Citat:
Ursprungligen postat av pongo
Angående Max -hamburgare kan man väl inte säga att de är "nygjorda" på beställning.
I Skövde ligger ju burgarna i någon plastlåda (undra hur länge ibland) under värme, och sedan gör de ju hamburgaren så att säga på beställning. f-n samma skrot och korn överallt, tacka vet jag sibylla

jag har jobbat på både mc donald's och MAX och i färskhet skiljer det sig.
Max grillar sina hamburgare i en "bandgrill", kötten åker ned i lådor och ligger på eftervärme för att placeras i ett köttskåp. När den röda lampan lyser slängs kötten.
På Mc donald's ligger kötten på en grill där man måste plocka kötten själv och synka rostandet av bröden. Hela hamburgaren tvingas därför göras med en gång där man pumpar ut hamburgare.
Bakom alla burgare ligger tidskort.
Efter 10 minuter ska man wasta dvs slänga burgaren enligt klockan. Har klockan passerat röd "7:a" och om det ligger en röd 7:a bakom ett par big mac ska dessa slängas.
Scenario; 10 big bac görs, efter 12 minuter kommer det kunder igen "hej jag/vi vill ha en big mac", vad gör kassören? kastar alla burgare med 10 kunder i köbildning för att köket ska göra nya? Givetvis serveras dem.
5 big mac säljs, 5 finns kvar till nästa om gång där tidsuppfattningen hur länge burgarna har legat börjar bli oklar. En familj kommer in och beställer 3 big mac, det börja bildas kö. 2 big är gamla för att få iväg kunder ber man den 3:e personen komma tillbaka igen om 3 minuter för sin burgare.
Några av de scenarion som kan inträffa. Personligen har jag serverat den mat jag själv bedömt att jag skulle äta personligen. En hamburgare som legat 15 minuter ÄR ätbar.
Efter Mcfusk dokumentären började Mc donald's hejdlöst slänga burgare efter tidskorten. Vi (då jag jobbade där) kunde ha en waste på ca 200 cheeseburgare om dagen.
I det stora hela är 10 minuter för lite tid och det är idiotiskt att göra hamburgare som ingen beställt.
Skillnaden mellan MAX och Mcd.
*MAX skär sin grönsaker själv - Mc donald's har färdig skurna i förpackning
*MAX pumpar sin egen dressing - Mc donald's har den färdig pumpad.
*MAX använder färska grönsaker på allt - Mc donald's använder torrlök som man lägger i vatten på te.x big mac och cheesburgare.
*MAX blandar vissa dressingar själv - Mc donald's har dem alltid färdiggjorda.
*MAX gör hamburgarna på beställning "kött i plastlådorna" har en max tid - Mc donald's gör hela hamburgare med sunkiga grönsaker de lägger i ett värmeskåp. Att ha en hamburgare färdig med bröd och alla gör att den passerar "bäst före datum" snabbare
*MAX serverar ALL mat samtidigt = varma pommes.
*Ur miljösynpunkt är MAX bättre, oanvänd mat slängs inte på samma sätt.
*MAX ÄR och förblir SVENSKT

allt är svensk tillverkat och folk VET att det får vänta men anser att det är värt det
i snabbhet syns bara skillnaden mellan MAX och mcd under lågförsäljning.
På MAX tas 3-5 beställningar åt gången som kanske tar 5 minuter. Maten läggs sedan upp.
Kunden som beställde sist i beställningsomgången kommer få sin mat snabbast.
På mcd tas 1 beställning åt gången som då ska ta max 60sek per meny
men det tar ändå tid att plocka ihop maten så totalt 5 menyer = 5 minuter väntetid ändå.
Vill du ha en färsk burgare på Mcd 1. Gå in under ruschtider 2. beställ grillorder.
Du kommer garanterat få en ny burgare.