Citat:
Ursprungligen postat av Aromat
En kompis till mej har nyligen fått skyddade personuppgifter. Jag vet inte varför , och vill inte fråga henne då det är känsligt att jag håller viss koll på mina bekanta.
vet nån hur man ska få reda på VARFÖR någon har skyddad ID???
har kollat i offentliga register, men kammar noll i alla utom högskoleverkets, som verkar ha missat att placka bort henne, men ingenstans hittar jag orsaken.
Det finns tre typer av skydd för personuppgifter i Sverige; i) sekretessmarkering, ii) kvarskrivning, och iii) fingerade personuppgifter.
Sekretessmarkeringen är den vanligaste, och innebär i praktiken att skatteverket lägger in en notering till innehållet i statens person- och adressregister för personen i fråga som flaggar för att uppgifterna inte får lämnas ut. Lagstöd för "sekretessmarkering" finns i 22 kap 1 § lag om offentlighet och sekretess. Skatteverket är beslutande myndighet. Kravet för sekretess är att "
det av särskild anledning kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs". I praktiken handlar det oftast om att det föreligger någon typ av hot. Skyddet kan omfatta alla som bor på en och samma adress. När Skatteverket beslutat om sekretessmarkering, är det sedan upp till varje enskild registerförande myndighet att pröva om sekretess skall gälla för personuppgifterna inom just den myndigheten. I praktiken respekteras det, men eftersom uppgifterna ligger kvar i registret och är åtkomliga för myndigheterna, så sker misstag och uppgifter lämnas ut. Dessvärre syndas det en del på våra domstolar.
Om ansökan om skyddade personuppgifter beviljas av skatteverket, omfattas ansökan och beslutet av sekretess, som om jag minns rätt, består i sjuttio år. Så vill du se beslutet utan att fråga kompisen får du vänta en stund.
Ett tips är ju att söka om skydd först och flytta sedan. Den klurige ansöker, flyttar, och skaffar sedan en postbox (vilket kräver firma, så här får man ta lite hjälp av någon).
Jag har själv tidigare haft skyddade personuppgifter i form av en sekretessmarkering. Det är en del meck med det. Det är ju inte någon bra ide att lämna ut sina personuppgifter till företag som säljer dem vidare... Det blir svårare att skaffa vissa typer av kreditkort och telefonabb. En udda bieffekt var att när sekretessmarkeringen löpte ut (då fanns en femårsgräns, och jag gjorde inte någon ny ansökan) så var det flera myndigheters register som uppfattade den borttagna sekretessmarkeringen som att jag var en helt ny person i registret. Ergo, Vägverket förelade mig att förnya mitt körkort...
Just my five cents, och aningen ot kanske...