2010-04-12, 00:53
Medlem
Hej.

Lillbrorsan som är 17år gammal tog ett paket tuggummi för 14kr på coop idag när vi handlade, han hade den i handen och glömde helt enkelt betala för det, utan gick och plockade minavaror i kassar medan jag betalade.

Sedan på parkeringen blir han arresterad av två väktare dom tog oss till förhörsrum osv, dom tog hans uppgifter och skrev ner hans förklaring till vad som hände.

Vad kommer hända med honom? Böter? Belastningsregister? Socialen?
2010-04-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym4000
Hej.

Lillbrorsan som är 17år gammal tog ett paket tuggummi för 14kr på coop idag när vi handlade, han hade den i handen och glömde helt enkelt betala för det, utan gick och plockade minavaror i kassar medan jag betalade.

Sedan på parkeringen blir han arresterad av två väktare dom tog oss till förhörsrum osv, dom tog hans uppgifter och skrev ner hans förklaring till vad som hände.

Det första och viktigaste är att vara helt jävla tyst,yttra inte ett ord och redogör inte ett piss till väktare. Sen det ända du säger att du vet inte hur den hamnade utanför butiken, det var oavsiktligt.

Om en åklagare orkar gå vidare med detta... ehm ne... inget händer med honom.

De finns faktiskt få åklagare som orkar gå vidare med stölder under 500 kr. Eller har jag helt fel?? nån
Senast redigerad av Hoppsan365 2010-04-12 kl. 01:03.
2010-04-12, 01:06
Medlem
IsJourens avatar
Tveksam till att det skulle bli böter när det nu bara gäller 14kr.
Mer en enkel förmaning och en varning om att det kanske blir värre nästa gång
(om nu ett sådant tillfälle skulle inträffa).

Belastningsregister, skulle kunna bli en liten notis iaf inget mer än så, jag vet själv vilka struntsaker snutarna skriver upp kopplat till mitt personnummer som när man väl blir kollad av de (krogkommisionen) får man nästintill allt uppläst till punkt och pricka, de ringer upp deras central och får veta allting som man har varit med om tillsammans med våra kära konstaplar.
2010-04-12, 01:21
Medlem
Svampfests avatar
I teorin är detta tämligen enkelt, din bror har inte begått något brott då han ej hade uppsåt att tillägna sig tuggummipaketet.

I praktiken antar jag dock att det inte är det lättaste att övertyga rättsväsendet om att man ej hade uppsåt till snatteriet. Säg åt din bror att berätta precis som det var så ska det nog lösa sig, be honom poängtera att han inte hade för avsikt att stjäla varan utan endast glömde att han hade den i handen.
2010-04-12, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym4000
Hej.

Är du säker på att väktarna arresterade honom? De sade inte något i stil med "har du lust att följa med här?".

Varför jag frågar detta är att väktare har enbart rätt till att använda envarsgripande, och med tanke på att de tog honom utanför butiken måste de haft uppsikt över Er ifrån kassan till det ögonblicket de stannade Er. Kolla upp så att de verkligen hade det.

http://www.enkelsak.com/for/Envarsgripande_for.html

Annars skulle jag nog påstå att de begått tjänstefel. Jag kan dock ha fel då jag inte är helt världsbäst på det här ämnet ^^ Har dock en väldigt nära vän som arbetar inom väktare/ordningsvakt-branschen som nötar in det här i hövet på mig hela tiden, vare sig jag vill eller inte

Jag har dock en fråga till mer juridik-kunniga personer som dock är lite OT men ändå inte.

I just detta fall, Får de då ens gripa honom med stöd av envarsgripande? Med tanke på att brottet ifråga inte kommer att ge fängelse?

Mvh
2010-04-12, 03:05
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinto

I just detta fall, Får de då ens gripa honom med stöd av envarsgripande? Med tanke på att brottet ifråga inte kommer att ge fängelse?

Mvh

Japp det får dom. Helt säker. Kommer dock inte ihåg riktigt varför, men tror det handlar om att eftersom fängelse finns med på straffskalan så får de göra det.
Eller gripa kanske inte är rätta termen. Hålla kvar tills polisen kommer iallafall. Tänk inte tanken på att försöka knuffa undan väktaren heller då det helt plötsligt kan rubriceras som rån då istället

Hade de inte fått det så hade ju folk kunnat knata iväg med grejer helt obehindrat ur affären.
2010-04-12, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinto
Är du säker på att väktarna arresterade honom? De sade inte något i stil med "har du lust att följa med här?".

Varför jag frågar detta är att väktare har enbart rätt till att använda envarsgripande, och med tanke på att de tog honom utanför butiken måste de haft uppsikt över Er ifrån kassan till det ögonblicket de stannade Er. Kolla upp så att de verkligen hade det.

http://www.enkelsak.com/for/Envarsgripande_for.html

Annars skulle jag nog påstå att de begått tjänstefel. Jag kan dock ha fel då jag inte är helt världsbäst på det här ämnet ^^ Har dock en väldigt nära vän som arbetar inom väktare/ordningsvakt-branschen som nötar in det här i hövet på mig hela tiden, vare sig jag vill eller inte

Jag har dock en fråga till mer juridik-kunniga personer som dock är lite OT men ändå inte.

Mvh

Finnes fängelse i straffskalan är det gripbart. Envarsgripande är den korrekta termen och kan utföras av vem som helst i sverige, kravet är på bargärning endast polis griper på misstanke.
2010-04-12, 06:56
Medlem
terms avatar
Det absolut mest korkade sättet att försöka klara sig när man tagits med fingrarna i syltburken (framförallt om man är oskyldig) är att spela häftig och inte vilja säga något. Det stärker inte direkt trovärdigheten.

Att småbrott skulle läggas ned för att någon åklagare "inte orkar bry sig" är en märklig myt som inte har någon grund över huvud taget. Även ett snatteri på 14 kronor ska utredas och lagföras, om det i övrigt finns förutsättningar för det. I just det här fallet kommer det dock sannolikt inte bli böter utan en s.k. åtalsunderlåtelse, vilket kommer synas i belastningsregistret som att man åkt dit för snatteri.
2010-04-12, 07:21
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Det absolut mest korkade sättet att försöka klara sig när man tagits med fingrarna i syltburken (framförallt om man är oskyldig) är att spela häftig och inte vilja säga något. Det stärker inte direkt trovärdigheten.

Att småbrott skulle läggas ned för att någon åklagare "inte orkar bry sig" är en märklig myt som inte har någon grund över huvud taget. Även ett snatteri på 14 kronor ska utredas och lagföras, om det i övrigt finns förutsättningar för det. I just det här fallet kommer det dock sannolikt inte bli böter utan en s.k. åtalsunderlåtelse, vilket kommer synas i belastningsregistret som att man åkt dit för snatteri.

Är du verkligen säker?

TS bror har inte erkänt och det står således inte klart att ett brott har begåtts.

Mig veterligen så kan åklagaren då inte fatta beslut om åtalsunderlåtelse.
2010-04-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av term

Nej du har ingen erfarenhet av verkliga situationer. Du tittar för mycket i böcker.

Kan ju lägga till ett liknande exempel på hur de kan se ut

http://blt.se/nyheter/solvesborg/ingen-straffas-for-springnotorna-pa-hans-restaurang(1749202).gm
2010-04-12, 10:03
Medlem
TTKs avatar
Trådar om snatterier finns redan, och den här verkar handla mer om annat ändå.

tråd låst

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in