Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Det är på sådana som dig som vi som ligger långsiktigt tjänar på.
Du bör verkligen inte syssla med värdepappershandel. Det är naturligtvis ok att handla med derivat och liknande instrument, men du måste ju ta hänsyn till riskerna människa

Okej, så vad föreslår du att jag gör?
Att sluta helt kommer jag nog aldrig att göra, men däremot att ta en paus en längre tid.
Aktier har jag inte handlat på över 18 månader men under den tid som jag gjorde det så var det en bra utveckling men ändå inte tillfredställande nog att fortsätta, idag ångrar jag självklart det. Jag resonerade så att tid har ett bestämt pris och ville alltid vara "steget före", nu hamnade jag sist.
I min envishet vill jag ändå fortsätta, anledningen är att jag bokstavligt talat kastat mig in i affärerna och struntat i omvärldsfaktorer, teknisk analys, fundamental analys och på senare tid warrantens specifika villkor som tidsvärde etc., och jag kan nog bättre än så här om jag är lite mer försiktig. Däremot visar mitt track record nåt annat och jag misstänker att jag förlorat endast på grund av bristande disciplin.
Jag ska tillägga att jag är fruktansvärt dålig på att kapa en förlust. Har jag en förlustposition så väntar jag tills det vänder, men förlusten har alltid blivit större. Jag minns bara ett fall där det vänt från minus till plus.