2010-04-19, 00:36
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colonial
Det är riktigt bra för miljön! Dels för att flygen är inställda men också för att askan sägs kyla jorden. Sen så har nya initiativ tagits som ett ökat antal videokonferenser som en konsekvens av flygproblemet. Vilket självklart också är bra för miljö.

The most abundant gas typically released into the atmosphere from volcanic systems is water vapor (H20), followed by carbon dioxide (C02) and sulfur dioxide (S02). Volcanoes also release smaller amounts of others gases, including hydrogen sulfide (H2S), hydrogen (H2), carbon monoxide (CO), hydrogen chloride (HCL), hydrogen fluoride (HF), and helium (He).

kommer från http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/index.php

SO2 = svaveldioxid
H2SO3 = svavelsyrlighet vilket är en syra.
SO2 + H2O ==> H2SO3

Bör ju kanske nämna att vattenånga också är en växthusgas...

Angående länken med jämförelsen mellan koldioxidutsläppen från vulkanen och flyget tycker jag att man kan tänka på att Katla är ett flertal ggr större än Eyjafjallajökull och att det kommer öka koldioxidutsläppen markant vid ett eventuellt utbrott. Svavelsyrlighet kommer göra marken surare där den når market. Vilket den troligtvis gör vid nederbörd. Googla försurning vid mer info om det.

All diskussion om att fluorgas frigörs från vulkanen förstår jag mig inte på. HF möjligtvis, vilket är en mycket otrevlig syra. Man bör betänka att fluor är mycket reaktivt och reagerar med i princip allt det kommer i kontakt med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Nu har jag läst hur du beklagar dig flera gånger över detta. Och det måste du naturligtvis få göra. Men jag begripar faktiskt inte vad du menar med "strandsatta".

Kan du ge lite bättre bild av situationen? Hur många är de? Åldrar? Är det någon som är sjuk eller begränsad på annat sätt? Har du möjlighet att kommunicera med dem?

Om de inte har pengar så kan du föra över via moneygram eller western union. Det finns över hela världen, och det räcker med ett mtcn för att de ska kunna plocka ut pengarna.

Du sitter hemma i sverige, med tillgång till internet, telefon, fax whatever. Varför inte titta på vilka tåg och bussar som går.

Planera en resrutt, boka biljetter, övernattningar osv. Mejla över avgångar och bokningsnummer och skicka eventullt pengar ifall det behövs. Du har din familj hemma på 4-5 dagar.

Vad väntar du på egentligen?

Har jag sagt att de är strandsatta? Inte vad jag minns. Citera gärna isåfall.

Jag är nog den siste som har möjlighet att få hem dem men varför håller jag för mig själv
Fortsättningsvis skall jag vara tyst om la famiglia
Citera
Bannlyst
Fattar inte två plan försvann.. hmm har dom nödlandat?
Citera
2010-04-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colonial
Jag vet inte men informationen hittade jag i en artikel från Svenska dagbladet. Skribenten verkade seriös. Går säkert att hitta på sidan men jag är lite för lat för att göra det nu. Den hamnade på svd.se under natten till idag.

Ehum ja ett flyg släpper ut koldioxid är väl ganska vedertaget? Det andra argumentet kanske inte är lika starkt men isarna lär smälta långsammare om jorden är lite kalare såklart...
Inte aftonbladet.

Dumbom. Den här vulkanen smälter Islands glaciärer som en femåring slukar glass..
Citera
2010-04-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Haha, vad är ditt problem? Det som är spännande är att följa naturens makter.
håller med!!Spännande o se var det slutar!kaabooom!!
Citera
2010-04-19, 00:38
Medlem
huomaamatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaborik
Fattar inte två plan försvann.. hmm har dom nödlandat?

Du vet att det inte är 100%igt va och den täcker inte helt ute på havet mellan Island och Norge.
Citera
2010-04-19, 00:38
Medlem
fattar dock inte det roliga o glo i en kamera eller titta på flyg!
Citera
2010-04-19, 00:39
Medlem
Hoppas verkligen inte skiten håller i sig till Sweden Rock drar igång. Innan jag dör skall jag fan få se Mayhem live

Är det någon i denna tråd som är bosatt på Island?
Citera
2010-04-19, 00:39
Medlem
StarSuckers avatar
Som någon har påpekat tidigare, det är ingen ovanlighet att flygplan försvinner från radarn på Flightradar24 eller vad hemsidan heter.
Citera
2010-04-19, 00:43
Medlem
Colonials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Dumbom. Den här vulkanen smälter Islands glaciärer som en femåring slukar glass..

Jag tycker vi ska sluta vara självutnämnda hobbyexperter. Jag kan självklart inte veta säkert så länge jag själv inte forskar på området men jag kan dock göra avvägningar utifrån informationen jag tar del av. Det inte sagt att jag har rätt precis som du inte behöver ha det.
Citera
2010-04-19, 00:45
Medlem
Jole25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
The most abundant gas typically released into the atmosphere from volcanic systems is water vapor (H20), followed by carbon dioxide (C02) and sulfur dioxide (S02). Volcanoes also release smaller amounts of others gases, including hydrogen sulfide (H2S), hydrogen (H2), carbon monoxide (CO), hydrogen chloride (HCL), hydrogen fluoride (HF), and helium (He).

kommer från http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/index.php

SO2 = svaveldioxid
H2SO3 = svavelsyrlighet vilket är en syra.
SO2 + H2O ==> H2SO3

Bör ju kanske nämna att vattenånga också är en växthusgas...

Angående länken med jämförelsen mellan koldioxidutsläppen från vulkanen och flyget tycker jag att man kan tänka på att Katla är ett flertal ggr större än Eyjafjallajökull och att det kommer öka koldioxidutsläppen markant vid ett eventuellt utbrott. Svavelsyrlighet kommer göra marken surare där den når market. Vilket den troligtvis gör vid nederbörd. Googla försurning vid mer info om det.

All diskussion om att fluorgas frigörs från vulkanen förstår jag mig inte på. HF möjligtvis, vilket är en mycket otrevlig syra. Man bör betänka att fluor är mycket reaktivt och reagerar med i princip allt det kommer i kontakt med.

Bästa inlägget hittils i tråden. Fan man lär ju sig ngt...
Citera
2010-04-19, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganja777
Hur går det för katla. Har den vaknat än ?

Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in