2010-04-02, 23:47
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Offtopic, men är det någon som kan tipsa om några video-föreläsningar där man kan lära sig om kvantfysik, etc, etc. Ämnet intresserar mig, men jag är i princip helt grön i ämnet. Vore kul å kunna.

Vet inte om Q.E.D finns på video, är iaf en samling föreläsningar av Richard Feynmann, mycket intressant. Rekommenderar den både som video och bok.

Annars är det bara att kolla på BBC Horizons dokumentärer.
Citera
2010-04-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Fast det kan man ju inte göra eftersom "fotonen" rör sig med ljusets hastiget. Det går inte att byta till ett sånt referenssystem i relativistetsteorin.

Kan du förklara exakt varför det förhåller sig så. Om jag inte minns helt fel handlade väl relativititetsteorierna om att man inte kan accelerera till ljusets hastighet, men om man redan hade en konstant hastighet lika med ljusets så gick det bra. Varför kan man inte göra med fotonerna som med myonerna?

Citat:
Ljus är en elektromagnetisk våg. Detta fält måste man ibland beskriva med kvantmekanik, och då kallas kvantat för "foton". Om man vill skapa ett fält som liknar det de flesta tänker sig med ordet "foton", så måste man skapa en kvantmekanisk superposition av fotoner (eller mer korrekt tillstånd med olika antal fotoner). Detta kallas ett koherent (eller klassiskt) tillstånd, men det består inte av en enda väldefinierad foton, så redan här har vi problem. Notera att detta inte är samma sak som att ett lokaliserat vågpaket måste innehålla vågor med olika frekvenser, vilket också är sant.

Det blir ännu hårigare när man beskriver absorption av ljus. Man tänker sig kanske att en atom "suger åt sig" en foton, så att om har ett väldigt svagt ljus (en foton) så blir det helt uppsuget (noll fotoner). Så är det nästan aldrig. Det går att googla på Quantum Optics om man är intresserad av fotoner, men det blir rätt fort ganska svårläst.

Ska kolla upp. Håller just nu på att mata mig igenom Det stoff varav kosmos väves av Brian Greene i hopp om att försöka förstå ett uns av relativitet och kvantmekanik.

OT: Har ni tips på utbildning om man vill läsa vidare inom ämnet? Har kollat lite på kandidatprogrammet i teoretisk fysik i lund och "vanlig" fysik i uppsala, är någon av dem bättre än den andra?
Citera
2010-04-03, 08:15
Medlem
FractalDimensions avatar
Det blir likadant som att "stå på ytan" på ett svart hål. Din tid e stilla, medan universum omkring dig susar förbi med enorm hastighet.
Man skulle kunna säga så här; från att en foton lämnar sin källa tills den träffar sitt mål, ser den hela universums tid susa förbi.
Citera
2010-04-03, 08:44
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeku
Kan du förklara exakt varför det förhåller sig så. Om jag inte minns helt fel handlade väl relativititetsteorierna om att man inte kan accelerera till ljusets hastighet, men om man redan hade en konstant hastighet lika med ljusets så gick det bra. Varför kan man inte göra med fotonerna som med myonerna?

Det går bra bara för masslösa partiklar (som fotonen), men inte för massiva objekt. Rent matematiskt så byter man mellan referenssystem med Lorentztransformationer, och dessa spårar ur om man sätter hastigheten till c. Kolla på animationen på http://en.wikipedia.org/wiki/Lorentz_transformation, så ser du att linjerna blir nästa helt parallella i ändlägena. Detta är då man närmar sig "c". Kanske nån relteoretiker kan ge en mer utförlig förklaring?

Citat:
Ursprungligen postat av aeku
OT: Har ni tips på utbildning om man vill läsa vidare inom ämnet? Har kollat lite på kandidatprogrammet i teoretisk fysik i lund och "vanlig" fysik i uppsala, är någon av dem bättre än den andra?

