2010-03-23, 02:08
Medlem
kioskvältarns avatar
Jag är komjölksalleriker , kan således ej förtära laktosfria produkter men däremot funkar get/fårost.
Jag mår ofta illa av att äta ägg , samt är sojaintollerant.. och så börjar min mage grina om jag käkar fläsk i någon större utsträckning ...
Snälla Bullen , hjälp mig!

Nej men, vaffan ska man käka? jag är som en grinig unge när det gäller broccoli och dendär andra vita puffen av ondska ...vahette ...blomkål , Ska jag lägga ner att försöka mig på LCHF eller?
Tips och recept uppskattas gladerligen!

Mvh Kiosken
Citera
2010-03-23, 03:08
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kioskvältarn
Jag är komjölksalleriker , kan således ej förtära laktosfria produkter men däremot funkar get/fårost.
Jag mår ofta illa av att äta ägg , samt är sojaintollerant.. och så börjar min mage grina om jag käkar fläsk i någon större utsträckning ...
Snälla Bullen , hjälp mig!

Nej men, vaffan ska man käka? jag är som en grinig unge när det gäller broccoli och dendär andra vita puffen av ondska ...vahette ...blomkål , Ska jag lägga ner att försöka mig på LCHF eller?
Tips och recept uppskattas gladerligen!

Mvh Kiosken
Du är komjölksallerikger och kan inte förtära laktosfria produkter?
Citera
2010-03-23, 04:42
Medlem
kioskvältarns avatar
Ja alltså allergisk mot hela skiten i mjölken , proteinet , sockret osv , så laktosfritt funkar inte för min del... är lite osäker om jag förstår eder fråga ...
Citera
2010-03-23, 05:37
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kioskvältarn
Ja alltså allergisk mot hela skiten i mjölken , proteinet , sockret osv , så laktosfritt funkar inte för min del... är lite osäker om jag förstår eder fråga ...

Ok så du är alergisk mot mer än just laktoset då?. I så fall finns ju sojamjölk
Citera
2010-03-23, 06:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Ok så du är alergisk mot mer än just laktoset då?. I så fall finns ju sojamjölk
HAHAHAHA, han skrev ju att han är sojaintollerant också ROFL

Du får söka fett från div. oljor, men det blir ju betydligt mer arbete för dig.
Samt att du får nog faan börja äta sånt som du i dag inte gärna äter.
Citera
2010-03-23, 06:19
Medlem
kioskvältarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
HAHAHAHA, han skrev ju att han är sojaintollerant också ROFL

Du får söka fett från div. oljor, men det blir ju betydligt mer arbete för dig.
Samt att du får nog faan börja äta sånt som du i dag inte gärna äter.

Hehe , det är inte lätt alla gånger att hålla reda på alla allergier mitt fuskbygge till kropp har dragit på sig under alla dessa år

Ack ja ,det känns som man e rätt körd .. kanske får köra på endast GI helt enkelt...nog för att ölkaggen är något beundransvärt men vore trefligt att se sina fötter då och då...
Citera
2010-03-23, 09:48
Medlem
aj det var ju lite tråkigt och begränsar dig lite men ingen fara egentligen men jag hoppas du är köttälskare . den mat vi mår bäst av att äta "går" inte att ha allergi mot så fortsätt och ät kött och fisk. ät sallad till eller gör en grönsaksbaserad sås , ex gremolata spansk sås tomatbaserad sås osv..
vitkål (surkål) och korv tex är mycket gott.
Citera
2010-04-05, 21:21
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
aj det var ju lite tråkigt och begränsar dig lite men ingen fara egentligen men jag hoppas du är köttälskare . den mat vi mår bäst av att äta "går" inte att ha allergi mot så fortsätt och ät kött och fisk. ät sallad till eller gör en grönsaksbaserad sås , ex gremolata spansk sås tomatbaserad sås osv..
vitkål (surkål) och korv tex är mycket gott.

För att vara lite tråkig nu så börjar det bli rätt allmänt vedertaget att fisk och ägg är "mat vi mår bra av att äta" och bägge går såvitt jag vet utmärkt att vara allergisk mot

till TS: Satsa på mycket fisk och framförallt fet fisk, nötter, grönsaker, oliver, rotfrukter och olika oljor - dessa ingredienser med kryddor ger i princip oändlig variation, lägg därtill nötkött och kyckling om det passar magen så har du en enligt mig fin kost!
Citera
2010-04-06, 09:44
Medlem
tjompans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frumpish
till TS: Satsa på mycket fisk och framförallt fet fisk, nötter, grönsaker, oliver, rotfrukter och olika oljor - dessa ingredienser med kryddor ger i princip oändlig variation, lägg därtill nötkött och kyckling om det passar magen så har du en enligt mig fin kost!

Ska du köra LCHF så skippa rotfrukter i ovanstående.

//Tjompan
Citera
2010-04-06, 17:28
Medlem
Zephies avatar
Det här kanske låter för jävla trist, men det är väl helt enkelt bara att börja bygga en lista med basråvaror och sen successivt stryka allt du först och främst inte tål, i andra hand det som inte är okej enligt LCHF och i tredje hand det du inte tycker om. Osså får du se hur mycket det blir kvar och om det går att leva på.
För går det inte att leva på så är du ju körd ändå. Dieter av diverse slag är ju bra för folk som tål att äta det mesta, men för oss allergiker så får man bygga en egen diet av vad man faktiskt kan äta.

Ett überseriöst alternativ är ju annars att du vänder dig till ditt landsting i jakt på en utbildad dietist som kan ge dig råd för just din kosthållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in