2010-03-17, 00:50
Hej!
Satt under helgen i möte med en simförening som diskuterar hur de ska få Yoggi Yalla till alla idrottarna efter träning, sponsoravtal mm.
Fick mig att tänka på, vad är det egentligen en simidrottare behöver efter en träning? Kolisar hinner man säkerligen hämta igen innan nästa träningspass, i övriga fall får man väl dra i sig lite glukos, malto, carbosyn fx, vitargo eller liknande och skaffa något sorts sponsoravtal på den fronten. Proteinbehovet måste öka minimalt från det normala under och efter träning och därför är kanske en gainer inte riktigt det som behövs.
Näringsvärde för en flaska Yoggi Yalla
Energivärde 280 kJ/65 kcal
Protein 3 g
Kolhydrat 12 g
Fett 0,5 g
En titt på näringsvärdena ger mig knappast en bild av det jag ser som ideal.
Min tanke är i alla fall att är det dagens enda eller sista träning räcker det gott och väl med en mål mat efter träningen.
Är det en av flera träningar under en dag(inte ovanligt för en vattenidrottare att köra 3 vattenpass om dagen) så kan jag se ett behov av snabb glykogeninlagring.
Just exemplet Yoggi Yalla som av någon anledning prisades verkar inte fylla någon av varianterna.
EDIT: Lägger till en studie om koffeinets effekter på glykogeninlagring
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/01121.2007v1
HIGH RATES OF MUSCLE GLYCOGEN RESYNTHESIS AFTER EXHAUSTIVE EXERCISE WHEN CARBOHYDRATE IS CO-INGESTED WITH CAFFEINE. J Appl Physiol (May 8, 2008).
Vad är era tankar om vad som behövs efter ett rent simpass, utan inslag av styrketräning med belastning?
Satt under helgen i möte med en simförening som diskuterar hur de ska få Yoggi Yalla till alla idrottarna efter träning, sponsoravtal mm.
Fick mig att tänka på, vad är det egentligen en simidrottare behöver efter en träning? Kolisar hinner man säkerligen hämta igen innan nästa träningspass, i övriga fall får man väl dra i sig lite glukos, malto, carbosyn fx, vitargo eller liknande och skaffa något sorts sponsoravtal på den fronten. Proteinbehovet måste öka minimalt från det normala under och efter träning och därför är kanske en gainer inte riktigt det som behövs.
Näringsvärde för en flaska Yoggi Yalla
Energivärde 280 kJ/65 kcal
Protein 3 g
Kolhydrat 12 g
Fett 0,5 g
En titt på näringsvärdena ger mig knappast en bild av det jag ser som ideal.
Min tanke är i alla fall att är det dagens enda eller sista träning räcker det gott och väl med en mål mat efter träningen.
Är det en av flera träningar under en dag(inte ovanligt för en vattenidrottare att köra 3 vattenpass om dagen) så kan jag se ett behov av snabb glykogeninlagring.
Just exemplet Yoggi Yalla som av någon anledning prisades verkar inte fylla någon av varianterna.
EDIT: Lägger till en studie om koffeinets effekter på glykogeninlagring
Citat:
We determined the effects of the co-ingestion of caffeine with carbohydrate on rates of muscle glycogen resynthesis during recovery from exhaustive exercise in 7 trained subjects who completed 2 experimental trials in a randomized, double-blind crossover design. Prior to an experiment subjects performed exhaustive cycling and consumed a low-carbohydrate diet. The following morning subjects reported to the lab and rode until volitional fatigue. Upon completion of this ride subjects consumed either carbohydrate (CHO; 4 g.kg BM-1) or carbohydrate plus caffeine (CAFF, 8 mg.kg BM-1) during 4 h of passive recovery. Muscle and blood samples were taken throughout recovery. Muscle glycogen levels were similar at exhaustion and increased by a similar amount after 1 h of recovery. After 4 h of recovery CAFF resulted in higher glycogen accumulation (313 ± 69 vs. 234 ± 50 mmol±kg- d.w, P<0.001). The overall rate of resynthesis for the 4 h recovery period was 66% higher in CAFF compared to CHO (57.7 ± 18.5 vs. 38.0 ± 7.7 mmol±kg-1 d.w.h-1, P < 0.05). Phosphorylation of CAMKThr286 was similar post-exercise and after 1 h of recovery but after 4 h CAMKThr286 phosphorylation was higher in CAFF than CHO (P<0.05). Phosphorylation of AMPKThr172 and AktSer473 was similar for both treatments at all time points. We provide the first evidence that in trained subjects, the coingestion of large amounts of caffeine with carbohydrate has an additive effect on rates on post-exercise muscle glycogen accumulation compared to when carbohydrate alone is consumed.
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/01121.2007v1
HIGH RATES OF MUSCLE GLYCOGEN RESYNTHESIS AFTER EXHAUSTIVE EXERCISE WHEN CARBOHYDRATE IS CO-INGESTED WITH CAFFEINE. J Appl Physiol (May 8, 2008).
Vad är era tankar om vad som behövs efter ett rent simpass, utan inslag av styrketräning med belastning?
Senast redigerad av Cat boy 2010-03-17 kl. 01:15. Anledning: tillägg
Senast redigerad av Cat boy 2010-03-17 kl. 01:15. Anledning: tillägg