Det började med att skärmen låste sig för tre dagar sedan när jag satt och surfade,
kunde inte röra musen eller köra ctrlaltdel.
Jag stängde av datorn via knappen och satte på den igen.
Datorn går igång men efter 4-5 s hamnar skärmen i nåt liknande viloläge för det står "Monitor going to sleep",
och sen slocknar den och knappen på skärmen som normalt lyser blått blir gul.
Precis som det blir när man inte rört datorn på ca 30 min och den då sjunker in i viloläge.
Jag har frenetiskt försökt fixa detta genom att rycka in och ut alla sladdar till både dator och skärm,
och stängt av och på etc men nu har jag slut på ideer.
Jag hör att datorn kommer in till windows när "windowsljudet" drar igång efter 30s.
Men skärmen ligger i viloläge kolsvart.
Det började med att skärmen låste sig för tre dagar sedan när jag satt och surfade,
Datorn går igång men efter 4-5 s hamnar skärmen i nåt liknande viloläge för det står "Monitor going to sleep",
Precis som det blir när man inte rört datorn på ca 30 min och den då sjunker in i viloläge.
Jag har frenetiskt försökt fixa detta genom att rycka in och ut alla sladdar till både dator och skärm,
Jag hör att datorn kommer in till windows när "windowsljudet" drar igång efter 30s.
Har ni några förslag på hur jag fixar detta?
Tack på förhand!
Har du provat skärmen med en annan dator? Prova det så att det inte är skärmen som är sönder. Om skärmen fungerar med en annan dator så prova ditt grafikkort i någon annans dator, alternativt att du provar ett annat grafikkort i din dator.
Min hp dator lät såhär vid uppstart med gammalt grafikkort: pip ------ pip-pip
Utan grafikkort alls: pip ------ pip-pip
Med mitt nya grafikort: pip ------ pip-pip-pip
Den slutsatsen jag drar är att det var fel på mitt gamla grafikkort, men med det nya har datorn hittat ett nytt fel som ger 3 pip istället för 2.
Vad drar ni för slutsatser?
Jag har testat att byta plats på RAM-minnena.
Har ni några förslag på hur jag fixar detta?
Tack på förhand!
Jag hade samma problem med en HP dator, visade sig att de var skärmen som var slut.
Råkade ut för detta en gång, blev helt galen - Visade sig att den hade hoppat ur knappt mindre än en halv millimeter, men tröck till och fungerade åter.