2010-05-23, 16:09
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Består utav enbart kött:
"Våra hamburgare görs av 100% rent benfritt nötkött. Det innehåller inga tillsatser, konserveringsmedel eller utdrygningsmedel."
Det kan man tolka så här också:
Det finns inget fläsk i burgaren, enbart 100% nötkött.
Och köttet innehåller inga konserveringsmedel eller utdrygningsmedel.
Men det går ju inte att utläsa om köttet är 100% av hela burgaren,
dom kan ju mycket väl ha stoppat i lök, smakämnen ströbröd edyl.

Skulle jag göra en hamburgare hemma på enbart nötkött så
skulle den inte på långa vägar smaka lika som Mcdonalds.
Senast redigerad av Avva66 2010-05-23 kl. 16:18.
Citera
2010-05-26, 00:11
Medlem
rixard86s avatar
Vi fuskade alltid med tidskorten när jag jobbade på McDonalds, på arbetsledarens order såklart.
Man säger ju inte direkt emot när man är på sitt första jobb som 17åring.

ang. renlighet osv. När jag gick intervjun så fick jag se på en video om att tvätta händerna och sånt om jag inte minns fel. Var väldigt noga på den punkten.
Fick höra lite historier om folk som tappat burgare på det skitiga golvet för att ta upp dem och lägga tillbaka. Dock gjorde jag inte något sådant själv. Men men, 5 sekundersregeln kanske funkar ändå

Kan ju nämna att en nygjord cheeseburgare som man dessutom gjort själv är 100ggr godare än en som fått ligga ens en minut i värmeskåpet. Mums!

Edit: kan nämna att detta var 6-7 år sedan.
Citera
2010-07-20, 16:50
Medlem
downbelows avatar
såg den här dokumentärer imorse. går det allvarligt till såhär på mcdonalds i sverige?
Är det vanligt?
Varför görs inget?

Efter jag sett den så fick det mig att hata Mcdonalds
Citera
2010-08-04, 18:06
Medlem
Tycker gott att denna tråd kan bumpas upp.

Det finns ju gott om personer på flashback som jobbar på McDonalds, låt höra har ni märkt av någon förändring sedan dokumentären sändes?

Själv kan jag dra slutsatsen att jag hade rätt i mitt antagande att företaget snart faller tillbaka i samma gamla fotspår. Fuskandet med tidskort är enligt mina erfarenheter och observationer minst lika utbrett nu som det var innan dokumentären sändes, att jobba utan att vara instämplad förekommer även det fortfarande. Business as usual....

Hur ser det ut på era restauranger?
Citera
2010-08-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McUtnyttjad

Det finns ju gott om personer på flashback som jobbar på McDonalds, låt höra har ni märkt av någon förändring sedan dokumentären sändes?

Själv kan jag dra slutsatsen att jag hade rätt i mitt antagande att företaget snart faller tillbaka i samma gamla fotspår. Fuskandet med tidskort är enligt mina erfarenheter och observationer minst lika utbrett nu som det var innan dokumentären sändes, att jobba utan att vara instämplad förekommer även det fortfarande. Business as usual....

Eftersom min restaurang aldrig har sysslat med detta så är det business as usual
Men visst har det blivit extra koll.

Vad är din källa på att det fortfarande jobbar folk oinstämplade?
Citera
2010-08-05, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900
Eftersom min restaurang aldrig har sysslat med detta så är det business as usual

Ja det finns restauranger som drivs på rätt sätt, grattis att du jobbar på en sådan!

Min källa är mina egna observationer på min egen restaurang, och personer jag känner som jobbar på andra restauranger. Det förekommer i mindre utsträkning än innan men utvecklingen går sakta men säkert åt fel håll tyvärr.
Citera
2010-08-05, 23:08
Medlem
nhults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39-1900

Samma sak hos mig, eftersom det dom pratar om i dokumentären ALDRIG skedde verken innan eller efter så är det inget vi behöver tänka på, verken jag eller mina arbetskollegor skulle någonsin sälja mat som legat för länge eller låta någon jobba utan betalt.

Ifrågesätter hur utrbrett detta är då jag aldrig hört om det innan efter 8 år inom företaget!
Citera
2010-08-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ja det finns restauranger som drivs på rätt sätt, grattis att du jobbar på en sådan!

Min källa är mina egna observationer på min egen restaurang, och personer jag känner som jobbar på andra restauranger. Det förekommer i mindre utsträkning än innan men utvecklingen går sakta men säkert åt fel håll tyvärr.

