2010-04-11, 12:42
Bannlyst
Min innekatt som är 11 år har senaste månaderna haft problem
med sin mage.
Hon kräks emellanåt och hon har nästan alltid diareer.
Hon mår helt bra för övrigt!
Äter och dricker och är glad och pigg.

Har varit i kontakt med veterinär som rekomenderat special foder för känsliga magar.
Detta har hon samt att hon får vanligt "blöt"foder från affären oxå.

Hon har varit sjuk en gång tidigare då hon kräktes och ej åt något alls.
Då mådde hon jättedåligt och fick ligga inne med dropp.
De röntgade tog prover osv men allt var bra förutom att hon hade
fyllda "analsäckar" som de tömde.
De trodde hennes problem kunde komma av att hon ätit räkor i hela sitt
liv då hon får detta som godis och de innehåller något precis som fisk
som kan påveraka deras magar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för o få ordning på hennes mage.
Hon är en mkt kräsen katt...

Är det någon som har ett råd/tips?

Jag vill inte hon ska behöva läggas in igen.

Hälsningar kattmatte!
Citera
2010-04-11, 12:47
Medlem
looolsis avatar
Kör på torrfodret och strunta i det "blöta" från affären, mina katter var likadana förut sen började de att äta detta foder som skulle vara bra för magen. Nu mår de prima ballerina. Jag tycker i alla fall att du ska pröva, och var strikt ingen småbjudande av tonfisk och liknande oavsett hur mycket katten gnäller!
Citera
2010-04-11, 12:47
Medlem
Mummies avatar
Har du provat med kokt ris med kokt kyckling alternativt fisk?
Det ska vara väl kokt.

Du har ingen ung katt, äldre katter är inte lika tåliga som ungkatter.

Förmodligen behöver du åka in med henne men om hon gillar den nya matträtten så prova med det några dagar och har inte det hjälpt så ringer du vet.
Citera
2010-04-11, 12:57
Medlem
Gidellas avatar
Kokt torsk är rådet jag alltid fått när katten varit dålig i magen. Men kokt fisk generellt och sedan kokt ris är väl det som är bäst vad jag vet.

Har du bytt blötfoder nyligen? Sist min katta blev sjuk så var det just bytet av blötfodret som var problemet. Och då älskade hon ändå den nya maten så hon åt ju utan problem. Pröva att ta bort blötfodret som redan nämnts. Om det är maten i fråga som är problemet så gäller det att använda uteslutningsmetoden för att kunna avgöra vad som är problemet, och då måste du ta bort blötfodret eller torrfodret i några dagar och inte ge något godis under den perioden heller utan enbart vatten och det valda fodret.
Citera
2010-04-11, 13:05
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mummie
Har du provat med kokt ris med kokt kyckling alternativt fisk?
Det ska vara väl kokt.

Du har ingen ung katt, äldre katter är inte lika tåliga som ungkatter.

Förmodligen behöver du åka in med henne men om hon gillar den nya matträtten så prova med det några dagar och har inte det hjälpt så ringer du vet.

Jag håller med Mummie. Jag skulle försöka med med diet (fisk eller kyckling + ris, det katten gillar bäst och gärna med lite extra vätska i av kokspad) några dagar i förhoppning att diarrén skall gå över. Sedan sakta gå över till dietfodret.

Fungerar det inte så gäller veterinären.
När det gäller äldre katter så får man vara beredd på att sjukdomar kommer, tyvärr. Även om katter vanligtvis är friska djur. Bättre få kollat en gång för mycket än för lite.
Hoppas det ordnar sej!
Mvh
Citera
2010-04-11, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Jag håller med Mummie. Jag skulle försöka med med diet (fisk eller kyckling + ris, det katten gillar bäst och gärna med lite extra vätska i av kokspad) några dagar i förhoppning att diarrén skall gå över. Sedan sakta gå över till dietfodret.

Fungerar det inte så gäller veterinären.
När det gäller äldre katter så får man vara beredd på att sjukdomar kommer, tyvärr. Även om katter vanligtvis är friska djur. Bättre få kollat en gång för mycket än för lite.
Hoppas det ordnar sej!
Mvh

Ska testa att ta bort det blöta fodret då !! Tyvärr kan jag ej köra dieten med ris och fisk för hon äter verkligen inte det. Hon är såå kräsen och det är väl mitt fel som skämt bort henne..
Gammal..? Hm.. nej vill inte se min katt som en gammal gumma.. *ler*
Bara klokare hihi!
Tycker ändå synd om henne pga av detta och om inte jag får bukt med det så får det bli en sväng till veterinären igen. Funderar på om analsäckarna kan vara fyllda igen? Detta kan jag inte kolla själv gissar jag.. lite ovanligt för en katt, mer vanligt för hundar!

Tack för svaren. Jag är iaf glad hon mår bra ändå!

Katten är människans bästa vän... :-)
Mjau!
Citera
2010-04-11, 17:35
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
Ska testa att ta bort det blöta fodret då !! Tyvärr kan jag ej köra dieten med ris och fisk för hon äter verkligen inte det. Hon är såå kräsen och det är väl mitt fel som skämt bort henne..
Gammal..? Hm.. nej vill inte se min katt som en gammal gumma.. *ler*
Bara klokare hihi!
Tycker ändå synd om henne pga av detta och om inte jag får bukt med det så får det bli en sväng till veterinären igen. Funderar på om analsäckarna kan vara fyllda igen? Detta kan jag inte kolla själv gissar jag.. lite ovanligt för en katt, mer vanligt för hundar!

Tack för svaren. Jag är iaf glad hon mår bra ändå!

Katten är människans bästa vän... :-)
Mjau!

Nej, det är problem med kräsna katter. Just nu försöker jag lära min nya (vuxna) katt att gilla just kyckling och kokt torsk - för att just kunna ge det vid behov.
Äter hon torrfodret? I så fall försöka med enbart det några dagar?

Ett veterinärbesök är aldrig fel.
Håller med dej ang klokhet och våra bästa vänner!
Mvh
Citera
2010-04-11, 18:12
Medlem
nynaeves avatar
Även lammfärs är milt mot magen, mina katter uppskattar det mer än kokt fisk. Så länge katten mår bra i övrigt, kan du svälta henne en dag så att magen får lite "lugn och ro", sedan ger du henne skonsam mat tills dess att problemen lagt sig, då kan du börja fasa över till den vanliga maten igen. Se till att hon dricker ordentligt också, så att hon inte blir uttorkad av att kräkas och vara lös i magen.

Och jag håller med dig, elva är ju ingen ålder! Mina är nio respektive tio år gamla, jag räknar med att de skall finnas kvar minst lika många år till Däremot är ett tips att börja göra seniorkontroll hos veterinären vid den årliga vaccinationen. Jag började med det för typ två år sedan, då tar de bland annat blodprov där de kan se njurvärden, blodsocker och levervärden (tror jag det är). Hittills har allt sett bra ut, men om det blir någon liten förändring kommer jag förhoppningsvis kunna få reda på det i god tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in