Citat:
Absolut är även detta ett mycket märkligt försvinnande. Jag vet inte tyvärr han varför inte är dödförklarad efter alla dessa år. Man tycker ju helt naturligt att någon skulle ha intresse för hans aktier m.m. Om hans släktingar i Tyskland finns inget omnämnt i artikeln.
I Sverige har han säkert inte befunnit sig efter sitt försvinnande. Åtminstone inte bland de levandes antal.
Ja, bilfirman verkar ha spelat en viss roll i Fangohrs liv. Vilka som var ägarna eller till vilket land dessa försvann till när frågorna blev för besvärande framkommer inte heller. Kanske kan detta framkomma i media vid den här tiden?
Ser också att den rätta stavningen skall vara Fangohr men jag kan "försvara" mig med att i artikeln så har efternamnet den felaktiga stavningen.
När paret träffades för första gången 1960 i Trelleborg berättade han för henne att han var tysk juniormästare i fäktning. Han hade deltagit i tävlingar i Stockholm. Han berättade vidare att han ensam var på väg hela vägen till Mannheim på sin cykel.
Robert Fangohr var vid förvinnandet en lång man med mörkt skägg, mörkt hår samt bar glasögon.
Kanske kan det framkomma några ytterligare uppgifter om hans försvinnande om man t. ex. läser Hallands-Posten på mikrofilm tiden efter den 16/2 1973?
I Sverige har han säkert inte befunnit sig efter sitt försvinnande. Åtminstone inte bland de levandes antal.
Ja, bilfirman verkar ha spelat en viss roll i Fangohrs liv. Vilka som var ägarna eller till vilket land dessa försvann till när frågorna blev för besvärande framkommer inte heller. Kanske kan detta framkomma i media vid den här tiden?
Ser också att den rätta stavningen skall vara Fangohr men jag kan "försvara" mig med att i artikeln så har efternamnet den felaktiga stavningen.
När paret träffades för första gången 1960 i Trelleborg berättade han för henne att han var tysk juniormästare i fäktning. Han hade deltagit i tävlingar i Stockholm. Han berättade vidare att han ensam var på väg hela vägen till Mannheim på sin cykel.
Robert Fangohr var vid förvinnandet en lång man med mörkt skägg, mörkt hår samt bar glasögon.
Kanske kan det framkomma några ytterligare uppgifter om hans försvinnande om man t. ex. läser Hallands-Posten på mikrofilm tiden efter den 16/2 1973?
När det gäller aktier och bankkonton, hade hans fru nog rätt att disponera pengarna, om de nu var gifta utan äktenskapsförord? Det kan ha bidragit till att ingen dödförklaring gjordes.
Polisutredningen är nog helt sekretessbelagd, av hänsyn till anhöriga, så det blir svårt att ta fram information.
Jag misstänker att även uppgiften om att han varit tysk juniormästare i fäktning var en lögn (liksom den/de tandläkare han sagt sig ha besökt). I vart fall finns hans namn inte med på listan över tyska juniormästare i fäktning för åren 1955-73....:
http://www.fechten.org/der-verband/historie/deutscher-junior/.
Att han var agent för någon främmande makt framstår som ganska troligt. Lögnerna tyder på att han medvetet skapat en legend. som det kallas i spionsammanhang. Resorna utomlands med båtar är också en indikation. Om han nu lämnat landet och börjat ett nytt liv i ett annat land, kan man nog tycka att han tids nog borde ha hört av sig åtminstone till barnet. På 90-talet, t. ex., efter kommunismens sammanbrott.
Ett mycket intressant försvinnande, men också svårt att efterforska. Var Fangohr verkligen denne mans verkliga identitet? Passet fanns visserligen kvar, men har identiteten verifierats? Polisutredningen skulle naturligtvis vara högintressant.
Senast redigerad av quality1939 2015-03-24 kl. 15:40. Anledning: tillägg
Senast redigerad av quality1939 2015-03-24 kl. 15:40. Anledning: tillägg