2010-05-05, 03:53
Medlem
Hirvis avatar
Jag skulle vilja börja spela våra rep för att kunna ta ut fragment från när vi jammar med mitt band. jag har en bra bärbar dator ifall det behövs, men hur ska jag göra för att få så schysst och prisvärd kvalité som möjligt? vill verkligen inte punga ut en massa pengar.

Har en sång-mikrofon som är ganska schysst (Shure), kan man köpa en sladd som kopplas till datorn? (Har 2 mikrofoner)

Eller köpa en dator-mikrofon? Eller en diktafon?
Citera
2010-05-05, 07:58
Medlem
Fbadgers avatar
Hur är det tekniska ?

Vanligt rep alltså med en massa förstärkare och ett separat PA för sång ? <-- I detta fallet svårare, köp ett externt ljudkort till datorn (datorn som du håller långt borta från högtalarna) och en använd en Sm58 (yummmie Sm58 drägel)
eller kör ni kanske genom ett mixerbord. <-- I detta fall enklast , bara att lina
Citera
2010-05-05, 08:59
Medlem
Andra möjligheter är att dra på loppis och köpa en bandare med inspelningsfunktion. Sen är det bara in med ett tape och köra. Ja, jag är helt ärlig. Rehearsals när dom är som bäst.

Annars finns det sånna här grejer, http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/.

Men eftersom ni redan har nå schyssta mickar är det bara att köpa ett ljudkort och spela in i datorn. Då kräver det ju dock att du har ett fungerande inspelningsprogram.
Senast redigerad av rightball 2010-05-05 kl. 09:01.
Citera
2010-05-05, 12:18
Medlem
Hirvis avatar
Jag vill inte ha någon asbra kvalité, förut spelade vi in med min mobil men nu är den sönder.

Vilken lösning är billigast?

Edit: Det är ett trumset, 3 vanliga förstärkare för instrument + en pa-förstärkare för sång.
Senast redigerad av Hirvi 2010-05-05 kl. 12:45.
Citera
2010-05-05, 14:15
Medlem
netkos avatar
En portabel inspelare kanske? Exempelvis en sån här:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=17543&artno=189086

De fungerar förvånansvärt bra faktiskt och det blir helt okej ljud. Den duger nog åt er då den lär vara hästkukslängder bättre än vilken mobiltelefon som helst.

Perfekt att ha när du sitter och jammar med dig själv, eller bara vill spela in sådant du kommer på för att ta upp det vid ett senare tillfälle.
Citera
2010-05-05, 15:29
Medlem
Potatisburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netko
En portabel inspelare kanske? Exempelvis en sån här:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=17543&artno=189086

De fungerar förvånansvärt bra faktiskt och det blir helt okej ljud. Den duger nog åt er då den lär vara hästkukslängder bättre än vilken mobiltelefon som helst.

Perfekt att ha när du sitter och jammar med dig själv, eller bara vill spela in sådant du kommer på för att ta upp det vid ett senare tillfälle.
En sån säljer jag billigt PM:a vid intresse.
Citera
2010-05-05, 16:41
Medlem
KSEs avatar
Vi brukade spela in våra rep på MiniDisc tidigare, kopplade bara in en mick & körde
Ljudet var inte skitbra men inte skitdåligt heller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in