Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-17, 00:50
Medlem
Hej!

Satt under helgen i möte med en simförening som diskuterar hur de ska få Yoggi Yalla till alla idrottarna efter träning, sponsoravtal mm.

Fick mig att tänka på, vad är det egentligen en simidrottare behöver efter en träning? Kolisar hinner man säkerligen hämta igen innan nästa träningspass, i övriga fall får man väl dra i sig lite glukos, malto, carbosyn fx, vitargo eller liknande och skaffa något sorts sponsoravtal på den fronten. Proteinbehovet måste öka minimalt från det normala under och efter träning och därför är kanske en gainer inte riktigt det som behövs.

Näringsvärde för en flaska Yoggi Yalla
Energivärde 280 kJ/65 kcal
Protein 3 g
Kolhydrat 12 g
Fett 0,5 g

En titt på näringsvärdena ger mig knappast en bild av det jag ser som ideal.

Min tanke är i alla fall att är det dagens enda eller sista träning räcker det gott och väl med en mål mat efter träningen.

Är det en av flera träningar under en dag(inte ovanligt för en vattenidrottare att köra 3 vattenpass om dagen) så kan jag se ett behov av snabb glykogeninlagring.

Just exemplet Yoggi Yalla som av någon anledning prisades verkar inte fylla någon av varianterna.

EDIT: Lägger till en studie om koffeinets effekter på glykogeninlagring
Citat:
We determined the effects of the co-ingestion of caffeine with carbohydrate on rates of muscle glycogen resynthesis during recovery from exhaustive exercise in 7 trained subjects who completed 2 experimental trials in a randomized, double-blind crossover design. Prior to an experiment subjects performed exhaustive cycling and consumed a low-carbohydrate diet. The following morning subjects reported to the lab and rode until volitional fatigue. Upon completion of this ride subjects consumed either carbohydrate (CHO; 4 g.kg BM-1) or carbohydrate plus caffeine (CAFF, 8 mg.kg BM-1) during 4 h of passive recovery. Muscle and blood samples were taken throughout recovery. Muscle glycogen levels were similar at exhaustion and increased by a similar amount after 1 h of recovery. After 4 h of recovery CAFF resulted in higher glycogen accumulation (313 ± 69 vs. 234 ± 50 mmol±kg- d.w, P<0.001). The overall rate of resynthesis for the 4 h recovery period was 66% higher in CAFF compared to CHO (57.7 ± 18.5 vs. 38.0 ± 7.7 mmol±kg-1 d.w.h-1, P < 0.05). Phosphorylation of CAMKThr286 was similar post-exercise and after 1 h of recovery but after 4 h CAMKThr286 phosphorylation was higher in CAFF than CHO (P<0.05). Phosphorylation of AMPKThr172 and AktSer473 was similar for both treatments at all time points. We provide the first evidence that in trained subjects, the coingestion of large amounts of caffeine with carbohydrate has an additive effect on rates on post-exercise muscle glycogen accumulation compared to when carbohydrate alone is consumed.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/01121.2007v1

HIGH RATES OF MUSCLE GLYCOGEN RESYNTHESIS AFTER EXHAUSTIVE EXERCISE WHEN CARBOHYDRATE IS CO-INGESTED WITH CAFFEINE. J Appl Physiol (May 8, 2008).

Vad är era tankar om vad som behövs efter ett rent simpass, utan inslag av styrketräning med belastning?
Senast redigerad av Cat boy 2010-03-17 kl. 01:15. Anledning: tillägg
Citera
2010-03-17, 01:02
Bannlyst

Man behöver inte snabba kolisar efter vare sig aerob eller anaerob träning.
Vill man fylla på glykogen förråden så kan man lika gärna käka riktig mat nån timme efteråt med samma resultat. Dock skulle protein kunna vara bra efteråt, men Yoggi Yalla innehåller ju endast 3g protein per 100g vilket inte är särskilt mycket, då finns det ju annat man kan ta.
En del påstår dock att kolhydrater har andra positiva effekter vad gäller återhämtning, en åsikt jag inte helt håller med om.
Visst, man skulle kunna ha nån sorts gainer mellan träningspassen men det är för lite protein i Yoggi Yalla för att man ska göra något jävla sponsoravtal, ärligt talat faktiskt.
Citera
2010-03-17, 01:12
Medlem
schabo-labos avatar
Gainomax?
Citera
2010-03-18, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Gainomax?
Tack för att du tillför till tråden!

Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Man behöver inte snabba kolisar efter vare sig aerob eller anaerob träning.
Vill man fylla på glykogen förråden så kan man lika gärna käka riktig mat nån timme efteråt med samma resultat. Dock skulle protein kunna vara bra efteråt, men Yoggi Yalla innehåller ju endast 3g protein per 100g vilket inte är särskilt mycket, då finns det ju annat man kan ta.
En del påstår dock att kolhydrater har andra positiva effekter vad gäller återhämtning, en åsikt jag inte helt håller med om.
Visst, man skulle kunna ha nån sorts gainer mellan träningspassen men det är för lite protein i Yoggi Yalla för att man ska göra något jävla sponsoravtal, ärligt talat faktiskt.

Du skriver som att glykogen är protein, hoppas det inte är din mening.
Nej man behöver inte snabba kolisar i allmänhet, men utgår vi ifrån en person som simmar 3x2 timmar om dagen så kan det vara kan det vara bra.
Ingen direkt koll på hur pass snabbt glykogendepåerna fylls upp, men med all sannolikhet inlagras glykogenet snabbare vid intag av en snabb kolis.

Som jag ser det är det huvudsakligen kolisar+vätska och salter man behöver efter ett uttömmande simpass.

För att vidare kunna diskutera frågan behöver jag mer kunskap om glykogeninlagringstid samt vad ett simpass har för fysiologiska effekter på kroppen och vad som behövs för att återställa kroppen till normalitet.
Citera
2010-03-18, 04:12
Bannlyst
Vad gojjar du om?
Jag talar som att glykogen är glykogen och protein är protein.

1. Du verkar inte ha förstått att efter ett träningspass så lämpar det sig faktiskt ju att inta protein(oavsett träningsform), helst EAA. Just för att stimulera proteinsyntesen och starta återreparation av muskulaturen efter passet vilket är ännu viktigare än att fylla på med ny energi.

2. Ja, det vore även optimalt att försöka köra kolhydrater med högt GI direkt efter träningspass för snabbast glykogeninlagring. Alltså tränar man så mycket som 3st pass om dagen så är det bäst att köra med malto och fruktos så snabbt som möjligt efter avslutat träningspassen för att kunna fylla på glykogenet perfekt till nästa pass. Men befinner sig nästa träningspass ca 24h bort så spelar det ju ingen roll om du käkar en måltid nån timmer efter istället, man förlorar inte prestationsförmåga pga det.

3. Ditt saltintag fixar du väl redan i maten du har? Att inta salt vid träning för att motverka hyponatremi (eller vad du nu hade för tanke med det) har väldigt liten inverkan utan det är i stort sett endast intag av för mycket vätska som orsaker hyponatremi. Känns ju lite onödigt om du redan får ditt behov genom kosten tycker jag.

4. Simmar du i 2h så är det aerob träning, där har du det. Men man förbränner också mer andel kolisar än fett under simning än under löpning, även om det jämnar ut sig sen som du kanske vet.

5. Ja, vill och kan man så finns det positiva effekter med att inta koffein efter passet, inga fel med det. Du vet ju själv redan fördelarna med det, men ev. sömnsvårigheter då? Kanske inte perfekt och låta samtliga i klubben få i sig det efter träning va?

