
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Dumskallarnas sammansvärjning, är en ganska bra titel.

En Amerikansk tragedi, är en annan.

Men den bästa är: Klockan klämtar för dig. Och lika bra på engelska, For whom the bell tolls.
Citera
2007-01-07, 15:35
Medlem
Hednings avatar
De bästa titlarna konstruerades på 16- och 1700-talet.

Mitt favoritexempel av Dijkman d.ä, Petter: "Historiske anmärckningar, öfwer, och af en dehl runstenar, i Swerige, angående dhe uhrgambla, sviar och giöthers kyrkie och werdzliga wäsende, uthi åthskilliga måhl, hwar af man har att finna något ey så förr kunnigt; om deras religion : och evangeliske lährans hijt uthi Swerige inkomst, tungomåhls ahrt, runska bokstäfwers nampn och tahl, krigz- vttogh, commercier, och andra resor härifrån Swea- och Giötaland til the uthi Africa, Asien och i Europen belägne orter, med : hwad mehra, man så wähl af rijtningarne, som ordesätten och stafwelserne, förmedelst stenarnes jämbförelse har kunnat inhempta, författat uthaf Petter Dijkman den äldre åhr Christi 1708. Cum gratia & privilegio s:ae r:ae m:tis. Stockholm, : tryckt och uplagt af Henr. C. Merckell, kongl. boktr. i stor-furstend. Finland åhr 1723. Stockholm. Merckell, 1723."
Citera
2007-01-07, 16:29
Medlem
"Milda makter" av Arto Paasilinna tycker jag är en kul titel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in