Tomma löp är fruktansvärt påfrestande för en kattkropp och riskerna för livmodercancer blir bara större och större. Ger man den dessutom p-piller en längre period så ökar risken lavinartat.
Det ÄR väldigt jobbigt för en honkatt att löpa. Och ska katten inte avlas på (vilket enligt mig skulle vara helt galet med tanke på alla hemlösa katter) så mår den helt klart bäst av att kastreras.
Det är bra att du har bestämt dig för det. Nu är det dessutom vår och många vet. kliniker har kastreringskampanjer just för att okastrerade katter är ett sådant problem. Jag lät vet. studenter kastrera min ena honkatt för ett år sedan. Kastrering+ vaccinering och ID-märkning, 450kr. Id-märkningen vart inte bra dock, så den gjorde dom om gratis. Det kan ju vara ett alternativ om du har ngn vet. högskola i närheten. Det är ju såklart studenter som kommit en bit i sin utbildning och dom har ju med sig en handledare som ser till att allt går ordentligt till.
Nu har du ju visserligen innekatter, men dom kan ju trots allt smita ut. Och om du inte har råd att kastrera katten utan att behöva spara först, så har du definitivt inte råd med en kull oplanerade kattungar, det kostar mer än man tror om man nu gör det "ordentligt" sas, med bra mat till mamman under dräktigheten tex. Skulle det dessutom behövas ett kejsarsnitt så kan det lätt gå upp mot tio tusen om honan är oförsäkrad och det råkar vara helg.
Man kan visserligen göra abort i ett tidigt stadie, och då passa på att kastrera samtidigt. Men med rådande ekonomisk situation så är verkligen rådet att försöka spara ihop den där tusenlappen ganska fort. Löpande katter är extra rymningsbegägna, och en olycka händer så lätt ibland.
Lycka till med dina katter och hoppas kastreringen kommer gå bra. Det är ju idag ett så pass enkelt ingrepp att det sällan är någon fara.