2011-05-04, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Uppdatering:

Har varit utan mirtazapin sedan slutet av januari och det har fungerat utmärkt. Sover som en ordentlig stock! Det var enbart de första 5-7 dagarna efter utsättningen som jag kände av utsättningssymptomen ordentligt. Dessa bestod primärt av en allmänt diffus underliggande känsla av ångest. Däremot fick jag inte någon form av gråtattack, vilket jag på basen av övriga inlägg uppfattat vara ett vanligt utsättningssymptom.

De första 3-4 dagarna var det även aningen komplicerat att somna in. Jag kände mig mentalt "naken" på något vis och hade mera ansvar att själv somna in, då jag inte mera vaggades till sömns sådär mysigt och oundvikligt som man gör med hjälp av mirtazapinet. Men jag lärde mig ganska snabbt att jag kan sova utan mirtazapinet och sov som sagt som en stock hela natten utan att vakna upp.

Jag har aldrig haft problem att sova då jag väl somnat, utan största orsaken till att jag började äta mirtazapin var för att få dygnsrytmen i skick. Dessutom tror jag att jag halvt omedvetet var genuint nyfiken på att testa en ny form av psykofarmaka, eftersom jag finner ett välbehag i att spekulera i hur de olika verksamma substanserna påverkar hjärnan och sinnestillståndet.

Vikten försvann ganska långsamt i början, för att efter ett par till tre veckor ta litet mera fart. Tills idag har jag dock blivit av med ca. 13 kg och midjemåttet har minskat med ungefär 18 cm.

Hur går det för dig då, TS?

Sluta du rakt av eller trappade ner?

Jag äter 60mg till kvällen och planerar att trappa ner 15mg varje dag till jag står på 15mg. Äta det några kvällar och sen halvera dosen som jag äter ett par kvällar. Och sen strunta i dom.

Är det för snabbt att trappa ut så här? Så inte dom där stötarna i huvudet kommer?
Senast redigerad av Mr.Sölve 2011-05-04 kl. 13:10.
Citera
2011-05-04, 22:29
Medlem
Astenikers avatar
Psykologi och psykiatri (PoP) -> Psykofarmaka (Pf)

/Mod.
Citera
2011-06-21, 18:08
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sölve
Sluta du rakt av eller trappade ner?

Jag äter 60mg till kvällen och planerar att trappa ner 15mg varje dag till jag står på 15mg. Äta det några kvällar och sen halvera dosen som jag äter ett par kvällar. Och sen strunta i dom.

Är det för snabbt att trappa ut så här? Så inte dom där stötarna i huvudet kommer?

Ursäkta sent svar. Jo, jag trappade ner. Ungefär så att jag halverade dosen i en veckas perioder.

Jag upplevde inga stötar vid utsättningen och jag tror inte heller att stötar utgör ett typiskt utsättningssymptom för tricykliska mediciner, utan stötarna upplever man troligtvis enbart vid utsättning av SSRI.
Senast redigerad av Acid-Brain 2011-06-21 kl. 18:12.
Citera
2011-06-26, 13:12
Medlem
Jag har käkat Mirtazapin sen i feb i år. Gått upp c:a 10kg i vikt. Nämde det för min läkare så han bytte ut Mirta mot Fluoxetin men jag skulle trappa ner med 15mg / vecka på Mirta,, ligger just nu på 45mg o har aldrig mått så dåligt som nu,, när jag ligger på 30mg ska jag börja med det andra.
Citera
2011-06-27, 12:43
Medlem
jag åt mirtazapin 30 mg i ett halvår. Sen på grund av höga levervärden (läkarna trodde det berodde på medicinen) så tog dom bort mirtazapinet rakt av på en dag. Fick inga utsättningssymptom över huvudtaget
Citera
2011-06-27, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Ursäkta sent svar. Jo, jag trappade ner. Ungefär så att jag halverade dosen i en veckas perioder.

Jag upplevde inga stötar vid utsättningen och jag tror inte heller att stötar utgör ett typiskt utsättningssymptom för tricykliska mediciner, utan stötarna upplever man troligtvis enbart vid utsättning av SSRI.

Tetracykliskt är det väl?

Jag åt mirtazapin ett par månader och slutade cold turkey mer eller mindre. En dag var jag lite seg i skallen men annars inga utsöttningsproblem alls.
Citera
2012-06-03, 17:31
Medlem
dendondens avatar
Har sedan åtminstone en vecka helt abrupt slutat med både Citalopram 30 mg och Mirtazapin 45 mg. Jag hade glömt ta medicinen ett par dagar då jag var extremt produktiv på jobbet. Det har inte hänt på flera år. Jag insåg som tur var att det var p.g.a. att jag inte tagit medicinen som jag blivit så mycket mer produktiv och orkade mer i allmänhet.

