Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Kolla upp vad ordningsvakterna har för befogenhet, det närmaste man kan komma att avvisa någon för ordningsstörning.

Och så kommer "polisen" för det ärendet och ordningsvakten säger helt lungt bara; "Han gjorde motstånd och störde folk när jag bad han ta av sig kepsen". Hur ska den lille slyngeln kunna motbevisa det någonsin?
Citera
2010-04-19, 06:53
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
På papperet så jobbar vakten för polisen, men det är krögaren som betalar lönen och väljer vilka vakter eller vaktbolag han vill anlita.
Så i praktiken funkar det på ett helt annat sätt än vad som står i lagboken och jag tror att det är mycket svårt att ändra på det system som vi har i dag även om det inte är helt problemfritt.
Men vi har ju även folk ifrån kommunen som är ute och kollar hur vi sköter oss och det är dem som kan dra in serveringstillståndet om det är för mycket fylla och bråk på platsen.

OT: Har du själv blivit nekad till att komma in på en krog, eller haft andra problem med den så kallade ordningsmakten?
Det är det jag och några till har sagt hela tiden. Varken en entrévärd, bartender, "security", "vakt" eller ordningsvakt får kasta ut någon för att h*n har keps.
Om någon gör det ändå? Ja, i så fall det går i praktiken att skjuta denne någon i benet. Det går även i praktiken bra att leta upp personen efteråt och förklara att han är skyldig 20'000 efter det som hände.
Det går utmärkt att bryta mot lagen om man vill det. Fast det är bara hårda grabbar som dig som skiter i om de bryter mot lagen som gör sådant.

Jag har blivit nekad några gånger när jag var yngre eller när det varit yngre med i sällskapet. Annars tror jag knappt jag blivit tilltalad av en ordningsvakt eller någon som vill leka ordningsvakt efter att jag passerat dörren.
Citera
2010-04-19, 06:58
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Och så kommer "polisen" för det ärendet och ordningsvakten säger helt lungt bara; "Han gjorde motstånd och störde folk när jag bad han ta av sig kepsen". Hur ska den lille slyngeln kunna motbevisa det någonsin?
Varför måste det vara en liten slyngel?
Nu blandar du in bevis. I praktiken kan man bryta mot lagen i många sammanhang. Om det inte går att bevisa kan man fortsätta.

Förmodligen undrar de hur man gör motstånd när någon säger något. Stoppar man fingrar i munnen på honom? Överröstar honom med ett skrik?
Citera
2010-04-19, 07:41
Medlem
Citat:
Det är det jag och några till har sagt hela tiden. Varken en entrévärd, bartender, "security", "vakt" eller ordningsvakt får kasta ut någon för att h*n har keps.
Om någon gör det ändå? Ja, i så fall det går i praktiken att skjuta denne någon i benet. Det går även i praktiken bra att leta upp personen efteråt och förklara att han är skyldig 20'000 efter det som hände.
Det går utmärkt att bryta mot lagen om man vill det. Fast det är bara hårda grabbar som dig som skiter i om de bryter mot lagen som gör sådant.

Jag har blivit nekad några gånger när jag var yngre eller när det varit yngre med i sällskapet. Annars tror jag knappt jag blivit tilltalad av en ordningsvakt eller någon som vill leka ordningsvakt efter att jag passerat dörren.

Sluta nu trollunge!

En ordningsvakt kan när som helst be dig lämna krogen utan att överhuvudtaget motivera varför. Lyder du inte får han ta till det våld som behövs för att förpassa dig ut på gatan...

Jag har 10 års erfarenhet som ordningsvakt...

.
Citera
2010-04-19, 08:09
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Sluta nu trollunge!

En ordningsvakt kan när som helst be dig lämna krogen utan att överhuvudtaget motivera varför. Lyder du inte får han ta till det våld som behövs för att förpassa dig ut på gatan...

Jag har 10 års erfarenhet som ordningsvakt...

.
En ordningsvakt kan avvisa mig från platsen ifall han anser att jag stör ordningen. Och han får använda våld när han ska avvisa mig om det är nödvändigt. Tror det är det du försöker säga.

I praktiken kan ordningsvakter misshandla folk och säga att de gjorde motstånd. Stoppa negrer i dörren med hänvisning till att det är vårdad klädsel som gäller. Kolla leg.
De kan göra lite vad de vill utan att åka dit.

