Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
Det borde funka att trycka ihop flaskan. Då kommer gasfasen mellan vätskeytan och korken få mindre volym, krävs minder CO2 molekyler för att nå en viss koncentration, och jämvikten mellan CO2 i gasfas och CO2 i vätskefasen kommer vara mer förskjuten mot vätskefasen. Detta i sin tur kommer förskjuta jämnvikten mot kolsyran i vätskefasen.
Lite oklart för mig det där. Men låt mig ge en beskrivning och sedan kan du se om den är kompatibel med det du förklarade. Vi trycker ihop flaskan tills den innehåller minimalt med luft. Efter ett par timmar återtar flaskan sin normala form och är hård. Vätskan har nu gått ned till en viss nivå på flaskan och vi kan observera gasmängden mellan vätskeytan och korken. Utrymmet mellan vätskeytan och korken antar jag kan inte vara annat än co2 (rätta mig om jag har fel).
Det andra scenariot är att vi stänger flaskan utan att trycka ihop den. Vi har nu luft mellan vätskeytan och korken. Nu finns det bara ett minimalt utrymme för co2 (tills flaskan blir hård). Här antar jag att luften är kvar i flaskan (rätta mig om jag har fel).
På det sättet ser jag en ihoptryckning som en potentiell mer utsläpp av co2 från vätskan än en flaska som inte är ihoptryckt.