Citat:
Ursprungligen postat av Colonial
Det är riktigt bra för miljön! Dels för att flygen är inställda men också för att askan sägs kyla jorden. Sen så har nya initiativ tagits som ett ökat antal videokonferenser som en konsekvens av flygproblemet. Vilket självklart också är bra för miljö.
The most abundant gas typically released into the atmosphere from volcanic systems is water vapor (H20), followed by carbon dioxide (C02) and sulfur dioxide (S02). Volcanoes also release smaller amounts of others gases, including hydrogen sulfide (H2S), hydrogen (H2), carbon monoxide (CO), hydrogen chloride (HCL), hydrogen fluoride (HF), and helium (He).
kommer från http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/index.php
SO2 = svaveldioxid
H2SO3 = svavelsyrlighet vilket är en syra.
SO2 + H2O ==> H2SO3
Bör ju kanske nämna att vattenånga också är en växthusgas...
Angående länken med jämförelsen mellan koldioxidutsläppen från vulkanen och flyget tycker jag att man kan tänka på att Katla är ett flertal ggr större än Eyjafjallajökull och att det kommer öka koldioxidutsläppen markant vid ett eventuellt utbrott. Svavelsyrlighet kommer göra marken surare där den når market. Vilket den troligtvis gör vid nederbörd. Googla försurning vid mer info om det.
All diskussion om att fluorgas frigörs från vulkanen förstår jag mig inte på. HF möjligtvis, vilket är en mycket otrevlig syra. Man bör betänka att fluor är mycket reaktivt och reagerar med i princip allt det kommer i kontakt med.