Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
En ordningsvakt har inte lagstöd att tvinga någon att ta av sig kepsen. Det är orimligt att det skulle räknas som ordningsstörning att ha på sig keps.
Ja, han kan använda sin befogenhet att avvisa mig från platsen för ordningsstörning som påtryckning för att tvinga mig ta av mig kepsen (eller sluta lappa krögarens bil).
En ordningsvakt är myndighetsutövare.
Att han kan slänga ut någon som har keps är precis samma sak som att han kan slänga ut sitt ex nya kille eller parkeringsvakten som lappade krögarens bil.
Det är fel och ingår inte i hans uppgift på något sätt men han kan göra det ändå.
Samma med poliserna som bedömde att han som fotade i tunnelbanan var drogpåverkad fram tills han raderade bilderna. Men det gick ju det med.
Ja, men vad bra då är vi överens om att det inte blir någon keps på krogen om vakten inte vill det..
Så här kan det till exempel låta:
Ordningsvakt: Tyvärr så tillåter vi inte keps här. Du får ta av dig den om du ska in.
Kepsnisse: Jag tar inte av mig kepsen.
Ordningsvakt: Då får du nog stanna utanför.
Då var vakten snäll som gav kepsnissen ett alternativ. Han hade lika gärna kunna stoppa dig ändå utan att förklara varför.
Det är nämligen så att en krog inte är en allmän plats på så sätt som ett torg eller liknande. Krogen får välja precis vilka dom släpper in på samma sätt som om du skulle ha fest hemma och stå i dörren och sortera.
Så det blir ingen keps om inte krogen tillåter det.
.