Okej, vad har ni gjort på din restaurang sedan dokumentären? För jag misstänker att din restaurang fuskar med waste och stämplingarna.
Citera
2010-08-10, 03:30
Medlem
Citat:

Det var extra noggrant i en vecka eller två, sen var det som vanligt igen.
Citera
2010-09-04, 21:28
Medlem
Froken.Julies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pongo
Angående Max -hamburgare kan man väl inte säga att de är "nygjorda" på beställning.
I Skövde ligger ju burgarna i någon plastlåda (undra hur länge ibland) under värme, och sedan gör de ju hamburgaren så att säga på beställning. f-n samma skrot och korn överallt, tacka vet jag sibylla

jag har jobbat på både mc donald's och MAX och i färskhet skiljer det sig.

Max grillar sina hamburgare i en "bandgrill", kötten åker ned i lådor och ligger på eftervärme för att placeras i ett köttskåp. När den röda lampan lyser slängs kötten.

På Mc donald's ligger kötten på en grill där man måste plocka kötten själv och synka rostandet av bröden. Hela hamburgaren tvingas därför göras med en gång där man pumpar ut hamburgare.
Bakom alla burgare ligger tidskort. Efter 10 minuter ska man wasta dvs slänga burgaren enligt klockan. Har klockan passerat röd "7:a" och om det ligger en röd 7:a bakom ett par big mac ska dessa slängas.

Scenario; 10 big bac görs, efter 12 minuter kommer det kunder igen "hej jag/vi vill ha en big mac", vad gör kassören? kastar alla burgare med 10 kunder i köbildning för att köket ska göra nya? Givetvis serveras dem.
5 big mac säljs, 5 finns kvar till nästa om gång där tidsuppfattningen hur länge burgarna har legat börjar bli oklar. En familj kommer in och beställer 3 big mac, det börja bildas kö. 2 big är gamla för att få iväg kunder ber man den 3:e personen komma tillbaka igen om 3 minuter för sin burgare.
Några av de scenarion som kan inträffa. Personligen har jag serverat den mat jag själv bedömt att jag skulle äta personligen. En hamburgare som legat 15 minuter ÄR ätbar.
Efter Mcfusk dokumentären började Mc donald's hejdlöst slänga burgare efter tidskorten. Vi (då jag jobbade där) kunde ha en waste på ca 200 cheeseburgare om dagen.
I det stora hela är 10 minuter för lite tid och det är idiotiskt att göra hamburgare som ingen beställt.

Skillnaden mellan MAX och Mcd.

*MAX skär sin grönsaker själv - Mc donald's har färdig skurna i förpackning
*MAX pumpar sin egen dressing - Mc donald's har den färdig pumpad.
*MAX använder färska grönsaker på allt - Mc donald's använder torrlök som man lägger i vatten på te.x big mac och cheesburgare.
*MAX blandar vissa dressingar själv - Mc donald's har dem alltid färdiggjorda.
*MAX gör hamburgarna på beställning "kött i plastlådorna" har en max tid - Mc donald's gör hela hamburgare med sunkiga grönsaker de lägger i ett värmeskåp. Att ha en hamburgare färdig med bröd och alla gör att den passerar "bäst före datum" snabbare
*MAX serverar ALL mat samtidigt = varma pommes.
*Ur miljösynpunkt är MAX bättre, oanvänd mat slängs inte på samma sätt.
*MAX ÄR och förblir SVENSKT allt är svensk tillverkat och folk VET att det får vänta men anser att det är värt det

i snabbhet syns bara skillnaden mellan MAX och mcd under lågförsäljning.
På MAX tas 3-5 beställningar åt gången som kanske tar 5 minuter. Maten läggs sedan upp.
Kunden som beställde sist i beställningsomgången kommer få sin mat snabbast.
På mcd tas 1 beställning åt gången som då ska ta max 60sek per meny
men det tar ändå tid att plocka ihop maten så totalt 5 menyer = 5 minuter väntetid ändå.

Vill du ha en färsk burgare på Mcd 1. Gå in under ruschtider 2. beställ grillorder.
Du kommer garanterat få en ny burgare.
Citera
2011-02-27, 21:55
Medlem
Den här tråden förtjänar att bumpas upp.

Mycket har hänt för att stävja det värsta fusket med de anställdas timmar och löner och min övertygelse är att det har skett en förbättring på det området. Det har tyvärr även lett till att en del restaurangchefer blivit tvungna att hitta nya sätt att fuska på.

Det senaste året har det hänt en hel del gällande administrativa rutiner och det har även skett ett kunskapslyft riktat mot restaurangchefer vad gäller lagar och regler. Fokus har legat på vad man inte får göra som chef. Vad man inte bör göra och hur man agerar på ett etisk riktigt sätt har det inte talats om över huvud taget och den generella attityden i företaget har inte ändrats alls.