Jag upplever sen ett par dagar tillbaka "stötarna" i huvudet och ibland andra delar av kroppen eller rentutav hela kroppen, men jag räknar med att de försvinner när utsättningen är klar.

Jag har faktiskt inte haft några särskilda utsättningssymtom annars. Just det att man blir så mycket mer produktiv har hjälpt mig enormt under den lilla period som jag inte tagit medicinen. Jag fick lätt ångest för att jag inte orkade jobba och man kände liksom att folk tyckte att man var en jäkla latmask.
Citera
2012-06-04, 01:12
Medlem
SadCats avatar
Jag åt 45mg Mirtazapin i drygt 5 månader.
Slutade helt då jag inte tyckte de hjälpte.
Fick inga utsättningssymtom över huvudtaget.

Antar att jag har tur
Citera
2012-06-04, 02:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadCat
Jag åt 45mg Mirtazapin i drygt 5 månader.
Slutade helt då jag inte tyckte de hjälpte.
Fick inga utsättningssymtom över huvudtaget.

Antar att jag har tur

Jag håller på att gå på dom, känner inte heller så mycket. Tyvärr inte nåt på sömnen alls.

Nu skulle dom ju jaga iväg alla tankar som fladdrar runt i skallen och helst åxå få mig att bli lite mer nöjd om mig och det jag gjort.

Jag får väl se om en månad.
Citera
2013-11-16, 17:46
Medlem
Jag har ätit Mirtazapin nu i cirka 2-3 år började med 45 mg, till en början hjälpte dom mig att stänga av känslor och gick upp i vikt vilket jag behövde. Men senaste 1 1/2 året så har jag känt att jag fått mer och mer bikverkningar, mådde till slut inte alls bra av dom utan sämre.. Svettas lätt, yrsel, darrande händer, vakna i panikattacker mitt i natten, trögtänkt, sämre korttidsminne även sämre syn (diffus ibland suddigt, ibland lite floaters osv.), känslokallare, säger fel saker i socialasammanhang som sårar folk. Är inte mig själv helt enkelt..

Läste att alla dessa jävla biverkningar finns i sammahand i behandling av ämnet remeron (mirtazapin) som jag skulle vilja kalla rävgift..

Har nu gått ner till 15mg och ätit så i över ett halvår och vill sluta helt! Har tänkt att ikväll börja med 7,5mg.. Jag orkar inte längre känner hur mitt psyke faller ihop. Inbillar mig att jag fått massa sjukdomar, får sjuk ångest, konstiga tankesätt.. Nej tack! Vill bli mig själv igen!

Hur slutade ni? Samt är det någon mer här som upplevt att synen blivit sämre sedan ni började me tabletterna och är darrig? ( har alltid haft perfekt syn ).
Citera
2014-03-06, 18:24
Medlem
Jag har ätit Mirtazapin (60 mg) och Saroten (50 mg) i ett och ett halvt år. Innan jul gick jag ner till 30 mg på mirtazapin och strax efter nyår slutade jag helt och tvärt med Sarotenet.
Mirtazapinet har jag sedan dess slarvat ganska mycket med och för två veckor sedan beslutade jag mig för att sluta helt även med det.
Sedan mitten av januari har jag varit extremt trött och känt mig allmänt sjuk - som att jag har en infektion i kroppen som inte riktigt har brutit ut. Jag känner mig varm - både i ansiktet, huvudet och händerna, har ont i huvudet (över näsryggen och i och runt ögonen och upp över pannan), får hjärtklappning och blir andfådd för ingenting. Synen har också försämrats en del. Jag sover rätt okej, men vaknar aldrig utvilad.
Jag har ingen ångest - mer än när tror att det är cancer och inte ett utsättningssymtom som det handlar om. Men jag var och tog massvis med prover för en vecka sedan och min läkare har inte ringt, så jag antar att det inte är något allvarligt.
Jag har bara en njure, så därför är jag ibland lite extra orolig när det gäller sånt här.

Men i två månader har jag mer eller mindre känt mig som en zombie och jag börjar tröttna rätt rejält på det...
Citera
2014-03-06, 22:19
Medlem
dharmabumps avatar
Jag har gått av och på remeron flera gånger under de senaste åren. Aldrig någonsin känt av några biverkningar, eller utsättningssymptom. Tog 30 mg/dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in