2010-04-23, 16:43
  #1
Medlem
BerlinUnrateds avatar
Jag har ca 230.000 norska kr som bara sitter och tickar skitränta i Norge. Motsvarar ungefär 280.000 svenska kronor. Eftersom de som de bara ligger, och jag inte har något direkt behov av dem tänkte jag att värdepappers marknaden vore något. Jag kommer eventuellt behöva dem i slutet på Augusti om jag ska köpa en bostadsrätt, detta är dock bara löst planerat.

Det som först slog mig är Bofors, dels eftersom det är ett svenskt företag, och det känns som om vapenmarknaden är högst lukrativ. Och vapen säljs det ju alltid flitigt av. Eller bör jag kanske köpa aktier/fonder i direkt i BAE? Eller finns det några andra företag som gemene man har för hög moral för att stoppa pengar i? Är det fördel att ha sin depå i Norge eller Sverige? Eller ska jag vända mig mot ett annat land kanske? Tips mottages tacksamt, det ska vara relativt lättadministrerat och jag har inte tänkt mig köpa och sälja aktivt.
Citera
2010-04-23, 16:51
  #2
Medlem
Lodbrokers avatar
Om det funnits en bra aktie med säker värdestegring, skulle alla köpa den. Du tar alltid en risk, det kommer du inte ifrån med enskilda värdepapper. Vapenindustrin kan vara guld, men en olycka med en viss produkt kan sänka aktiekursen 10-tals procent.

Ska du nu kunna casha in din investering ett visst datum, t.ex. för att köpa en bostadsrätt, inom inte allt för lång tid ska du kanske fundera på en räntefond. Ofta kan man fixa det direkt via sin internetbank.

Om nu inte lusten att prova på aktiemarkanden är för stark!
Citera
2010-04-23, 16:57
  #3
Medlem
BerlinUnrateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Om det funnits en bra aktie med säker värdestegring, skulle alla köpa den. Du tar alltid en risk, det kommer du inte ifrån med enskilda värdepapper. Vapenindustrin kan vara guld, men en olycka med en viss produkt kan sänka aktiekursen 10-tals procent.

Ska du nu kunna casha in din investering ett visst datum, t.ex. för att köpa en bostadsrätt, inom inte allt för lång tid ska du kanske fundera på en räntefond. Ofta kan man fixa det direkt via sin internetbank.

Om nu inte lusten att prova på aktiemarkanden är för stark!

Naturligtvis förstår jag att det inte finns något säkert kort. Har ungefär 80.000sek i Ryssland, Kina och Indien. Fonder då förvisso, men de har ju gått som en jojo det senaste året. Jag fick bara för mig att just vapenindustrin kunde generera mer pengar, eftersom den är något som alltid kommer finnas kvar.
Jag har inget visst datum jag behöver pengarna, om aktierna/fonden står -23% i slutet av Augusti kan mina föräldrar skriva på borgen för bostadsrätten. Det är alltså inget ekonomiskt problem så, men det var mest att jag vill höra folks förslag om min idé var helt förkastlig eller inte. Samt, hur man enklast bar sig åt. Handlas det med vapenfonder/aktier på de större bankerna? Är så mycket prat om att alla pensionsbolag inte investerar i just vapenindustrin. Tack för att du svarade föresten.
Citera
2010-04-23, 17:03
  #4
Medlem
Carrujos avatar
Alternativet kanske kan vara att placera i bl.a. Altria, Swedish Match, Imperial Tobacco och British American Tobacco. Är väl även lite härligt omoraliskt också samtidigt som det finns en stadig efterfrågan. Kolla annars in fonden Vice och kolla vilka företag de har i portföljen: http://www.google.com/finance?q=vicex
Citera
2010-04-24, 02:31
  #5
Medlem
Starvids avatar
Bofors är delat mellan BAE (kanonerna) och SAAB (robotarna). Hur vinstmarginalerna ser ut för BAE vet jag inte, men SAAB får slita för att försvara sina icke enormt höga marginaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in