2010-04-13, 16:35
Medlem
vet inte riktigt vart jag ska posta detta så jag prövar här. Har en uppgift i plugget som går ut på att jag ska motivera vilka skillnader som finns mellan samhällsvetenskaplig och naturvetenskaplig forskning.
Jag skall även motivera likheter.

Har någon nåra tips på sådana?
Citera
2010-04-13, 16:48
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inglorious-me
vet inte riktigt vart jag ska posta detta så jag prövar här. Har en uppgift i plugget som går ut på att jag ska motivera vilka skillnader som finns mellan samhällsvetenskaplig och naturvetenskaplig forskning.
Jag skall även motivera likheter.

Har någon nåra tips på sådana?

Största skillnaden borde väl vara att naturvetenskaplig forskning baserar sig på empiriska experiment medan samhällsvetenskaplig forskning är baserar sig på analys av statistik och mänskligt beteende. Väldigt förenklat i alla fall.
Citera
2010-04-13, 17:02
Medlem
tack!

finns det fler skillnader?

Likheter skall visst också finnas men jag kan inte komma på några alls
Citera
2010-04-13, 18:43
Medlem
Citat:
Likheter skall visst också finnas men jag kan inte komma på några alls

Jag ber att få invända mot Giorgi. Naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig forskning är båda empiriska - de stödjer sig på observationer av verkligheten. Men naturvetenskapen har en underliggande teori som hela tiden utvecklas och förbättras i förhållande till observationerna, medan en sådan knappast finns inom samhällsvetenskapen. Där har man istället (liksom inom psykologin) att göra med en rad olika parallella teorier eller "perspektiv".
Senast redigerad av MuthBuster 2010-04-13 kl. 18:45.
Citera
2010-04-13, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuthBuster
Jag ber att få invända mot Giorgi. Naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig forskning är båda empiriska - de stödjer sig på observationer av verkligheten. Men naturvetenskapen har en underliggande teori som hela tiden utvecklas och förbättras i förhållande till observationerna, medan en sådan knappast finns inom samhällsvetenskapen. Där har man istället (liksom inom psykologin) att göra med en rad olika parallella teorier eller "perspektiv".
du har en poäng, båda gör ju undersökningar.
men är det inte lite så att empirin är grundläggande faktor inom naturvetenskapen medan det inom samhällsvetenskapen inte alltid är det viktigaste?
Citera
2010-04-13, 20:21
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuthBuster

Jag uttryckte mig lite klumpigt, menade absolut inte att samhällsvetenskaplig forskning inte är empirisk, forskning är ju per definition empirisk (Matematik, Filosofi och en del Teoretisk Fysik borträknat). Menade snarare att man sätter upp experiment i naturvetenskapliga ämnen som är mycket lättare att dra slutsatser från än samhällsvetenskapliga.

Kommer inte på några bra exempel just nu, men jag tänker till exempel en kemist som blandar x och y vs en historiker som måste läsa texter från olika källor, jämföra med fynd, etc. etc.
Citera
2010-04-13, 20:30
Medlem
Citat:
du har en poäng, båda gör ju undersökningar.
men är det inte lite så att empirin är grundläggande faktor inom naturvetenskapen medan det inom samhällsvetenskapen inte alltid är det viktigaste?

Den samhällsvetenskapliga forskning jag känner till sysslar med statistik, intervjuer, observationer, studier av källdokument etc, och (mer eller mindre subjektiva) tolkningar av dessa. Vilken annan sorts samhällsvetenskaplig forskning syftar du på?
Citera
2010-04-13, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Kommer inte på några bra exempel just nu, men jag tänker till exempel en kemist som blandar x och y vs en historiker som måste läsa texter från olika källor, jämföra med fynd, etc. etc.

Jag har oturen att ha studerat historia på universitetsnivå, och i dessa postmodernistiska tider sätter man egentligen inte särskilt mycket värde på empirin (vad historiska källor verkligen säger). Det som kommer i första rummet är oftast teorierna och tolkningarna - och ju mindre "empiri" som stödjer det, desto bättre
Citera
2010-04-14, 15:45
Medlem
Tillägg: Nu räknas historia inte till samhällsvetenskaperna (ämnena räknas upp här). Samma postmodernistiska dumheter finns dock säkert i en del samhällsvetenskaplig forskning också, och definitivt i genusteori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in