2010-04-10, 00:09
Medlem
jolindbes avatar
Detta är egentligen inget problem (än, peppar peppar), men jag är jävligt nyfiken på vad som just hände.

Till att börja med: Jag kör Ubuntu 8.10 på en Dell Latitude D830, nVidia-grafikkort. Upplösning 1680*1050, som är "native resolution" för skärmen.

Jag satt och surfade i godan ro, läste en text på en sida, och plötsligt, utan att jag interagerar med datorn, så börjar skärmen flimra nåt så in i bänken. Man kunde fortfarande ana webbläsarfönstret och raden med program ovanför, men allting liksom ryckte runt hit och dit, med inslag av skarpa färger (typ R, G och B) och något suddigt brusigt skimmer över alltihopa (hmm, låter som jag knarkat, men världen utanför skärmen såg ut som vanligt ).

Jag trodde först att det var nåt plötsligt hårdvarufel, att någon sladd till monitorn glappade eller så. Jag stängde av datorn med den stora knappen (jag hade inte en chans att se var muspekaren var med allt flimmer, och jag glömmer alltid bort kortkommandot för reboot). Nåväl, startar om datorn, allting ser ut som vanligt igen.

Vad var det som hände??? (och kommer det att hända igen...?)
Citera
2010-04-10, 01:29
Medlem
McLembits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Detta är egentligen inget problem (än, peppar peppar), men jag är jävligt nyfiken på vad som just hände.

Till att börja med: Jag kör Ubuntu 8.10 på en Dell Latitude D830, nVidia-grafikkort. Upplösning 1680*1050, som är "native resolution" för skärmen.

Jag satt och surfade i godan ro, läste en text på en sida, och plötsligt, utan att jag interagerar med datorn, så börjar skärmen flimra nåt så in i bänken. Man kunde fortfarande ana webbläsarfönstret och raden med program ovanför, men allting liksom ryckte runt hit och dit, med inslag av skarpa färger (typ R, G och B) och något suddigt brusigt skimmer över alltihopa (hmm, låter som jag knarkat, men världen utanför skärmen såg ut som vanligt ).

Jag trodde först att det var nåt plötsligt hårdvarufel, att någon sladd till monitorn glappade eller så. Jag stängde av datorn med den stora knappen (jag hade inte en chans att se var muspekaren var med allt flimmer, och jag glömmer alltid bort kortkommandot för reboot). Nåväl, startar om datorn, allting ser ut som vanligt igen.

Vad var det som hände??? (och kommer det att hända igen...?)

Vilket nvidia kort har du och vilken driver använder du?
Citera
2010-04-10, 01:38
Medlem
Ondves avatar
Händer det igen så kan du ju köra ctrl+alt+f1 så du kommer ut i en terminal. Då kan du ju iallafall utesluta att monitorn eller sladden fuckar sig.
Men låter konstigt att det uppstår helt plötsligt. Symptomen du beskriver har jag bara sett då man valt t.ex. en upplösning som inte stöds.
Citera
2010-04-10, 01:40
Medlem
McLembits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Men låter konstigt att det uppstår helt plötsligt. Symptomen du beskriver har jag bara sett då man valt t.ex. en upplösning som inte stöds.

Precis låter exakt som när man glömt att installera en driver och försöker köra i en upplösning som inte stöds.
Citera
2010-04-10, 02:02
Medlem
jolindbes avatar
Jag har nVidia Graphics Driver version 180. Kortet är ett nVidia Quadro NVS 135M.

Har haft samma drivis i evigheter utan problem. Fipplade dock lite med upplösningen igår då jag skulle koppla datorn till projektor, men idag har den stått och rullat på rätt upplösning hela dagen utan problem fram tills nyss.
Citera
2010-04-10, 03:01
Medlem
McLembits avatar
Kolla din xorg.conf om din max HorizSync och VertRefresh stämmer överens med hur du vill ha det.
Citera
2010-04-10, 10:59
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLembit
Kolla din xorg.conf om din max HorizSync och VertRefresh stämmer överens med hur du vill ha det.

Hur vet jag vad jag vill ha? Jag har:

HorizSync 30.0 - 75.0
VertRefresh 60.0
Citera
2010-04-10, 17:43
Medlem
McLembits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Hur vet jag vad jag vill ha? Jag har:

HorizSync 30.0 - 75.0
VertRefresh 60.0

Kolla i dokumentationen på ditt grafikkort och skärm och sätt det till max möjliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in