Om det är så länge sedan du gick utbildningen kanske det är dags för en repetitionskurs. Du verkar inte förstå det du borde ha lärt dig från första början.
Senast redigerad av Apocrypha 2010-04-19 kl. 08:16.
Citera
2010-04-19, 09:09
Medlem
Citat:
En ordningsvakt kan avvisa mig från platsen ifall han anser att jag stör ordningen. Och han får använda våld när han ska avvisa mig om det är nödvändigt. Tror det är det du försöker säga.

I praktiken kan ordningsvakter misshandla folk och säga att de gjorde motstånd. Stoppa negrer i dörren med hänvisning till att det är vårdad klädsel som gäller. Kolla leg.
De kan göra lite vad de vill utan att åka dit.

Om det är så länge sedan du gick utbildningen kanske det är dags för en repetitionskurs. Du verkar inte förstå det du borde ha lärt dig från första början.

Det är du som inte fattar. Läs Lag (1980:578) om ordningsvakter och kom sedan tillbaka lite klokare, fast jag betvivlar det.

Jag upprepar så du kan läsa sakta flera gånger:

EN ordningsvakt kan avvisa dig från ett ställe där han tjänstgör UTAN ATT ENS MOTIVERA VARFÖR!

Det innebär att han kan tycka att du är ful och har för stor näsa och kasta ut dig utan att du kan göra ett SKIT! Bråkar du åker du bara dit själv.

Jag har inte diskuterat det rättvisa i det hela, jag konstaterar bara att lagen är skriven på det sättet. Sen får du hysa hur mycket personlig agg mot ordningsmakten du vill. Det hjälper föga..

Bit ihop och ta av dig kepsen..
.
Citera
2010-04-19, 09:23
Medlem
schabo-labos avatar
Wheelgunner

Eftersom du åberopar lagar, vilket lagstöd använder du när du tar ut nån för att han har keps?
Citera
2010-04-19, 09:28
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
Men det är ju helt upp till krögaren att bestämma såna saker och ordningsakten är den som ser till att reglerna följs.
Detta är helt fel. En ordningsvakt är en myndighetsperson och en myndighetsperson skall jobba med lagstöd, hänvisa var det står att ov:n skall följa krögarens regler?
Citat:
En krogägare kan sätta upp vilka regler som helst bara dom gäller alla och inte är diskriminerande. Det är dock svårt att få in kepsbärare under den delen..

.
Han får sätta vilka regler han vill, ja. Men ordningsvakten är där för att medverka till att upprätthålla allmän ordning, ej kolla folks klädsel.
Citera
2010-04-19, 12:05
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Det är du som inte fattar. Läs Lag (1980:578) om ordningsvakter och kom sedan tillbaka lite klokare, fast jag betvivlar det.

Jag upprepar så du kan läsa sakta flera gånger:

EN ordningsvakt kan avvisa dig från ett ställe där han tjänstgör UTAN ATT ENS MOTIVERA VARFÖR!

Det innebär att han kan tycka att du är ful och har för stor näsa och kasta ut dig utan att du kan göra ett SKIT! Bråkar du åker du bara dit själv.

Jag har inte diskuterat det rättvisa i det hela, jag konstaterar bara att lagen är skriven på det sättet. Sen får du hysa hur mycket personlig agg mot ordningsmakten du vill. Det hjälper föga..

Bit ihop och ta av dig kepsen..
.
Jag diskuterar inte heller rättvisa. Hade jag fått bestämma skulle man ändra reglerna så att ordningsvakterna jobbar för krögaren och att det kan ingå i deras uppgift att kolla leg och sparka ut gäster som har fel klädsel (mot att de återfår inträdesavgiften).

Men visst, ordningsvakten kan även avvisa sitt ex nya pojkvän för att han är bitter eller parkeringsvakten som lappade krögarens bil förra veckan. Det går.

Sedan sköt du dig själv i foten.
Citat:
(1980:578)
6 § En ordningsvakt lyder under polismyndigheten i det distrikt där han tjänstgör. Han är skyldig att lyda en order som en polisman meddelar i tjänsten, om det inte är uppenbart att den inte angår tjänstgöringen som ordningsvakt eller att den strider mot lag eller annan författning. Lag (1989:150).

Polislagen (1984:387) är kanske mer relevant i sammanhanget. Kolla paragraf 13 som ger dig stöd att avvisa folk. Kolla paragraf 10 angående våldsanvändning.
Citat:
13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.
Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.
Citera
2010-04-20, 07:49
Medlem
Citat:
Jag diskuterar inte heller rättvisa. Hade jag fått bestämma skulle man ändra reglerna så att ordningsvakterna jobbar för krögaren och att det kan ingå i deras uppgift att kolla leg och sparka ut gäster som har fel klädsel (mot att de återfår inträdesavgiften).