Jag tycker nog en kandidat är lite för kort för att man ska komma fram till de roligaste bitarna, det tar ju ca ett-två år bara att lära sig matten. Sen vill man kanske kunna få ett jobb efteråt, och då ska man antingen doktorera eller kunna något som uppskattas på ett företag. Civ ing F (eller Y) ger den möjligheten. Vet man redan att man ska bli fysiker så kan man ju gå fysik också, fast då en magister (eller vad det nu heter nu för tiden, master kanske?)
Citera
2010-04-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
I dagens modell så har fotonen varken massa eller utsträckning, så ja du har rätt

Den finns däremot, den är det vi kallar energikvanta.

Snart hoppar Erwin Schrödinger fram och dödar oss som en katt i en låda (kanske).

Citat:
Fotoner har inga klockor (dvs ingen inre struktur), så de mäter heller inte någon tid. Det är inte helt uppenbart vad man ska mena med fotonens utsträckning. Om man tillverkar ett elektromagnetiskt fält som innehåller exakt en foton (ett s.k. Fock-tillstånd) så måste det ha en utsträckning i rummet som i alla fall är lika stor som våglängden hos fotonen. Jag kan tänka mig att olika observatörer inte är överens om antalet fotoner i ett fält heller, men jag är lite osäker på detta.

Våglängden inbegriper begreppet tid. Du måste därför hitta ett tidlöst verktyg för att kunna beskriva den tidlösa fotonen?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-04-03 kl. 10:12.
Citera
2010-04-03, 15:00
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Våglängden inbegriper begreppet tid. Du måste därför hitta ett tidlöst verktyg för att kunna beskriva den tidlösa fotonen?

Egentillstånd, dvs stående vågor?
Citera
2010-04-03, 17:40
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Offtopic, men är det någon som kan tipsa om några video-föreläsningar där man kan lära sig om kvantfysik, etc, etc. Ämnet intresserar mig, men jag är i princip helt grön i ämnet. Vore kul å kunna.

http://www.youtube.com/user/stanforduniversity?blend=2&ob=4#p/c/A27CEA1B8B27EB67/0/0Eeuqh9QfNI

Från stanford, med Leonard Susskind. Så enkelt det kan bli och ändå vara riktig kvantmekanik, det enda kvantmekaniska system som behandlas är par av elektroner som beffinner sig i ett "entangled state" (hoptrasslat tillstånd?). Finns även andra föreläsningsserier som också de är bra (kvantfysik, klassisk mekanik, relativitet etc). Det är ju inte helt enkelt, men inte alls omöjligt att förstå. Vissa förkunskaper i matematik krävs givetvis, men inte mer än att det räcker med att minnas gymnasiematten samt ha lite koll på vektorer och matriser. Men just vektoralgebran (man använder bra-ket notation) gås igenom grundligt över 5-6 föreläsningar.

Du kommer givetvis inte att kunna allt, men jag tycker att jag fått en bra bild av vad som skiljer klassisk mekanik från kvantmekanik.

Helt otroligt vilken resurs! Hatten av för stanford, önskar att den fanns som bok.

M.I.T. har även de en youtube-kanal, men är osäker på om det finns något som behandlar kvantmekanik.

EDIT:
Eftersom jag inte hade någon koll alls på kvantfysik innan så vore jag tacksam om någon med lite koll skulle kunna bekräfta att det verkligen är the real mccoy. Vore trist om jag bara trodde att jag förstått något...
Senast redigerad av nejnejnej 2010-04-03 kl. 17:46.
Citera
2010-04-03, 18:40
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejnejnej
http://www.youtube.com/user/stanforduniversity?blend=2&ob=4#p/c/A27CEA1B8B27EB67/0/0Eeuqh9QfNI

Från stanford, med Leonard Susskind. Så enkelt det kan bli och ändå vara riktig kvantmekanik, det enda kvantmekaniska system som behandlas är par av elektroner som beffinner sig i ett "entangled state" (hoptrasslat tillstånd?). Finns även andra föreläsningsserier som också de är bra (kvantfysik, klassisk mekanik, relativitet etc). Det är ju inte helt enkelt, men inte alls omöjligt att förstå. Vissa förkunskaper i matematik krävs givetvis, men inte mer än att det räcker med att minnas gymnasiematten samt ha lite koll på vektorer och matriser. Men just vektoralgebran (man använder bra-ket notation) gås igenom grundligt över 5-6 föreläsningar.

