2010-03-24, 01:05
Medlem
Vi har en springer spaniel på snart 5 år (Sigge) och en blandras på 5 månader (Tindra)..
Men nu ska det här handla om först nämnda hunden.
När man ger honom mat så skakar han och vägrar äta vissa dagar, Ibland flera dagar i sträck. Men man vet att han är hungrig och vill äta för att han sitter och tigger när man själv äter. Han älskar fodret han får så de kan inte vara det..
Ibland vägrar han att skita och håller det inne med flit och går runt och fiser illa istället.
När han gör nått han inte ska och man tar tag i honom löst så tjuter han som om man sparkar honom hårt i huvet. ( Igår när jag skulle torka honom om tassarna yla och tjöt han som bara fan?.)
Han säger inte ifrån när Tindra sliter och drar i hans öron eller busar me honom. Han ligger där och tar alla smällar. Dom få dagarna han busar med henne så orkar han bara i 5 minuter sen är han slut körd.

Så här håller han på nästan varje dag. Förutom dom dagarna han vaknar på "rätt" sida

Kan de vara så att han är deprimerad ? Ska man ta honom till vetrinären?
Det ser verkligen ut som att han vill ta självmord vissa dagar..

Nu till Tindra.. Dom senaste kvällarna har hon ylat .. Jag har testat allt men inget duger.. Kan de vara så att de är för att hennes tänder är på väg upp?
Citera
2010-03-24, 01:11
Bannlyst
avliva h*n genast
Citera
2010-03-24, 07:26
Medlem
Necrobutchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuttish
Ska man ta honom till vetrinären?

Ja, självklart.
Citera
2010-03-24, 07:56
Medlem
slugs-Ps avatar
Är han kastrerad?
Citera
2010-03-24, 09:05
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skuttish
Vi har en springer spaniel på snart 5 år (Sigge) och en blandras på 5 månader (Tindra)..

Nu till Tindra.. Dom senaste kvällarna har hon ylat .. Jag har testat allt men inget duger.. Kan de vara så att de är för att hennes tänder är på väg upp?

Kanske kan det bero på att hon är på väg att bli könsmogen?

Hundar har normalt väldigt hög smärttröskel och tjuter och ylar mer av psykologiska orsaker.

Den äldre hunden tror jag har problem med den nya sociala strukturen. Att krångla med maten och bajsandet känns som lite trotsbeteende. Att hundar inte äter på flera dagar behöver man inte få panik över (för många är det bra med faste-perioder). Men som du säger så äter han gärna vid ert bord men inte vid sin vanliga plats - tecken på att han inte har några ätproblem, lutar mer åt sociala frågor. Sigge har säkert fått alla uppmärksamhet tidigare men nu har han fått konkurrens. Att konstra med mat och bajsandet ger honom uppmärksamhet. Sigge måste lära sig att det nu är ett nytt läge. Mitt råd är att tajta upp rutinerna och inte ge Sigge någon uppmärksamhet alls när han konstrar. Att han gnäller när du torkar tassarna är bara trams och du ska ignorera det fullständigt. Ta komandot över maten. Tillåt inget tiggande vid bordet (utvisning till korgen eller nåt). Strikta rutiner vid matskålarna. Mat på fasta tider, normala portioner och om hunden inte äter inom 3 minuter - ta bort skålen och ställ undan den till nästa mattid, då gör du samma sak. Låt aldrig mat stå framme.
Kanske låter lite fyrkantigt men har man dessa rutiner blir livet lättare för alla och det ges inte utrymmer för en massa trams.

Med en hund i flocken kan man göra lite som man vill tror jag men när det blir fler ska man nog tajta upp sig som flockledare. Tänka över vilka regler som man vill ha och se till att de följs.
Citera
2010-03-24, 09:28
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Är han kastrerad?

Var det första jag tänkte pa med.
Citera
2010-03-24, 14:09
Medlem
Låter mer som han är väldigt undergiven eller har ont.. särskilt när tiken kan göra vad hon vill utan att han säger ifrån osv.. har det hänt nånting när han har ätit..? typ någon har tappat nånting som skrämt honom eller nått litet.. behöver inte vara mycket för att en hund ska koppla ihop obehag med något.. det låter också lite som att han kan ha ont.. munnen/magen osv.. om han inte alltid har varit sådär så skulle jag nog iaf låta en veterinär känna igenom honom...
Citera
2010-04-11, 17:31
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slugs-P
Är han kastrerad?
Nej men han är steril. Har varit avelshund innan och bott i hundgård med andra hundar utan uppmärksamhet av människor eller någon familj innan. Kom hit när han var 4 år. Hans första familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in