Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Offtopic, men är det någon som kan tipsa om några video-föreläsningar där man kan lära sig om kvantfysik, etc, etc. Ämnet intresserar mig, men jag är i princip helt grön i ämnet. Vore kul å kunna.
http://www.youtube.com/user/stanforduniversity?blend=2&ob=4#p/c/A27CEA1B8B27EB67/0/0Eeuqh9QfNI
Från stanford, med Leonard Susskind. Så enkelt det kan bli och ändå vara riktig kvantmekanik, det enda kvantmekaniska system som behandlas är par av elektroner som beffinner sig i ett "entangled state" (hoptrasslat tillstånd?). Finns även andra föreläsningsserier som också de är bra (kvantfysik, klassisk mekanik, relativitet etc). Det är ju inte helt enkelt, men inte alls omöjligt att förstå. Vissa förkunskaper i matematik krävs givetvis, men inte mer än att det räcker med att minnas gymnasiematten samt ha lite koll på vektorer och matriser. Men just vektoralgebran (man använder bra-ket notation) gås igenom grundligt över 5-6 föreläsningar.
Du kommer givetvis inte att kunna allt, men jag tycker att jag fått en bra bild av vad som skiljer klassisk mekanik från kvantmekanik.
Helt otroligt vilken resurs! Hatten av för stanford, önskar att den fanns som bok.
M.I.T. har även de en youtube-kanal, men är osäker på om det finns något som behandlar kvantmekanik.
EDIT: Eftersom jag inte hade någon koll alls på kvantfysik innan så vore jag tacksam om någon med lite koll skulle kunna bekräfta att det verkligen är the real mccoy. Vore trist om jag bara trodde att jag förstått något...