2010-04-18, 03:41
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggaren
Skall de ta sig från Tunisien till Sverige via båt? Lär ju kosta multum

Tunisien - Grekland - buss.
Citera
2010-04-18, 03:42
Medlem
Snibelsnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaborik
Varför är då vulkanerna på Island farligare? Jo, för att isen från glaciärerna blandas med lavan, vilket leder till att det sker nån explosionsartad reaktion som gör att askan kommer mycket högre upp och sprider sig därpå bättre.

Detta visar rätt bra vad som händer: http://www.youtube.com/watch?v=BnHR4cMXiyM

och därför är katla farlig som ligger under massor av is och vatten
Citera
2010-04-18, 03:44
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davveboy
Om vulkanen är igång i flera månader till, hur kan det dröja max 7 dagar till? Vulkanen kommer väl fortsätta att skjuta ut aska som kommer att dra över norra Europa?

Det är när lavan möter vatten då mest aska bildas. en trejdedel av isen är smält nu, vad jag har läst. Inte en chans att flygtrafiken ligger nere i ett år!
Citera
2010-04-18, 03:46
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meime
Pratas det inte om att askan kan gå ner på marknivå och att vi då borde hålla oss inne? Tänker inte främst på glas och sandpartiklarna utan snaráre på svavlet och flouren. Hur hälsosamt det ät för barn att vara ute och leka i. Har lite svårt att lita på svenska myndigheter i sånna här situationer då de alltid manar till lugn.
Låter galen och paranoid nu med konspirationsteorier :-) men jag skyller på tiden på dygnet och oron för mina små!

Det är ett fall. Det sista man ska lita på är tidningar. Dom vill ingens bästa, utom sitt egna. Tror inte drabbas så hårt att det skulle vara dödligt för någon. Speciellt inte av svavlet.
Citera
2010-04-18, 03:47
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snibelsnor
och därför är katla farlig som ligger under massor av is och vatten

Jo. Det är en komponent. Och där är risken 75 procent för ett utbrott om man tittar bakåt. Å andra sidan så är Katla under rejäl uppsyn nu, och inga rapporter om kommande utbrott. Något som de annars kan förutse ganska väl.

Men inom en 2-årsperiod så är ju chanserna stora att det smäller.
Citera
2010-04-18, 03:49
Bannlyst
är det jag som inbillar mig eller luktar det svavel från vulkanen? hur som helst så tycker jag att det luktar gott... och radioaktivt
Citera
2010-04-18, 03:50
Medlem
Kanske redan postad...

http://www.youtube.com/watch?v=aphMkFzUiZo

Han säger att vulkanen har utbrott var 70:e år och senast var 1918. Han anar inte hur rätt ute han kan vara.
Citera
Medlem
davveboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Jo. Det är en komponent. Och där är risken 75 procent för ett utbrott om man tittar bakåt. Å andra sidan så är Katla under rejäl uppsyn nu, och inga rapporter om kommande utbrott. Något som de annars kan förutse ganska väl.

Men inom en 2-årsperiod så är ju chanserna stora att det smäller.

Fast deras bevakning av Katla kan väl inte förutspå ett utbrott som kanske sker om en månad?
Citera
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Det sista man ska lita på är tidningar. Dom vill ingens bästa, utom sitt egna

Stämmer. Titta bara på hur de använde just den satelitbilden där molnen såg ut som en döskalle. Det är ju för att sälja på doomsday-vibbar, men utan att göra bort sig genom att skriva det rent ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
är det jag som inbillar mig eller luktar det svavel från vulkanen? hur som helst så tycker jag att det luktar gott... och radioaktivt

Jag gissar att man lägger märke till helt okontroversiella lukter nu just på grund av vulkanen.
Citera
2010-04-18, 03:51
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend

I torsdagsnatt luktade väldigt mycket på västkusten. Att det lukat gott kan jag inte hålla med om! :P
Citera
2010-04-18, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Det är ett fall. Det sista man ska lita på är tidningar. Dom vill ingens bästa, utom sitt egna. Tror inte drabbas så hårt att det skulle vara dödligt för någon. Speciellt inte av svavlet.

Jo jag vet. Jag läser för mycket i aftonbladet. Jag ser hur de gnuggar händerna och njuter av varje utveckling kring det här som inte är till det bättre.
Men omkring flour är det ju sånna diskussioner ibland. Om hur det är ett nervgift och cancerframkallande. Vill ju inte lämna barnen på dagis på måndag och riskera att de ska andas in en massa skit. Jag är inte hypokondriker men väl en överbeskyddande hönsmamma som med största sannolikhet kommer bli en perfekt curlingmamma en dag :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in