2010-03-27, 18:41
Medlem
user_21s avatar
Man får höra att man ska trycka ihop Cola-flaskan efter att man tagit ett glas för att den inte ska bli avslagen.
Jag tänker mig tvärtom. Flaskan expanderar tills trycket någ ett visst nivå. trycker man ihop flaskan kommer kolan tappa mer koldioxid tills den nått rätt trycknivå än om den inte hade varit ihoptryckt. Därmed är det bäst att låta flaska vara i fred. eller vad anser ni?
Senast redigerad av user_21 2010-03-27 kl. 18:45.
Citera
2010-03-27, 18:43
Medlem
c0iins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Man får höra att man ska trycka ihop kola-flaskan efter att man tagit ett glas för att den inte ska bli avslagen.
Jag tänker mig tvärtom. Flaskan expanderar tills trycket någ ett visst nivå. trycker man ihop flaskan kommer kolan tappa mer koldioxid tills den nått rätt trycknivå än om den inte hade varit ihoptryckt. Därmed är det bäst att låta flaska vara i fred. eller vad anser ni?

dunno låter knas faktiskt, om inget så lär det ju pysa rejält när du öppnar flaskan igen?

EDIT: cola med C inte K
Citera
2010-03-27, 18:47
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0iin
dunno låter knas faktiskt, om inget så lär det ju pysa rejält när du öppnar flaskan igen?

EDIT: cola med C inte K

haha, vilken tabbe. Tack
Men den kan inte pysa mer än flaskans volym tillåter.
Citera
2010-03-27, 18:58
Medlem
Limenys avatar
Det borde funka att trycka ihop flaskan. Då kommer gasfasen mellan vätskeytan och korken få mindre volym, krävs minder CO2 molekyler för att nå en viss koncentration, och jämvikten mellan CO2 i gasfas och CO2 i vätskefasen kommer vara mer förskjuten mot vätskefasen. Detta i sin tur kommer förskjuta jämnvikten mot kolsyran i vätskefasen.
Citera
2010-03-27, 19:19
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
Det borde funka att trycka ihop flaskan. Då kommer gasfasen mellan vätskeytan och korken få mindre volym, krävs minder CO2 molekyler för att nå en viss koncentration, och jämvikten mellan CO2 i gasfas och CO2 i vätskefasen kommer vara mer förskjuten mot vätskefasen. Detta i sin tur kommer förskjuta jämnvikten mot kolsyran i vätskefasen.

Lite oklart för mig det där. Men låt mig ge en beskrivning och sedan kan du se om den är kompatibel med det du förklarade. Vi trycker ihop flaskan tills den innehåller minimalt med luft. Efter ett par timmar återtar flaskan sin normala form och är hård. Vätskan har nu gått ned till en viss nivå på flaskan och vi kan observera gasmängden mellan vätskeytan och korken. Utrymmet mellan vätskeytan och korken antar jag kan inte vara annat än co2 (rätta mig om jag har fel).
Det andra scenariot är att vi stänger flaskan utan att trycka ihop den. Vi har nu luft mellan vätskeytan och korken. Nu finns det bara ett minimalt utrymme för co2 (tills flaskan blir hård). Här antar jag att luften är kvar i flaskan (rätta mig om jag har fel).
På det sättet ser jag en ihoptryckning som en potentiell mer utsläpp av co2 från vätskan än en flaska som inte är ihoptryckt.
Citera
2010-03-27, 19:39
Bannlyst
Jag håller med TS, det är ju ett större utrymme att fylla med CO2 om man har tryckt ihop den.
Citera
2010-03-27, 19:45
Medlem
Limenys avatar
Fast det är ju samma tryck på både insidan och utsidan av flaskan så varför ska flaskan expandera? Det är väll om du skakar flaskan så mer koldioxid går ur och bildar ett övertryck i flaskan. Eller?
Citera
2010-03-27, 20:00
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limeny
Fast det är ju samma tryck på både insidan och utsidan av flaskan så varför ska flaskan expandera? Det är väll om du skakar flaskan så mer koldioxid går ur och bildar ett övertryck i flaskan. Eller?

Jag kan säga att jag har observerat att flaskan alltid expanderar när den är ihoptryckt. Att skaka på flaskan tror jag bara accelererar processen?
Citera
2010-03-31, 00:04
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Jag kan säga att jag har observerat att flaskan alltid expanderar när den är ihoptryckt. Att skaka på flaskan tror jag bara accelererar processen?

Håller med, ett företag som hette G-Tek sålde "pumpar" som man skruvade på petflaskor och sedan pumpade man tills flaskan blev hård, då kunde inte mer koldioxid bildas.
Citera
2010-03-31, 14:50
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Håller med, ett företag som hette G-Tek sålde "pumpar" som man skruvade på petflaskor och sedan pumpade man tills flaskan blev hård, då kunde inte mer koldioxid bildas.

Ah! Måste få tag i en sån.

Edit: läste på lite grann. Tydligen räcker det inte med en pump (även om det hjälper). Temperaturen ska vara så låg som möjlig för att koldioxiden ska hålla sig i vätskan. Alltså pump-kork kombinerat med en låg tem kyl (man vill ju dock inte att colan ska frysa) blir optimalt

Vad gör man inte för cola liksom :P
Senast redigerad av user_21 2010-03-31 kl. 15:01.
Citera
2010-03-31, 18:30
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ah! Måste få tag i en sån.

Edit: läste på lite grann. Tydligen räcker det inte med en pump (även om det hjälper). Temperaturen ska vara så låg som möjlig för att koldioxiden ska hålla sig i vätskan. Alltså pump-kork kombinerat med en låg tem kyl (man vill ju dock inte att colan ska frysa) blir optimalt

Vad gör man inte för cola liksom :P

Kan "voucha" för det, gaser löser sig lättare i kalla än varma vätskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in