Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-25, 14:10
Bannlyst
Bloggaren daddy påstår att en användare fått sin nick kapat så att det inte märktes förrän hon bytte avatar då hälften av det som såg ut som användarens avatarer bytte bild. Jag förstår inte riktigt vad han menar, är det nån som förstår och kan förklara vad som har hänt. Om det nu har hänt något.

Hur kan sånt här gå till rent tekniskt?

Citat:
Postat av: Daddy
Ja det nämns som hastigast i reportaget, men ändå så går SvT senast i morse på nyhetsmorgon ut med att D har erkänt. Kan man säga så då man har tagit tillbaks sitt erkännande och hävdat sin oskuld ända sedan dess?

Det uppges att hennes röst har tystnat på grund av det här.

Det här gäller Marita Häggström, mamma till den femtonåring som är dömd för två våldtäkter som Uppdrag Granskning handlade om i går och i kväll i Debatt.

Vad mamman har skrivit och inte skrivit råder det delade meningar om. Vad som dock verkar klart är att hon nu slutat skriva då andra människor använder hennes namn. Hon bevisade detta då hon bytte den så kallade "avataren" på Flashback. I alla hennes inlägg byttes då avatarbilden ut, men inte på dom falska. Men detta hjälpte inte i längden. Hennes röst har nu uppenbarligen tystats.

Att det finns sjuka människor inblandade i den här striden visar sig ju inte minst här nu. Vem som skriver vad är svårt att veta. Men jag ber alla som skriver här att åtminstone hålla sig inom lagen. Annars måste jag börja censurera och det vill jag inte.

2010-03-25 @ 13:19:19

http://daddys.blogg.se/2010/march/uppdrag-granskning-doljer-viktiga-fakta.html#comment
Senast redigerad av Binkermuniten 2010-03-25 kl. 14:13.
2010-03-25, 14:17
Medlem
_abous avatar
Jag antar att hon hette typ "GrisGurka" och dom falska hette typ "GirsGurka".
2010-03-25, 14:25
Medlem
Ett Hunds avatar
Ja, någon som registrerat ett nästan identiskt nick och kört med samma avatar eller något åt det hållet.
2010-03-25, 14:29
Bannlyst
Men hur kunde inte folk se det förrän avatarerna byttes ut? Eftersom Daddy påstår att det var då folk märkte det?
Han skriver ju uttryckligen att andra använder hennes namn. Det har ju inte hänt då och det skulle väl inte ha varit så svårt att påpeka om det varit till diskussion i någon tråd.

Men ska jag tolka svaren som att Daddy inte uttrycker sig helt korrekt utan vinklar det hela väldigt hårt? Jag ser ju allvarligt på en anklagelse om att det har förekommit att någon tystats pga man kan ha identiska namn, vilket är vad han antyder har hänt.
2010-03-25, 14:31
Medlem
ChristianXs avatar
Kontot är ju uppenbarligen inte kapat då avataren inte byttes på alla inlägg. Det är ju inte heller tekniskt möjligt att ha samma användarnamn på två konton. Alltså är det troligen helt enkelt någon som haft ett snarlikt användarnamn det handlar om, och inget annat.

Ingen har alltså "använt hennes namn".
2010-03-25, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Kontot är ju uppenbarligen inte kapat då avataren inte byttes på alla inlägg. Det är ju inte heller tekniskt möjligt att ha samma användarnamn på två konton. Alltså är det troligen helt enkelt någon som haft ett snarlikt användarnamn det handlar om, och inget annat.

Ingen har alltså "använt hennes namn".

Nej man blir ju fan nervös när man läser sånt där och inte begriper om det är möjligt eller inte. Det är alltså åtminstone en total missuppfattning av Daddy då och han nu inte medvetet försöker påsåt det fast det inte är sant. Skönt. Vill ju att fb ska vare en klippa i internetvärlden.
2010-03-25, 14:49
Bannlyst
Citat:
Postat av: Daddy
Förlåt jag menade Facebook och inte Flashback. Och jag har inte påstått varken det ena eller det andra. Jag är den första som är emot ryktesspridning och jag påstår ingenting som inte är styrkt.

Förklarar saken. Saken utredd.
2010-03-25, 14:50
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binkermuniten
Nej man blir ju fan nervös när man läser sånt där och inte begriper om det är möjligt eller inte. Det är alltså åtminstone en total missuppfattning av Daddy då och han nu inte medvetet försöker påsåt det fast det inte är sant. Skönt. Vill ju att fb ska vare en klippa i internetvärlden.
Så länge du inte lämnar ut ditt lösenord till någon kan du vara lugn.
2010-03-25, 14:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ingen har kapat MH: s konto. Det skulle vara extremt förvånande.

Om det hade funnits några oegentligheter, exempelvis att någon registrerat ett snarlikt användarnamn, skulle hon vänts sig till moderatorerna, så hade vi kunnat reda ut det åt henne. Så vitt jag vet har hon inte haft några sådana klagomål. Då är det lätt att påstå saker rätt ut i luften som man inte kan styrka.

Användare som råkar ut för att någon registrerar ett väldigt likt användarnamn bör förstås rapportera det. Det är inte för sent för M.H att komma in med en rapport om saken. Hennes rätt att skriva på Flashback skall förstås försvaras.
2010-03-25, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Så länge du inte lämnar ut ditt lösenord till någon kan du vara lugn.

Bra!

Jag tyckte att det lät konstigt men å andra sidan händer det ju konstiga saker jämt.
2010-03-25, 20:51
Medlem
Ett Hunds avatar
Eftersom det var Facebook och inte Flashback som åsyftades så finns det inte mycket kvar att diskutera här.

Tråd låst.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in