Du kommer givetvis inte att kunna allt, men jag tycker att jag fått en bra bild av vad som skiljer klassisk mekanik från kvantmekanik.

Helt otroligt vilken resurs! Hatten av för stanford, önskar att den fanns som bok.

M.I.T. har även de en youtube-kanal, men är osäker på om det finns något som behandlar kvantmekanik.

EDIT:
Eftersom jag inte hade någon koll alls på kvantfysik innan så vore jag tacksam om någon med lite koll skulle kunna bekräfta att det verkligen är the real mccoy. Vore trist om jag bara trodde att jag förstått något...

Föreläsningen du länkar till är ju inte "direkt" kvantmekanik, utan "The logic of Quantum Mechanics" vilket du, som lekman förmodligen förstod om du tror att du gjorde det. Och det är just för folk som inte har studerat fysik på högre nivå den föreläsningen är till för.

De som MIT lägger upp är inte så nybörjarvänliga, jag tror att den föreläsningen du hittade var ett unikt fynd. Bra är den iaf!
Citera
2010-04-03, 18:55
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Föreläsningen du länkar till är ju inte "direkt" kvantmekanik, utan "The logic of Quantum Mechanics" vilket du, som lekman förmodligen förstod om du tror att du gjorde det. Och det är just för folk som inte har studerat fysik på högre nivå den föreläsningen är till för.

De som MIT lägger upp är inte så nybörjarvänliga, jag tror att den föreläsningen du hittade var ett unikt fynd. Bra är den iaf!

Visst är den! Precis vad jag ville åt, en lättförstådd, korrekt beskrivning av kvantmekanik. Skönt att höra att det var som jag trodde också . Leonard Susskind vore ju inte alls fel att ha som lärare, faan vad kul det skulle vara att gå i skolan då.
Citera
2010-04-04, 07:39
Medlem
Citat:
Egentillstånd, dvs stående vågor?

Hmm ledsen om jag brister i kunskaper men en våg är väl något som finns endast med avseende på tiden? En stående våg måste ju uppfylla minst en period (av något som inte får finnas i det här fallet)?

Edit: galenskaper; Vad sägs om att mäta precis exakt samma objekt från två av varandra oberoende (optoelektriskt isolerade kanske?) system och subtrahera det ena från det andra i ett tredje precis lika isolerat system? Blir det någon skillnad dem emellan så borde det vara fotonens utsträckning och man borde kunna hävda att det skedde i ett simulerat tillstånd av frånvaron av tid? Precisionen på dessa helt och hållet identiska system lär ju behöva vara ruggig dock.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-04-04 kl. 07:53.
Citera
2010-04-04, 09:40
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Hmm ledsen om jag brister i kunskaper men en våg är väl något som finns endast med avseende på tiden? En stående våg måste ju uppfylla minst en period (av något som inte får finnas i det här fallet)?

Ja, så är det förstås. Olika observatörer kan ha olika åsikt om vad som egentligen är en stående våg. Vi lever ju i en rumtid, svårt att komma ifrån det. I ett visst referenssystem kan man dock representera en våg, som fortplantar sig, med
en summa av stående vågor, så på det sättet är de tidsoberoende "byggstenar" som man kan använda teoretiskt.
Citera
2010-04-04, 11:32
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Edit: galenskaper; Vad sägs om att mäta precis exakt samma objekt från två av varandra oberoende (optoelektriskt isolerade kanske?) system och subtrahera det ena från det andra i ett tredje precis lika isolerat system? Blir det någon skillnad dem emellan så borde det vara fotonens utsträckning och man borde kunna hävda att det skedde i ett simulerat tillstånd av frånvaron av tid? Precisionen på dessa helt och hållet identiska system lär ju behöva vara ruggig dock.

Förstår inte hur du får det till att skilnaden skulle bli fotonens utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in