Men visst, ordningsvakten kan även avvisa sitt ex nya pojkvän för att han är bitter eller parkeringsvakten som lappade krögarens bil förra veckan. Det går.

Sedan sköt du dig själv i foten.

Polislagen (1984:387) är kanske mer relevant i sammanhanget. Kolla paragraf 13 som ger dig stöd att avvisa folk. Kolla paragraf 10 angående våldsanvändning.

Jag har aldrig påstått att ordningsvakter INTE lyder under polisen.

Jag säger bara att en vakt har alla befogenheter att tvinga av dig kepsen. Det är det tråden handlar om.

Att det sedan finns mängder av "olämpliga" ordningsvakter håller jag med om. Jag har genom åren träffat massor med sådana som definitivt inte skulle ha fått ut något förordnande. Jag har ibland nämnt siffran 90% som är olämpliga.

Av dessa så när majoriteten en våt dröm om polisyrket och har ofta sökt till polisutbildningen flera gånger, men stuper nästan alltid på teoriproverna...

Men kepsen har dom rätt att stoppa på krogen. Med eller utan bärare...

.
Citera
2010-04-20, 08:10
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att ordningsvakter INTE lyder under polisen.

Jag säger bara att en vakt har alla befogenheter att tvinga av dig kepsen. Det är det tråden handlar om.

Att det sedan finns mängder av "olämpliga" ordningsvakter håller jag med om. Jag har genom åren träffat massor med sådana som definitivt inte skulle ha fått ut något förordnande. Jag har ibland nämnt siffran 90% som är olämpliga.

Av dessa så när majoriteten en våt dröm om polisyrket och har ofta sökt till polisutbildningen flera gånger, men stuper nästan alltid på teoriproverna...

Men kepsen har dom rätt att stoppa på krogen. Med eller utan bärare...

.
En ordningsvakt har inte lagstöd att tvinga någon att ta av sig kepsen. Det är orimligt att det skulle räknas som ordningsstörning att ha på sig keps.
Ja, han kan använda sin befogenhet att avvisa mig från platsen för ordningsstörning som påtryckning för att tvinga mig ta av mig kepsen (eller sluta lappa krögarens bil).
En ordningsvakt är myndighetsutövare.

Att han kan slänga ut någon som har keps är precis samma sak som att han kan slänga ut sitt ex nya kille eller parkeringsvakten som lappade krögarens bil.
Det är fel och ingår inte i hans uppgift på något sätt men han kan göra det ändå.

Samma med poliserna som bedömde att han som fotade i tunnelbanan var drogpåverkad fram tills han raderade bilderna. Men det gick ju det med.
Citera
2010-04-20, 09:18
Medlem
Citat:
En ordningsvakt har inte lagstöd att tvinga någon att ta av sig kepsen. Det är orimligt att det skulle räknas som ordningsstörning att ha på sig keps.
Ja, han kan använda sin befogenhet att avvisa mig från platsen för ordningsstörning som påtryckning för att tvinga mig ta av mig kepsen (eller sluta lappa krögarens bil).
En ordningsvakt är myndighetsutövare.

Att han kan slänga ut någon som har keps är precis samma sak som att han kan slänga ut sitt ex nya kille eller parkeringsvakten som lappade krögarens bil.
Det är fel och ingår inte i hans uppgift på något sätt men han kan göra det ändå.

Samma med poliserna som bedömde att han som fotade i tunnelbanan var drogpåverkad fram tills han raderade bilderna. Men det gick ju det med.

Ja, men vad bra då är vi överens om att det inte blir någon keps på krogen om vakten inte vill det..

Så här kan det till exempel låta:

Ordningsvakt: Tyvärr så tillåter vi inte keps här. Du får ta av dig den om du ska in.
Kepsnisse: Jag tar inte av mig kepsen.
Ordningsvakt: Då får du nog stanna utanför.

Då var vakten snäll som gav kepsnissen ett alternativ. Han hade lika gärna kunna stoppa dig ändå utan att förklara varför.

Det är nämligen så att en krog inte är en allmän plats på så sätt som ett torg eller liknande. Krogen får välja precis vilka dom släpper in på samma sätt som om du skulle ha fest hemma och stå i dörren och sortera.

Så det blir ingen keps om inte krogen tillåter det.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in