2010-03-20, 17:23
Medlem
Rangvalds avatar
Var på fest igår, stor lokalfest med ~60 pers kanske, om inte mer. När festen började dö ut och alla på stället var mer eller mindre påverkade av alkoholen så gick jag och en kompis runt lite i lokalen, köket oav, snackade med folk i varje rum (Inget rum va tomt!). Vi hittade vinden och beslöt oss för att utforska. Väl där så är minnet sjukt suddigt, det var mörkt för vi hittade ingen lampa och vi båda trängdes på en brant trappa. Eftersom minnet är suddigt kan jag inte säga hur länge vi var där, men tjejen som moppade golvet utanför höll fortfarande på när vi kom ut, så vi kan inte ha varit där mer än någon minut.

Folk har sett oss gå upp där, och en person anklagar oss för att ha stoppat saker därifrån i en säck som jag senare ska ha burit ner när nästan alla va borta från festen, men blivit stoppad i trappan och fått bära upp det igen. Detta minns jag inte, så det kan jag varken säga för eller emot.

Saken är den att idag så ringer dom till mig och min polare, tydligen har nyckelknippan till lokalen försvunnit, jag kan bara svara för mig själv och vet till 100% att jag inte har tagit några nycklar, jag har inga hemma och jag känner mig själv att när jag få gånger snott saker från fester så har det varit oskyldiga saker, typ salt, någons tändare och kanske ett choklad ut kylen, inget allvarligare, så jag vet att jag inte tagit en knippa nycklar till en lokal 4 mil ifrån mig..

Hon som har festen säger då till mig att om nycklarna inte dyker upp så polisanmäler hon oss!

Hur kommer detta gå tillväga tro? Hon lär ju ringa idag, och om 11 dagar åker jag till USA så om anmälningen går igenom innan dess kanske jag blir nekad att komma in i landet ju!?

Hon kommer ju att bli betalningsskyldig till ägaren av lokalen för nya nycklar, lås osv så jag förstår att hon vill ha tillbaka dom!

Jag och min polare är alltså huvudmisstänkta till att ha stulit nycklarna för att vi rotade på vinden, men jag har inte en aning om hur hon kopplar det till att vi stulit nycklarna som ganska säkert inte lagts på vinden av hon som hade festen!

Vad kommer hända med mig nu? Kan någon lugna ner mig för jag sitter i ganska ordentlig oro nu att jag inte får komma in i usa pga detta!
Citera
2010-03-20, 17:26
Medlem
Rangvalds avatar
Tvivlar på att min fylla kan hjälpa mig vidare mycket, men jag har inga så grova minnesluckor utan mer suddiga minnen, det ända jag inte minns är biten där jag ska ha försökt smuggla ut påsen med saker i, men den blev jag ju bustad för och fick snällt vända i trappen igen tydligen..
Citera
2010-03-20, 18:26
Medlem
Det är bara att neka, hon kan anmäla er hur mycket hon vill men utan bevis så kommer inget att hända.
Visst folk hade "sett" er bära ner en säck med grejer men dessa vittnesmål är ju inte så "troliga" eftersom det var på en fest där det förekommer alkohol.
Citera
2010-03-20, 18:31
Medlem
Sen kan du vara rätt lugn, tiden från en stöldanmälan inkommer tills någon ens tittar på den är ett par månader, du hinner komma hem från usa och åka dit igen innan det ens blir något av det hela.
Citera
2010-03-20, 18:40
Medlem
Rangvalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toyjons
Det är bara att neka, hon kan anmäla er hur mycket hon vill men utan bevis så kommer inget att hända.
Visst folk hade "sett" er bära ner en säck med grejer men dessa vittnesmål är ju inte så "troliga" eftersom det var på en fest där det förekommer alkohol.

Eftersom påsen med saker stod på vinden så är det ju ett ganska starkt bevis för försök till stöld, men av oskyldiga saker som toapapper och diskhandskar! Så jag kan ju inte direkt neka till detta :/ Men att tjejen anser det som en anledning att ha mig som första misstänkt till nycklarna är en annan femma då jag inte varit i närheten av dom.

