Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-13, 21:08
Medlem
Kojak0s avatar
Jag har länge använt mig av Windows XP pro (SP3) och har börjat drabbas av slumpmässiga blåskärmar när jag använder någon uppkopplingsfunktion som Vuze eller Steam. Det går oftast bra att surfa, men försöker jag öppna för många flikar i firefox så ökar risken för blåskärm - jag kan öppna 20 flikar utan problem ena gången, andra gången kan det räcka med att datorn blir blå vid två flikar. Jag vill också nämna att blåskärm kan komma precis efter omstart efter blåskärm (blåskärm, datorn startar om, ögonblicksbild av skrivbordet, blåskärm, omstart, datorn okej)

Samma problem uppkommer med vuze - det kan stå på tomgång, men lik förbannat kraschar datorn så småningom. Steam är också ett problem - sätter jag igång det kommer det förr eller senare att bli blåskärm där också. Felmeddelandena är vanligen Non page fault in an paged area men andra varianter förekommer också.

Så kan någon vänlig själ hjälpa mig med det här problemet?

Specs:
2,4 Ghz dual core processor
2 GB RAM
Nvidia 8400GS grafikkort
Windows XP pro SP3
Firefox 3,5
Citera
2010-03-13, 21:59
Medlem
Garnetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Jag har länge använt mig av Windows XP pro (SP3) och har börjat drabbas av slumpmässiga blåskärmar när jag använder någon uppkopplingsfunktion som Vuze eller Steam. Det går oftast bra att surfa, men försöker jag öppna för många flikar i firefox så ökar risken för blåskärm - jag kan öppna 20 flikar utan problem ena gången, andra gången kan det räcka med att datorn blir blå vid två flikar. Jag vill också nämna att blåskärm kan komma precis efter omstart efter blåskärm (blåskärm, datorn startar om, ögonblicksbild av skrivbordet, blåskärm, omstart, datorn okej)

Samma problem uppkommer med vuze - det kan stå på tomgång, men lik förbannat kraschar datorn så småningom. Steam är också ett problem - sätter jag igång det kommer det förr eller senare att bli blåskärm där också. Felmeddelandena är vanligen Non page fault in an paged area men andra varianter förekommer också.

Så kan någon vänlig själ hjälpa mig med det här problemet?

Specs:
2,4 Ghz dual core processor
2 GB RAM
Nvidia 8400GS grafikkort
Windows XP pro SP3
Firefox 3,5

Problemet orsakas av att XP SP3 försöker få din dator att arbeta på en power management driver som är avsedd endast för intel processorer. Workarounden är att starta din dator i safemode och gå in och stänga av drivern ifråga manuellt. Detta kräver dock att du kan och har lust att pilla lite. Lycka till!
Citera
2010-03-13, 22:03
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garnett
Problemet orsakas av att XP SP3 försöker få din dator att arbeta på en power management driver som är avsedd endast för intel processorer. Workarounden är att starta din dator i safemode och gå in och stänga av drivern ifråga manuellt. Detta kräver dock att du kan och har lust att pilla lite. Lycka till!

Tackar för det svaret - har du lust att utveckla lite mer?
Citera
2010-03-15, 08:01
Medlem
Kojak0s avatar
Ingen som vet något om det här? Jag har gjort ett seriöst försök att hitta i inställningarna, men hittar inte vad Garnett pratar om.
Citera
2010-03-15, 14:01
Medlem
Händer mig också vid start av steam, enbart steam hittills vad jag har märkt.

Blir bluescreen, hinner inte läsa vad som står.

Datorn startar om.

Sen blir skärmen svart med texten: Operativesystem not found (Kan vara felstavat)

Blir galen, håller min kära hårddisk att gå?

Är en bärbar förövrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in