2010-04-18, 23:28
Medlem
Nu är det inte så att jag har något problem med detta, men....
Vad jag har förstått finns det en marknad för sedlar som blivit skadade av kombinationen säkerhetsboxar och färgampuller. Min fråga är helt enkelt; Vad gör köparen med dessa märkta sedlar? Det enkla svaret borde vara att dom "tvättas" i någon typ av kemisk process?
Citera
2010-04-18, 23:37
Medlem
Johan_08s avatar
Min polare kom över ett gäng sedlar med färg på, fråga mig inte hur, men han gick till en insättnings-bankomat (eller vad dom nu kallar det) och körde in sedel efter sedel o pengarna var på kontot.
Detta var ju ett par år sen, men det fungerade finfint.

EDIT: Tvättmaskin har man hört ska fungera också? Kanske inte om hela sedeln är blodröd men om det är lite färg det handlar om så?
Citera
2010-04-19, 12:57
Medlem
AIK.STHLMs avatar
Spelautomaterna (jack vegas) tar här på min lokala pub emot färgade sedlar.
Sen beroende på hur mycket som är färgat, säg en bit i ena hörnet, eller längs ena kanten så går det kalas att riva bort den färgade delen.
Hur man däremot gör med riktigt färgade sedlar lämnar jag över till någon mer insatt, då jag inte kan något om detta.
Citera
2010-04-19, 14:34
Medlem
Insättningsautomat är ett säkert kort. I de baltiska länderna finns det ligor som tvättar pengarna för 50-60% av värdet annars.
Citera
2010-04-19, 18:25
Medlem
Det måste vara ganska enkelt att spåra någon som använt en insättningsapparat, om dom hittar färgade sedlar är det ju enkelt att kolla vilka konton som insättningarna registrerats på.. Kan tänka mig att man klarar sig om det rör sig om mindre summor och dom inte kan hitta något mönster.

Jack Vegas.. Om man tycker om att spela kanske, inte om man vill få ut pengar..

Vad gör balterna med pengarna då? Växlar in dom utomlands?
Citera
2010-04-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Det måste vara ganska enkelt att spåra någon som använt en insättningsapparat, om dom hittar färgade sedlar är det ju enkelt att kolla vilka konton som insättningarna registrerats på.. Kan tänka mig att man klarar sig om det rör sig om mindre summor och dom inte kan hitta något mönster.

Är inte helt insatt men som jag förstått det så tvättar kemister pengarna på nått sätt.
Citera
2010-04-19, 21:23
Medlem
Citat:
Nu är det inte så att jag har något problem med detta, men....
Vad jag har förstått finns det en marknad för sedlar som blivit skadade av kombinationen säkerhetsboxar och färgampuller. Min fråga är helt enkelt; Vad gör köparen med dessa märkta sedlar? Det enkla svaret borde vara att dom "tvättas" i någon typ av kemisk process?

på tanke på det var det en tant igår på coop nära som ville betala för sina varor med rosafärgade sedlar. hon verkade inte se grejjen när han i kassan sa att det var emot deras regler att ta emot sedeln :P

Jag tror att det är det kemiskt bad, eller kanske tom blekning av området... sedlar är ju faktiskt gjorda utav tunt tyg och inte papper... (yay ariel 60° vittvätt! så kan man fantisera fram värdet på sedlarna )

att tvätta i maskin är btw ingen bra idé - jag tror att alla som råkat glömma en tjugolapp i fickan när man ska tvätta sina byxor förstår varför :P
Citera
2010-04-19, 21:47
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alicecold
på tanke på det var det en tant igår på coop nära som ville betala för sina varor med rosafärgade sedlar. hon verkade inte se grejjen när han i kassan sa att det var emot deras regler att ta emot sedeln :P

Jag tror att det är det kemiskt bad, eller kanske tom blekning av området... sedlar är ju faktiskt gjorda utav tunt tyg och inte papper... (yay ariel 60° vittvätt! så kan man fantisera fram värdet på sedlarna )

att tvätta i maskin är btw ingen bra idé - jag tror att alla som råkat glömma en tjugolapp i fickan när man ska tvätta sina byxor förstår varför :P

Får utgå från att det är en myt helt enkelt =)
Frågade en nära vän som jobbar på Swedbank om det här, han sa att det går att mata in pengarna sålänge dom inte är alltför skadade

EDIT: Jag skrev det även ovan i ett inlägg, men detta för lite confirmation
Citera
2010-04-19, 22:35
Medlem
justsome1s avatar
Citat:

Man kan ju trycka in så mycket som möjligt, spela lite, välja att ta ut pengarna, då får man ett spelkvitto som man sedan löser in i baren/kassan. Rena pengar i handen.
Större kvantiteter kan dock nog bli ett problem.
Citera
2010-04-21, 12:28
Medlem
Kosstaskens avatar
Rent spontant känns det som att växlingsautomater borde fungera rätt bra.
Du får ut massa mynt som du sen kan bära i en säck till bankens myntväxlare, därifrån rätt in på kontot.
Citera
2010-05-20, 15:48
Medlem
Jag träffade någon som höll på med massa olika medel och kokade (något okänt) kemiskt ren aceton är vad jag minns. Någon som känner till denna metod? Det gick jätte bra förutom att glitter remsan i ena kanten glittrade lite mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in