Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-30, 14:35
Medlem
niXys avatar
Hej! Jag hade tänkt att uppdatera till 64 bit, men det går inte genom att bara boota och välja update i setup och har googlat lite och förstått att det inte går att uppdatera 32 till 64 utan att formatera.. Så jag behöver lite hjälp här, vill gärna inte formatera hela disken och förlora allt jag har då jag knappt har något ställe att spara filerna jag vill ha kvar så det blir rätt jobbigt senare isåfall.. Så om det finns något sätt att "hacka" till det så att man får 64 istället för 32? Och jag vill helst inte ha två windows installerade heller men om det är det som krävs så.. Annarsom det blir så att jag ska formatera så jag måste hitta något att spara allt på, vart hittar jag filerna för firefox och andra program? Inte i vanliga mozilla mappen osv.. utan det som gör att bokmärken är där dom är och så, jag fixade det när jag uppdaterade från xp till 7 men nu har jag tappat bort mig lite så..

Ja det är några frågor jag vill ha svar på som ni kanske ser
Och jag är mycket tacksam för svar!
Citera
2010-04-30, 14:43
Medlem
kklasens avatar
Du installerar bara om windows, utan att formatera, svårare är det inte! Men formatering är rekommenderat. Det är därför man i regel alltid har separata lagrings och system-partitioner när man bara har en hårddisk.

Har du stor hårddisk kan du minska din partition du har nu och skapa en till på det lediga utrymmet... spara allt där och formatera om windows på disk c. Du gör det i diskhanteraren. Lagom system-partition är ca 100Gb och resterande på lagrings-partitionen.
Senast redigerad av kklasen 2010-04-30 kl. 14:47.
Citera
2010-05-09, 22:10
Medlem
niXys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Du installerar bara om windows, utan att formatera, svårare är det inte! Men formatering är rekommenderat. Det är därför man i regel alltid har separata lagrings och system-partitioner när man bara har en hårddisk.

Har du stor hårddisk kan du minska din partition du har nu och skapa en till på det lediga utrymmet... spara allt där och formatera om windows på disk c. Du gör det i diskhanteraren. Lagom system-partition är ca 100Gb och resterande på lagrings-partitionen.
en fråga bara, går det att fixa en partion med windows7 skivan eller måste man fixa det innan man börjar installera och så?
Citera
2010-05-09, 22:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niXy
en fråga bara, går det att fixa en partion med windows7 skivan eller måste man fixa det innan man börjar installera och så?

Du kan skapa partition med hjälp av skivan.
Citera
2010-05-09, 22:23
Bannlyst
Vad är skillnaden på Windows 7 Premium och Windows 7 Premium 64 bit? Vilket är bäst på en laptop?
Citera
2010-05-09, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niXy
alltså det är klart att det går att ha en slags installations partition men lite onödigt. Du ska väl inte till öknen och sedan göra om en installation.

Men om du ska göra det behöver du rätt program och den partitionen behöver vara den aktiva. Plus att du behöver något som i linux världen heter "grup" annars läs lite om easyBCD. google lite om
bcdedit.exe

Ha gärna en liveCd som kan sedan aktivera tillbaka rätt partition om datorn inte startas. MagicPartitions, Även windows7 skivan kan reparera start problem.

Spara utrymme genom att skippa den önskade partitionen. Spara primära partitionen till ett annat OperativSystem såsom Ubuntu 10.04.

om du vill minska eller öka dina partitioner så är kommandot i windows "devmgmt.msc" och där får du fram fönstret. Om det är mer strul så fortsätt maila... Klart hela windows eller linux är en jävla skola som utvecklas och blir smidigare. Till slut så dyker det om nyare och bättre lösningar som gör att det man kunde inte har något värde.... Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in