Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-14, 12:02
Medlem
Glassplitters avatar
Jag har problem med routern här hemma. Ibland funkar den helt perfekt, men ibland kopplar den ifrån och krånglar och ibland står det "Anslutning nådde en" eller något sånt. Routern är en skit router som man fick med från BBB tror jag. Märket verkar vara "inteno". Den funkar perfekt när jag använder pc men när jag använder mac så krånglar den. Macen är en vit macbook och oset som den kör är "Mac os X version 10.5.7"

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2010-03-15, 11:45
Medlem
famicoms avatar
Du kanske kan uppgradera Firmware?
Om jag vore dig skulle jag iofs köpa en ny med "N" standard.
Citera
2010-03-16, 09:48
Medlem
Glassplitters avatar
Okej, Är Airport express något att ha?
Citera
2010-03-18, 13:12
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glassplitter
Okej, Är Airport express något att ha?

Airport Express är ingen router, menar du Airport Extreme?
Airport Extreme är bra, du kan också koppla in hårddiskar til en AE (så blir den i stort sett som en Time Capsule) som du sedan kan dela ut i nätverket.
Citera
2010-03-19, 11:00
Medlem
famicoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Airport Express är ingen router, menar du Airport Extreme?
Airport Extreme är bra, du kan också koppla in hårddiskar til en AE (så blir den i stort sett som en Time Capsule) som du sedan kan dela ut i nätverket.

Airporten kan extraknäcka som mini access point. Fungerar skitbra. Dock har du bara en ethernet ingång och där måste ju isf cat sladden in.
Jag har en sån men använder den mest för att streama musik. Wunderbar!
Citera
2010-03-27, 01:39
Medlem
Har samma problem...Har en router med N-teknik, och den funkar klockrent med ps3+telefon men ej med macbooken. Surt, surt...och en lång förbannad sladd.
Citera
2010-03-27, 02:42
Bannlyst
inaktivera stöd för n-draft i routern så kanske macen funkar. Om inte fortsätt posta så får vi vidare kolla
Citera
2010-03-27, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glassplitter
Jag har problem med routern här hemma. Ibland funkar den helt perfekt, men ibland kopplar den ifrån och krånglar och ibland står det "Anslutning nådde en" eller något sånt. Routern är en skit router som man fick med från BBB tror jag. Märket verkar vara "inteno". Den funkar perfekt när jag använder pc men när jag använder mac så krånglar den. Macen är en vit macbook och oset som den kör är "Mac os X version 10.5.7"

Någon som kan hjälpa mig?

Det är nog helt enkelt så att det är en skitrouter
Om du ska köpa en ny, kolla på en Linksys - jag har en gammal skitful Linksys WRT54GL som *aldrig* krånglat. Airport har jag också en men den är inte i närheten av lika stabil och snabb som Linksysen (trots att Linsysen bara är G och Airporten är N-draft). Rekommenderas varmt (med undantag av utseendet då - den ser ut som ett gammalt modem från 1989 ungefär...
Citera
2010-03-27, 15:16
Medlem
Jag har en Netgear's KWGR614 trådlös router som jag har lånat ut till grannen.
Han har 50/10mbit så jag har fått tillåtelse att koppla upp och ladda ner från honom när det behövs.

Jag är kopplad till routern, kommer in genom 192.168.1.1 och kan ändra inställningar och starta om routern. Problemet är att jag kan inte logga in på msn, google, facebook och många andra sidor funkar inte. flashback och texttvs hemsida funkar. Det brukar koppla upp och ner ganska ofta också.
Signalen är full enligt Airport.

Sitter på firefox, har testat Safari också men där går sidorna ännu segare att koppla upp.

Nån som vet vad problemet är?
Tack.
Citera
2010-03-29, 13:41
Medlem
Om jag var du skulle jag börja med att testa att helt koppla bort routerns brandvägg om möjligt. De flesta routrar har en funktion kallad DMZ (demilitarized Zone) vilket betyder att den släpper igenom
precis all trafik till en viss utvald dator (din i detta fall). Du kan även tillfälligt stänga av brandväggen i Macen.

Funkar det som det ska då så kan man dra slutsatsen att det handlar om portinställningar som behöver göras i routern och gå vidare därifrån.

Glöm inte stänga av DMZ och slå på datorns brandvägg efter testet; riskerna är väldigt små med Mac men finns där trots allt.
Citera
2010-03-29, 14:33
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Airport Express är ingen router.

Jo, det är det. Visserligen kan man bara ansluta trådlöst till den, men det är fortfarande en router.
Citera
2010-03-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlappo
Om jag var du skulle jag börja med att testa att helt koppla bort routerns brandvägg om möjligt. De flesta routrar har en funktion kallad DMZ (demilitarized Zone) vilket betyder att den släpper igenom
precis all trafik till en viss utvald dator (din i detta fall). Du kan även tillfälligt stänga av brandväggen i Macen.

Funkar det som det ska då så kan man dra slutsatsen att det handlar om portinställningar som behöver göras i routern och gå vidare därifrån.

Glöm inte stänga av DMZ och slå på datorns brandvägg efter testet; riskerna är väldigt små med Mac men finns där trots allt.

Är inne i routern genom 192.168.1.1 och inne i WAN Setup hittade jag något som heter "Disable SFI Firewall" som jag nu har klickat i. Under det står det "Default DMZ Server" men den är inte iklickad, för bredvid den ska man skriva in 192.168.1.XX men vet inte om jag ska skriva in hans interna ip eller min, då han sitter med kabel direkt till routern. Alltså min kompis som har routern hos sig.

Hittar inte brandväggen i OSX, vart ligger den?
Har iofs little snitch installerat..

edit:

Min kompis som har routern säger också att hans msn / internet krashar helatiden.
Han sitter på en PC. jag har resettat routern och installerat senaste firmware men de verkade inte hjälpa varken här eller hos honom.
Senast redigerad av Pulse82 2010-03-29 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in