Citat:
Ursprungligen postat av Zlappo
Om jag var du skulle jag börja med att testa att helt koppla bort routerns brandvägg om möjligt. De flesta routrar har en funktion kallad DMZ (demilitarized Zone) vilket betyder att den släpper igenom
precis all trafik till en viss utvald dator (din i detta fall). Du kan även tillfälligt stänga av brandväggen i Macen.
Funkar det som det ska då så kan man dra slutsatsen att det handlar om portinställningar som behöver göras i routern och gå vidare därifrån.
Glöm inte stänga av DMZ och slå på datorns brandvägg efter testet; riskerna är väldigt små med Mac men finns där trots allt.
Är inne i routern genom 192.168.1.1 och inne i WAN Setup hittade jag något som heter "Disable SFI Firewall" som jag nu har klickat i. Under det står det "Default DMZ Server" men den är inte iklickad, för bredvid den ska man skriva in 192.168.1.XX men vet inte om jag ska skriva in hans interna ip eller min, då han sitter med kabel direkt till routern. Alltså min kompis som har routern hos sig.
Hittar inte brandväggen i OSX, vart ligger den?
Har iofs little snitch installerat..
edit:
Min kompis som har routern säger också att hans msn / internet krashar helatiden.
Han sitter på en PC. jag har resettat routern och installerat senaste firmware men de verkade inte hjälpa varken här eller hos honom.