Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Om det funnits en bra aktie med säker värdestegring, skulle alla köpa den. Du tar alltid en risk, det kommer du inte ifrån med enskilda värdepapper. Vapenindustrin kan vara guld, men en olycka med en viss produkt kan sänka aktiekursen 10-tals procent.
Ska du nu kunna casha in din investering ett visst datum, t.ex. för att köpa en bostadsrätt, inom inte allt för lång tid ska du kanske fundera på en räntefond. Ofta kan man fixa det direkt via sin internetbank.
Om nu inte lusten att prova på aktiemarkanden är för stark!
Naturligtvis förstår jag att det inte finns något säkert kort. Har ungefär 80.000sek i Ryssland, Kina och Indien. Fonder då förvisso, men de har ju gått som en jojo det senaste året. Jag fick bara för mig att just vapenindustrin kunde generera mer pengar, eftersom den är något som alltid kommer finnas kvar.
Jag har inget visst datum jag behöver pengarna, om aktierna/fonden står -23% i slutet av Augusti kan mina föräldrar skriva på borgen för bostadsrätten. Det är alltså inget ekonomiskt problem så, men det var mest att jag vill höra folks förslag om min idé var helt förkastlig eller inte. Samt, hur man enklast bar sig åt. Handlas det med vapenfonder/aktier på de större bankerna? Är så mycket prat om att alla pensionsbolag inte investerar i just vapenindustrin. Tack för att du svarade föresten.