Citat:
Ursprungligen postat av HCP
Sen kan du vara rätt lugn, tiden från en stöldanmälan inkommer tills någon ens tittar på den är ett par månader, du hinner komma hem från usa och åka dit igen innan det ens blir något av det hela.

Är du säker på detta? Hoppas verkligen att det är så!
Citera
2010-03-20, 20:57
Medlem
Stöd i sig är halvdant prioriterat, men då det gäller nycklar som har lågt värde och ev. dom skulle ge bötesstraff så kommer de inte göra nåt åt en sådan anmälan före sommaren.

Om du nu inte bor i en by med 100 invånare och en polisstation a.k.a. Kopps
Citera
2010-03-21, 03:57
Medlem
Corfires avatar
Att någon beskyller dig för något hon bestämt sig för är knappast något som leder till åtal.

Man måste ju fråga sig : Vem hade ansvaret för nycklarna? Vem hade nycklarna på sig under kvällen? Och om du nu inte tvingat dom ur någons hand eller någon sett dig ta nycklarna ur någons ficka eller från en bänk etc, är det ju bara spekulation och lögner att du skulle ha tagit nycklarna.

För det andra: Om du nu skulle försökt ta grejer i fullan med dig hem: Vad är stöldvärdet?
Några sketna hushållsartiklar som du dessutom inte fick med dig lär ju inte ge dig trubbel.

För det 3:e hinner inte en polisanmälan leda till åtal och dom på så kort tid så att du inte hinner åka till USA.

Måste också påminna dig om en sak: Om polisen "ska samtala med dig", säg inget. Jag menar det. Säg INGET. Ingen tjänar något på att prata med polisen, man vinner bara på att inte säga något. Säg att du vill ha en advokat, och då säger dom : Varför vill du ha en advokat om du inte gjort något? Ignorera det. Om du så SKÄMTAR om att du kände att du hade något som låg i fickan som liknade nycklar så kommer dom vrida det mot dig. Varje otydlighet vrids emot dig. SÄG INGET.
Citera
2010-03-21, 04:12
Medlem
Neka bara helt enkelt. Så länge dem inte har någon bevis så kan dem inget göra, det kan ha varit vem som helst som kan ha tagit nycklarna.

Personen som sa att du skulle polisanmälas försöker bara skrämma upp dig, du kan bara skratta åt det och vara lugn för inget kommer hända.

Man ska alltid tänka "Har jag inte gjort något så kommer inget att hända" men riktigt så är det inte heller. Eftersom om du nu får göra ett förhör så kan du sätta dit dig själv som personen innan mig skrev, så bara ta det lungt och neka!.
Citera
2010-03-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rangvald
Eftersom påsen med saker stod på vinden så är det ju ett ganska starkt bevis för försök till stöld, men av oskyldiga saker som toapapper och diskhandskar! Så jag kan ju inte direkt neka till detta :/ Men att tjejen anser det som en anledning att ha mig som första misstänkt till nycklarna är en annan femma då jag inte varit i närheten av dom.

Men du kan ju neka till stöld där med, du kan ju säga att ni skulle ta ner dem och visa/kolla vad det var i den. Eftersom ni var berusade så borde ni kunna komma undan med det + att om HON inte har nåra direkta bevis för att det var ni så kan inget ske förutom en "förundersökning" då inget specielt händer eftersom ni är oskyldiga.
Senast redigerad av Toyjons 2010-03-22 kl. 14:33.
Citera
2010-03-23, 16:30
Medlem
sgtfluffs avatar
Nästan exakt samma sak hände mej nu i helgen som va, fast de va ett guldhalsband som någon hade snott istället för nycklar.
hon som hade festen skulle polisanmäla mej också men jag är helt oskyldig också så vi får se hur de går
Citera
2010-07-25, 15:52
Medlem
Hur gick det för ts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här