2010-04-18, 21:01
Medlem
BlaZeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Vi lever 2000 + tal här ingenjörerna har inte utvecklat flygplan som inte klarar ynka ask moln ifrån vulkan utbrott, de pinsamt rent ut sagt!
Ynka? Täcker halva Europa
Citera
2010-04-18, 21:02
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekwoho
Har det slutat kommit aska?..
Det verkar ha lugnat sig lite iaf. Det är dock väldigt svårt att se då det är molnigt som satan.
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
Sådär då, då verkar fler och fler köra igång då.
Vad menar du? Flyg eller vulkaner? Om du menar flygen så är du i fel tråd.
Citera
2010-04-18, 21:04
Medlem
ekwohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det verkar ha lugnat sig lite iaf. Det är dock väldigt svårt att se då det är molnigt som satan.

Vad menar du? Flyg eller vulkaner? Om du menar flygen så är du i fel tråd.

Okey där ser man, ja man har ju suttit och tittat under dagen. Men nu har jag lagt ned.
Hoppas jag vaknar imorn bitti, då det är blå o fin himmel och rejäla svarta molm som bollmar fram
Citera
2010-04-18, 21:16
Medlem
earl_s avatar
Det han skrev om Katla stämmer INTE enligt säkra källor.
Citera
2010-04-18, 21:17
Medlem
QuackDucks avatar
Citat:
Ellerhur haha nu fick jag ett stort D: när jag såg det inlägget. Hoppas det stämmer !!!
En riktig katastroff är inte roligt, men tror det kan vara riktigt bra för oss människor.
Så vi vaknar upp.!

Eller hur, folk måste lära sig en läxa ibland. Att uppskatta det man ha och inte tycka det är en katastrof för att "kläder från Asien" inte kan komma till Sverige (enligt några tidiningar :P ).
Citera
2010-04-18, 21:18
Medlem
Katla har fått mycket mer aktivitet det senaste dygnet, men fortfarande finns det INGET som säger att den kommer att gå igång fullt ut ännu.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html

00:00 Natten mot den 18:e (idag) var aktiviteten som värst och det var då även jordbävningar.

Då fick jag iallafall höra (00:04) att dom trodde helvetet skulle braka loss men runt 4 blåste dom av det.

Men har ni andra källor, varsågod!
Citera
2010-04-18, 21:21
Bannlyst
Jag undrar hur de gör nere i Filippinerna och Indonesien när det är vulkanutbrott. Stänger de verkligen ner så stort luftrum som vi gjort i Europa? Och för den halten av aska? Det känns somnivån av aska för flygförbud är otroligt lägre i Europa än i Övriga delar av världen?
Citera
2010-04-18, 21:22
Medlem
ekwohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Min kompis kompis ringde nyss, det är full beredskap på Island. Starka indikationer på att Katla har vaknat till!

Kan du utveckla det du påbörja nyss?
Citera
2010-04-18, 21:23
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Kan du utveckla det du påbörja nyss?

Han trollar ju, hans källa är lika med piss.
Citera
2010-04-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asgarvet08
Jag undrar hur de gör nere i Filippinerna och Indonesien när det är vulkanutbrott. Stänger de verkligen ner så stort luftrum som vi gjort i Europa? Och för den halten av aska? Det känns somnivån av aska för flygförbud är otroligt lägre i Europa än i Övriga delar av världen?
Det beror helt på vulkan, vulkantyp och eruptions-typ.

Islands vulkaner har väldigt mycket vatten att tillgå. Vatten som upphettas blir vad? Ånga.
Ångan tar med sig askan så pass högt upp så den kan spridas med luftströmmar MYCKET längre än de annars skulle kunna.

Tar man bort vatten så skulle askan inte komma lika långt som den gör nu.

Det vi måste vänta på i nuläget är att vulkanen antingen får bort trycket igenom en explosion eller pyser ut allting. Bara att vänta och se. På Katla fronten har registrationerna blivit längre (bra för oss). Men vad som helst kan hända!
Citera
2010-04-18, 21:43
Medlem
ABCmonsters avatar
Citat:
Ja låt den smälla. Men bara folket klarar sig så!
Vi får väl räkna med att en och annan islänning stryker med .
Citera
2010-04-18, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ABCmonster
Vi får väl räkna med att en och annan islänning stryker med .

Vore ju synd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in