Citat:
Ursprungligen postat av anonym4000
Hej.
Lillbrorsan som är 17år gammal tog ett paket tuggummi för 14kr på coop idag när vi handlade, han hade den i handen och glömde helt enkelt betala för det, utan gick och plockade minavaror i kassar medan jag betalade.
Sedan på parkeringen blir han arresterad av två väktare dom tog oss till förhörsrum osv, dom tog hans uppgifter och skrev ner hans förklaring till vad som hände.
Vad kommer hända med honom? Böter? Belastningsregister? Socialen?
Är du säker på att väktarna arresterade honom? De sade inte något i stil med "har du lust att följa med här?".
Varför jag frågar detta är att väktare har enbart rätt till att använda envarsgripande, och med tanke på att de tog honom utanför butiken måste de haft uppsikt över Er ifrån kassan till det ögonblicket de stannade Er. Kolla upp så att de verkligen hade det.
http://www.enkelsak.com/for/Envarsgripande_for.html
Annars skulle jag nog påstå att de begått tjänstefel. Jag kan dock ha fel då jag inte är helt världsbäst på det här ämnet ^^ Har dock en väldigt nära vän som arbetar inom väktare/ordningsvakt-branschen som nötar in det här i hövet på mig hela tiden, vare sig jag vill eller inte
Jag har dock en fråga till mer juridik-kunniga personer som dock är lite OT men ändå inte.
I just detta fall, Får de då ens gripa honom med stöd av envarsgripande? Med tanke på att brottet ifråga inte kommer att ge fängelse?
Mvh