Så jag menar bara att det borde finnas något bättre livsmedel man kan göra sponsoravtal med än den där yoghurten.
En vanlig gainer då? Så om nån nisse i klubben sen vill vara mer optimal än alla andra och dessutom inta koffein och annat flux efter passet så varsågod, då kan man stå för det själv.
Citera
2010-03-18, 11:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat boy
Tack för att du tillför till tråden!
Innehåller väl snabba kolisar (maltodexin) och en hel del protein. Plus att den är smidig och praktisk och god (?), plus att det säkert inte är omöjligt att skaffa sponsoravtal gör det hela bra. Dessutom, om jag inte har helt fel kan man lagra dem i rumstempratur och det är ju en höjdare det. Tänk själv om man är och tränar, en yalla kanske blir en bakteriehärd om den står framme, medans Gainomaxen tål det. Det är vad jag tror, jag vill bara hjälpa till mister. Men jag kan låta bli att skriva, så kan du ta del av alla andra tips istället.
Citera
2010-03-18, 13:30
Medlem
Kennie.s avatar
Citat:
Utveckla.
Citera
2010-03-18, 13:49
Medlem
Citat:
Vad gojjar du om?
4. Simmar du i 2h så är det aerob träning, där har du det. Men man förbränner också mer andel kolisar än fett under simning än under löpning, även om det jämnar ut sig sen som du kanske vet.

Vad gojjar du om?
Citera
2010-03-18, 14:02
Medlem
4. Du förbränner ju glykogenet innan du börjar förbruka fett, oavsett om det är simning eller löpning.
5. Tror inte att man sover mellan varje pass dock. Men som du säger kan det vara värt att hoppa över koffeinet efter sista passet.

@shabo-labo: Förlåt för att jag va så snabb att dömma, men jag tyckte att det va ett väldigt kort inlägg. Gainomax känns faktiskt som ett av de bättre alternativen om man ska ge det till ungar, samtidigt som föräldrar oftast hellre ser att barnen dricker något direkt ur förpackning än blandar eaa. Detta är främst för 12-25-åringar.

Men då känns det som att det bästa vore 2 st Gainomax, en jävla massa koffein och rejält med mat efter träning.

Tack!
Citera
2010-03-18, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Vad gojjar du om?

Vad är det som du inte förstår?
Citera
2010-03-18, 16:58
Medlem
"Simmar du i 2h så är det aerob träning, där har du det. Men man förbränner också mer andel kolisar än fett under simning än under löpning."

Att säga att hela passet är aerobt är väl lite förenklat, kan väl även vara inslag av anaerobt...Sen skulle det vara intressant att veta hur du kommit fram till att man skulle bränna mer kolhydrater än fett under simning jämfört med löpning?
Citera
2010-03-18, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
"Simmar du i 2h så är det aerob träning, där har du det. Men man förbränner också mer andel kolisar än fett under simning än under löpning."

Att säga att hela passet är aerobt är väl lite förenklat, kan väl även vara inslag av anaerobt...Sen skulle det vara intressant att veta hur du kommit fram till att man skulle bränna mer kolhydrater än fett under simning jämfört med löpning?

Kanske det passet är anaerobt men det var inte precis så att ts skrev att man kör intervaller, utan han skrev att man simmar 2h så det lät väl troligast att passet förmodligen är aerobt.
Det sista är min egna uppfattning bör jag påpeka men eftersom människans arm- och axelmuskulatur inte kan använda fett som bränsle vid aktivitet(såtillvida du inte är inuit) så antar jag det. Dessutom använder man inte benen(största muskelgruppen) i samma utsträckning under simning som vid löpning.
Finns iofs en studie som visar på större fettoxidation vid löpning jämfört med cykling(men inte hittat någon där man jämför simning ännu), kanske beroende på att fler muskler delar på samma belastning då.
Så kanske att man skulle kunna ponera i att det är viktigare med kolhydrater för simmare och cyklister än löpare, samt att en löpare eventuellt skulle klara sig bättre på lchf än vad en simmare eller en cyklist skulle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in