2023-09-24, 19:04
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Megaförluster och sjunkande omsättning sätter sina spår i kursen.

Funderar på beställa årsbokslut för 2022 och kolla på djupet. Visserligen har de behov av kapital just nu, men en turnning point måhända ger en fin rekyl uppåt. Samma stund som de visar svarta siffror tror jag kursen vänder. Men, det är en högriskaktie.

Och de stora drakarna äger prissättningen.
2023-09-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Funderar på beställa årsbokslut för 2022 och kolla på djupet. Visserligen har de behov av kapital just nu, men en turnning point måhända ger en fin rekyl uppåt. Samma stund som de visar svarta siffror tror jag kursen vänder. Men, det är en högriskaktie.

"Blankarsvinen" menar du kanske?
2023-09-25, 15:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivet
"Blankarsvinen" menar du kanske?

Nej, de stora aktörerna kan sälja med förlust. Köper MasterCard 50 miljoner chip kan Samsung sälja till underpris bara för ta affären. De som köper små volymer lär få betala fullt pris.

Så, Fingerprints enda möjlighet till överlevnad är hitta de som köper små volymer, hjälpa till med implementeringen och på sikt hoppas deras kunder har framgång. De är underleverantör, och sitter alltså alltid i baksätet. Deras kunder håller i taktpinnen. Hexagon, ABB, Atlas Copco m.fl. äger sina produkter, och har annan lönsamhet. Gäller ligga rätt i näringskedjan. Inte sist.
2023-09-26, 13:20
Medlem
alienfins avatar
Sicken jordborr, verkar inte hitta botten alls..
2023-09-26, 21:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Sicken jordborr, verkar inte hitta botten alls..

Kan det bero på blankare? Men det är få stora poster så min känsla är väl att någon procent inlånade aktier inte ger hävstång till någon blankare. Måste ju till en rejäl volym för det skall bli en vettig blankningsaffär. De flesta sitter väl bara med några tusen aktier.

Rätta mig gärna om jag tror fel.
2023-09-27, 09:17
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Kan det bero på blankare? Men det är få stora poster så min känsla är väl att någon procent inlånade aktier inte ger hävstång till någon blankare. Måste ju till en rejäl volym för det skall bli en vettig blankningsaffär. De flesta sitter väl bara med några tusen aktier.

Rätta mig gärna om jag tror fel.

Svarar mig själv. Ser det är 5% blankare, men kan verkligen det påverkar kursen? 5% av börsvärdet på 500 mille är ju helt marginellt.

https://allaaktier.se/blankning
2023-09-27, 19:38
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Svarar mig själv. Ser det är 5% blankare, men kan verkligen det påverkar kursen? 5% av börsvärdet på 500 mille är ju helt marginellt.

https://allaaktier.se/blankning

blankarna bryr sig inte
köper billigt när dom vill
låg ju på över 7% för nått år sen
2023-09-29, 11:47
Medlem
halaltarzans avatar
Jaha, upp 9+ % i skrivande stund.

Har man defibrillerat kattfan eller vad händer?
2023-09-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, upp 9+ % i skrivande stund.

Har man defibrillerat kattfan eller vad händer?

Allmän rekyl och småbolagen som är typ OMX med HävX3, beter sig som just sådana, särskilt då de blivit extra nedtryckta nu på höstkanten.
2023-10-05, 08:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Allmän rekyl och småbolagen som är typ OMX med HävX3, beter sig som just sådana, särskilt då de blivit extra nedtryckta nu på höstkanten.

Säkert så. Ser inga pressreleaser som skulle kunna höja kursen.
2023-10-05, 20:45
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Märkligt det är en sådan slagpåse. Ser man till siffrorna, visserligen inga för 2022, så ser det inte heltokigt ut.

Nyckeltal
Nyckeltal 2021-12
Omsättning 1 361 400 tkr
Res. e. fin -1 000 tkr
Årets resultat -7 600 tkr
Summa tillgångar 1 799 000 tkr

Tllgångar är ju inte likvider alltid, men viss substans har ju bolaget.

2021 var ett bra år för fingerprint. Man nådde ungefär breakeven.
Med 30% marginal behövs en årlig försäljning > 1200 MSek för att det skall gå runt.

Citat:

Beställa 2022? Inte riktigt med på vad du menar.
På bolagets hemsida finns kvartalsrapporter och årsredovisningar att ladda ned gratis.

Kina är en stor marknad, och det verkar gå trögt i mobilbranschen. Bolag som Qualcomm har varslat en del personal.
2023-10-05, 20:47
Medlem
itwasfrees avatar
Nu börjar forumet på Placera om fingerprint nå komiska nivåer.
Om man letar inlägg som handlar om "fingtåget" eller "fingfredag".

För de som äger aktier i detta bolaget får man hoppas det vänder uppåt så det inte bara är ett Kodak Moment de upplever nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in