Det finns väldigt många mycket duktiga restaurangchefer inom McDonalds som håller både etik och moral högt. Tyvärr finns det fortfarande väldigt många rent svinaktiga chefer som drar varumärket i smutsen med sitt agerande och dessa upplevs tyvärr inte som ett problem av huvudkontoret. Troligtvis beror väl detta på att det är dessa chefer som kan leverera bra ekonomiska resultat och det är det som räknas.

Jag skulle våga sätta en rätt ansenlig summa pengar på att vi om ett år kan se en ny skandaldokumentär där McDonalds är inblandat, att ändra dom grundläggande attityderna innom företaget verkar inte alls vara prioriterat eller viktigt.
Citera
2011-02-28, 01:07
Medlem
SvaMp_s avatar
Har jobbat en hel del på donken och här är mina 50 cents.

Ang waste, alltså det är inget fel på en burgare som legat i 15 min, själv bryr jag mig inte, jag brukade ta med hamburgare hem (jobbade natt så vart alltid kvar i skåpet) och äta dan efter. MEN det är jävligt fult at donken att marknadsföra sig som att det alltid är färskt. Jobbar man inne i stan med konstant rush kan det där funka, ute i förorten på kvällar går det alltså inte, det skulle aldrig funka att alltid ha färska burgare i såvida man just inte lät kunderna vänta på varje hamburgare.

Är det få kunder och det då och då väller in folk står man inför valet att antingen ha tomt skåp och göra nya när folk kommer in = de får vänta, eller ha burgare i skåpet = de blir gamla. Har svårt att tro att ledningen på donken inte är medvetna om detta, men de bryr sig inte för de får både behålla kakan och äta den, de kan iom detta både marknadsföra färska burgare OCH slippa betala dyr waste, för burgarna går som sagt att äta även gamla...riktigt fult tycker jag.

Ibland kom det dit kontrollanter, alltsåfolk från kontoret som skulle testa allt, dock meddelade dom innan... vad gjorde vi då? Ja jävlar vad det wastades då...och jävlar vad fina alla hamburgarna blev. har svårt att tro att huvudkontoret är så korkade att de inte fattar att de inte får en rättvis bild om de kommer dit anmälda, de ska ju ta stickprov random för att veta, men jag tror just att de inte vill veta...då de just vill ha kvar kakan och äta den, de vill kunna säga "ja vi gör kontroller".

Ang in och utstämpling vet jag inte hur det var med redigeringar, kommer ihåg att det var snack om att en första assistent redigerat ner en killes tid, kollade aldrig mina. Däremot var restaurangchefen en snål jävel, möten med ohnom hade man alltid utstämplad som ex. Tom kalla dom en gång på ett "obligatoriskt" personalmöte på annat håll som man inte fick betalt för, bojkottade det dock.
Raster var ju skiftledarna helt besatta av, stackarna sprang ju runt o döda sig själva och bad folk gå på rast,snälla ta rast, ta rast, snälla bla bla. Glöm att få din rast på utsatt dit, ibland kanske, men med lite folk och varierande personalströmning... Restaurangchefen kunde ju ibland också nästan beroedra att man satt längre, om han va med på rasten och det var lite där inne o de va snack om att gå in "nej vi siter kvar lite till".
Vi fick alla betala hälften av maten när vi va där och jobbade, han burkade komma dit med sin farsa o äta och be oss proma allt...

Fick också tillsägelse om att jag var tvungen att skaffa svarta skor, hade inga brukade köra ett par vanliga. Men dom betalade inte skorna, kräver företaget en viss typ av klädsel ska dem betala den tycker jag, annars har jag på mig vilka skor jag vill. Fick en tillsägelse om det i ton att jag skulle få sparken om jag inte skaffade ett par (bojkottade det litegrann då jag ansåg att dom skulle bidra med skorna om de absolut ville ha svarta), han sa iaf, "det där är sista gången jag ser dig i sånna skor" rakt ut ett tag efter att vi diskuterat skorna.

Det fulaste med mcdonalds är dock att dom marknadsför sig till barn, det är så jävla uppenbart, ungarna ska få ballonger, ibland få göra glassar etc. Det är fan det som är den värsta scamen.

Riktigt skitföretag, gör världen en tjänst, ät inte där. Maten är alltså det värsta som finns, även om det går att äta kommer jag ihåg hur jävla illamående man blev av att äta burgare en hel dag.
Senast redigerad av SvaMp_ 2011-02-28 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in