Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-04-20, 15:29
Medlem
Gautamas avatar
Var går gränsen för reklam och annonser här på FB. Om nån t ex startar en tråd och skriver följande:

TS: "Hej, är det nån som vet var man kan köpa bra ved i närheten av Hulkaryd?"

Så svarar nästa person:

OVE: "Jag äger en vedaffär i Träskered, två mil från Hulkaryd"

TS: "Nice, vad kostar det, och hur hittar jag dit?"

Osv...

När är det över gränsen liksom? Allt Ove gör är ju liksom att svara på frågan.
Citera
2010-04-20, 15:35
Medlem
Tlagnojs avatar
*Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

Sen så har väl admin nyligen sagt att det är okej med annonsering så länge som det är i användarnas intresse. https://www.flashback.org/sp4212130

I detta fall skulle jag absolut tolka det som om det ligger i OPs intresse att man säger att man har en affär där som är bra.
Citera
2010-04-20, 15:47
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Var går gränsen för reklam och annonser här på FB. Om nån t ex startar en tråd och skriver följande:

TS: "Hej, är det nån som vet var man kan köpa bra ved i närheten av Hulkaryd?"

Så svarar nästa person:

OVE: "Jag äger en vedaffär i Träskered, två mil från Hulkaryd"

TS: "Nice, vad kostar det, och hur hittar jag dit?"

Osv...

När är det över gränsen liksom? Allt Ove gör är ju liksom att svara på frågan.

Så länge det inte är uppenbart att Ove tjänar på att säga som han gör är det ingen fara skulle jag vilja säga.

Om Ove skriver: Jag har 10 kubik att sälja, skicka ett PM så är det inte ok kort sagt.

Edit: Er läste lite fel, Att ove äger en vedaffär och tipsarom den samma är självklart ett regelbrott i mina ögon.
Citera
2010-04-20, 16:02
Medlem
Farbror Fazers avatar
Men det är helt ok att Ove tipsar om en affär och nämner pris, även om det skulle råka vara hans och heter oves ved?

Jag tycker det borde vara ok ändå
Citera
2010-04-20, 16:12
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Men det är helt ok att Ove tipsar om en affär och nämner pris, även om det skulle råka vara hans och heter oves ved?
Det torde det vara, eftersom ingen kan koppla användaren Ove till företaget Oves ved.
Att tipsa om företag / affärer och samtidigt nämna pris bör aldrig vara 1.01, så länge man inte uttryckligen säger att man själv tjänar flis på det.
Citera
2010-04-20, 16:14
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer

Jag tycker det borde vara ok ändå

Om du frågar om någon vet var man kan köpa X, jag svarar: "Jag har X att sälja" så försöker jag använda forumet till att köpa och sälja saker.

Vill man göra det kan man köpa reklamplats på forumet.

Däremot om Ove tipsar om en butik, utan att självklart säga att det är hans butik så är det ju ingen moderator som vet detta, därför så skulle det vara "ok".

Skulle Ove dock börja tipsa om den här butiken i varje tråd han hittar, så skulle misstankar självklart börja gro och då är det inte "ok" längre.
Citera
2010-04-20, 16:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
*Det är tillåtet att nämna företag och bloggar i diskussioner så länge inte huvudsyftet är att marknadsföra dessa och det är relevant för diskussionen.

Sen så har väl admin nyligen sagt att det är okej med annonsering så länge som det är i användarnas intresse. https://www.flashback.org/sp4212130

I detta fall skulle jag absolut tolka det som om det ligger i OPs intresse att man säger att man har en affär där som är bra.
Det är ett gammalt uttalande som är obsolet eftersom regeln har ändrats. Oavsett syftet är annonsering förbjudet. Att det är tillåtet att nämna företag och länka till dem gör det inte nödvändigtvis till en annons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in