2010-09-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialMisfit
En liten notis kring mina diktafoninspelningar som en "spökexpert" kan få förklara för mig: Jag gjorde en liten testinspelning på ca tio minuter i det där rummet under dagtid också. Jag satte diktafonen på inspelning och lade den på bordet. Under de tio minuterna satt jag blickstilla och noterade alla ljud som hördes utifrån från exempelvis lekande barn, skällande hundar osv. De ljuden jag noterat återfanns på inspelningen precis som man hade väntat sig. Det som också fanns på inspelningen var ett flertal tydliga smällar, buller och knackningar som jag verkligen INTE hade hört med blotta örat under inspelningen. Hur kan detta vara möjligt?

Kan du inte lägga upp ljudet här?
Citera
2010-09-20, 17:03
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skellefteewa
Kan du inte lägga upp ljudet här?

Jag beskrev ju varför jag inte har gjort det ovan. Jag har ljudfilerna i ett program som heter Audacity som jag upplever som småkrångligt att använda, och sedan vet jag inte var man kan lägga upp en ljudfil på nätet. En massa göra helt enkelt, och det är inga spektakulära inspelningar med spännande spökröster alls, mest knackningar och sånt. Nattinspelningen som fick gå 3,5 h innehåller knackningar och smällar, och på ett ställe låter det som om någon har satt på sig steppskorna och steppar runt i rummet i någon minut. Det låter faktiskt konstigt.

Daginspelningen på tio minuter innehåller hundskall och lekande barn från utifrån, samt mystiskt buller och smällande som jag som sagt inte hörde alls och som enligt hur det låter bör ha hänt i rummet, fast ohörbart på något sätt??. Frågan är hur dessa ljud kom in på inspelningen?

Men ja, om jag orkar greja med allt med där någon kväll när jag är ledig så kan jag lägga in det. Om någon kan ge mig tips på hur och var man laddar upp ljudfiler på nätet?
Citera
2010-09-20, 17:06
Medlem
Citat:
Jag beskrev ju varför jag inte har gjort det ovan. Jag har ljudfilerna i ett program som heter Audacity som jag upplever som småkrångligt att använda, och sedan vet jag inte var man kan lägga upp en ljudfil på nätet. En massa göra helt enkelt, och det är inga spektakulära inspelningar med spännande spökröster alls, mest knackningar och sånt. Nattinspelningen som fick gå 3,5 h innehåller knackningar och smällar, och på ett ställe låter det som om någon har satt på sig steppskorna och steppar runt i rummet i någon minut. Det låter faktiskt konstigt.

Daginspelningen på tio minuter innehåller hundskall och lekande barn från utifrån, samt mystiskt buller och smällande som jag som sagt inte hörde alls och som enligt hur det låter bör ha hänt i rummet, fast ohörbart på något sätt??. Frågan är hur dessa ljud kom in på inspelningen?

Men ja, om jag orkar greja med allt med där någon kväll när jag är ledig så kan jag lägga in det. Om någon kan ge mig tips på hur och var man laddar upp ljudfiler på nätet?

Constant är duktig på sånt, om du gullber honom kanske han hjälper dig, genom supporta dig.
Citera
2010-09-20, 17:11
Medlem
Krullpulvers avatar
När du ska spara ljudfilen till t.ex WAV eller AIFF, välj "Export" (engelska namnet, vet ej svenska) och välj vilket format du ska ha, de bästa är AIFF och/eller WAV.

Sedan när du har filen, kan du ladda upp det på www.megaupload.com hur enkelt som helst.

Vill gärna lyssna på filen om det går

En video som visar: http://www.youtube.com/watch?v=luYK_bOx74I
Citera
2010-09-20, 17:16
Medlem
SocialMisfits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullpulver
När du ska spara ljudfilen till t.ex WAV eller AIFF, välj "Export" (engelska namnet, vet ej svenska) och välj vilket format du ska ha, de bästa är AIFF och/eller WAV.

Sedan när du har filen, kan du ladda upp det på www.megaupload.com hur enkelt som helst.

Vill gärna lyssna på filen om det går

En video som visar: http://www.youtube.com/watch?v=luYK_bOx74I

Ok, tack så mycket. Ska försöka avsätta tid till det där grejandet i veckan. Jag har försökt ta bort brus i Audacity, men det gick inte så bra. Hela programmet är bara... gnaaah!
Citera
2010-09-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ok, tack så mycket. Ska försöka avsätta tid till det där grejandet i veckan. Jag har försökt ta bort brus i Audacity, men det gick inte så bra. Hela programmet är bara... gnaaah!
Gör inget med det, då säger de det är fejk, låt någon "tekniker" här inne göra det i så fall.
Citera
2010-09-20, 17:21
Medlem
Krullpulvers avatar
Citat:

Ha det helst oredigerat så man kan fråga senare vad "bruset vid 06:33 är" som exempel

EDIT: Du är inte ensam om att inte tycka om Audacity fast det fungerar i vissa situationer .
Citera
2010-09-20, 17:45
Bannlyst
Killen kan ju alltid låna en dator från en kompis (om han inte har två bärbara) och ställa en i ett rum och ha den andra hos sig. Sedan ser han till så att båda datorerna har videokontakt med varandra via skype eller msn. Då finns det kanske en möjlighet att få se vad som händer i rummet. Ställer han även en spegel på en stol en bit framför mittemot kameran så kan han också se lite av vad som sker bakom.

Om sedan killen har lust kan han börja berätta en rolig historia så kanske något i rummet börjar skratta.

Om han lämnar ut namnet på den speciellt skapade kontakten (ex. "ScoobyDooWhereAreU") på skype kan andra på flashback logga in. Men då måste det ske på en speciell tid så att killen kan acceptera alla under ca 5 minuters tid. Sedan kan alla nyfikna sitta hemma med en chipspåse och glo. Laddar de ner ett program från nätet kan de också spela in video från skype (eller msn).

Bara ett tips på vad som kan göras för att få lite "show" på jobbet (och hemma för dem som vill koppla upp sig med skype eller msn).
Senast redigerad av pethom 2010-09-20 kl. 17:54. Anledning: Det regnar ute och jag är trött och vill ha kaffe med glass...
Citera
2010-10-28, 22:19
Bannlyst
Kommunalt boende anlitade spökjägare

Citat:
Plötslig kyla och märkliga ljud kommunanställda upplevde att det särskilda boendet var
hemsökt. Då anlitades spökutdrivaren Alice Larsson, 58. Det handlade om osaliga eller onda andar, säger Lars Liljedahl, chef över vård- och omsorgsenheten.

jaja... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8036184.ab
Citera
2010-10-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravo83
Kommunalt boende anlitade spökjägare

jaja... http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8036184.ab

Ja så är det där ute faktiskt, det anlitas medium dagligen. Starkt av chefen att tala om det.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in