2010-04-11, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vejovejo
Vad jag grämer mig mest över är att jag tog csn lånet i hopp om att vinna tillbaka förlorade pengar. På sistone har det blivit mycket impulsiva affärer och eftersom jag inte använder mig av någon strategisk metod utan mest går efter känslan så brukar det bli att jag köper aktier som utvecklats dåligt under längre tid och hoppas att de ska vända. Likadant med uppåtgående aktier som jag tycker har stigit mycket går jag in och blankar.

Ska tills vidare låta bli att handla och se hur det utvecklar sig.

Det är på sådana som dig som vi som ligger långsiktigt tjänar på.

Du bör verkligen inte syssla med värdepappershandel. Det är naturligtvis ok att handla med derivat och liknande instrument, men du måste ju ta hänsyn till riskerna människa
Citera
2010-04-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockbroker
Det är på sådana som dig som vi som ligger långsiktigt tjänar på.

Du bör verkligen inte syssla med värdepappershandel. Det är naturligtvis ok att handla med derivat och liknande instrument, men du måste ju ta hänsyn till riskerna människa

Okej, så vad föreslår du att jag gör?

Att sluta helt kommer jag nog aldrig att göra, men däremot att ta en paus en längre tid.
Aktier har jag inte handlat på över 18 månader men under den tid som jag gjorde det så var det en bra utveckling men ändå inte tillfredställande nog att fortsätta, idag ångrar jag självklart det. Jag resonerade så att tid har ett bestämt pris och ville alltid vara "steget före", nu hamnade jag sist.

I min envishet vill jag ändå fortsätta, anledningen är att jag bokstavligt talat kastat mig in i affärerna och struntat i omvärldsfaktorer, teknisk analys, fundamental analys och på senare tid warrantens specifika villkor som tidsvärde etc., och jag kan nog bättre än så här om jag är lite mer försiktig. Däremot visar mitt track record nåt annat och jag misstänker att jag förlorat endast på grund av bristande disciplin.

Jag ska tillägga att jag är fruktansvärt dålig på att kapa en förlust. Har jag en förlustposition så väntar jag tills det vänder, men förlusten har alltid blivit större. Jag minns bara ett fall där det vänt från minus till plus.
Senast redigerad av vejovejo 2010-04-11 kl. 10:55.
Citera
2010-04-11, 13:42
Medlem
MrLis avatar
Warranter använder jag personligen bara för hedging.
kan tänka mig att du brukar handla lånt innan lösen? Där styrs kurserna mer av utbudet än av efterfrågan enligt min åsikt och bankerna säljer av warranter när efterfrågan ökar vilket ör att kurserna inte får den hävstånen som man tycker borde ske.

Även om man ligger på plus 1800% räcker det med en 95% nedång dan efter för att komma tillbaks.
börja köra med stoploss och ta ingen förlust på större än 20% eller motsvarande.
Problemet är att du har svårt att ta en förlust.

Gå över till aktier och eventuell belåning om du vill ha hävstång.
Citera
2010-04-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLi
Warranter använder jag personligen bara för hedging.
kan tänka mig att du brukar handla lånt innan lösen? Där styrs kurserna mer av utbudet än av efterfrågan enligt min åsikt och bankerna säljer av warranter när efterfrågan ökar vilket ör att kurserna inte får den hävstånen som man tycker borde ske.

Gå över till aktier och eventuell belåning om du vill ha hävstång.

Hur menar du?
Ska jag köpa warranter med kort tid till lösendatum?
Tycker du förresten att jag ska köpa warranter med asiatsvans?

Jag har hittills handlat med warranter som står "at-the-money" och som haft minst en månad kvar till lösendatum, oftast två månader. Dessutom handlar jag aldrig i warranter som har lösendatum i den månad vi befinner oss i.

Regeln om att man ska sälja förlorarna och behålla vinnarna, vad tycker du om det?
Hur vet jag om det är en förlorare jag har köpt och hur tidigt bör jag avyttra positionen?
Citera
2010-04-11, 17:12
Medlem
MrLis avatar
Nu har jag fått ordning på mina g:n i texten, jag kan stava. Beklagar tidigare inlägg.

Men som jag tolkar så verkar du anse att du har koll på tidsaspekten.

Regeln du nämner låter skitbra, men hur identifierar man vinnarna bland förlorarna?
Du verkar helt klart vara ute efter de stora vinnarna och då håller man ofta på raketerna för länge.

Fördelen för dig med att lägga en max-loss på 20% är att du lätt kan ta igen 20% med nära motsvarande procentuella ökning.

Men mitt huvudsakliga råd är att akta dig för att lägga alla dina tillgångar på derivat.
Lägg dig på aktier och använd hedging med warranter/optioner istället.

Du har alldeles för lite pengar i matchen för att kunna vara kortsiktig i dina investeringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in