2010-03-11, 14:48
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Nej, efter ett styrketräningspass är dom inte i närheten av tömda. Och för nästkommande prestation är det BÄTTRE med långsamma kolhydrater. Snabba kolhydrater fyller en funktion för folk som har svårt med kalorierna eller tränar samma muskler ofta (mindre än 48h vila, ofta mindre än 24h.).
Så du påstår att inget glykogen förbrukas?
Citera
2010-03-11, 14:52
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smhi2
Så du påstår att inget glykogen förbrukas?
Jag påstår att det rör sig om små mängder, speciellt om man jämför med konditionsträning. Och att snabba kolhydrater efter passet är totalt onödigt förutom i de fall jag postade ovan.

Kolla igenom tillskottstråden, har för mig att jag lagt upp en rad med olika länkar där. Aldoraine la annars upp samma länkar i någon tråd.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrat er

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3652071&postcount=13

Det var en av de trådar jag länkat till.
Citera
2010-03-11, 14:56
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Jag påstår att det rör sig om små mängder, speciellt om man jämför med konditionsträning. Och att snabba kolhydrater efter passet är totalt onödigt förutom i de fall jag postade ovan.

Kolla igenom tillskottstråden, har för mig att jag lagt upp en rad med olika länkar där. Aldoraine la annars upp samma länkar i någon tråd.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrat er

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3652071&postcount=13

Det var en av de trådar jag länkat till.
Så pass, får jag väl tacka för den nya lärdomen
Citera
2010-03-11, 15:06
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smhi2
Så pass, får jag väl tacka för den nya lärdomen
Så lite så, du kommer att få mothugg av 90% av alla du frågar. Det har ju länge varit allmänt accepterat i träningsvärlden att man ska ha snabba kolisar direkt efter passet. Som tur är har man kunniga och duktiga som kan ibland få igenom vettiga svar och åsikter som "gynnar" oss.
Citera
2010-03-11, 16:41
Medlem
smhi2s avatar
Citat:
Så lite så, du kommer att få mothugg av 90% av alla du frågar. Det har ju länge varit allmänt accepterat i träningsvärlden att man ska ha snabba kolisar direkt efter passet. Som tur är har man kunniga och duktiga som kan ibland få igenom vettiga svar och åsikter som "gynnar" oss.
Jo precis, detta finner jag väldigt intressant. Btw, du har PM!
Citera
2010-03-11, 19:07
Medlem
RoppTorskMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor.b
Vad har hänt med folks tilltro till vanlig mat?

Well, jag började faktiskt med att säga att jag gör en egen proteindrink av vanliga råvaror, men det verkade dom flesta vara emot.

För dom andra kunniga, vad är lågglykemiska kolhydrat? Enligt http://www.acana.se/lowcarbo.htm så är bland annat havre det, vilket jag har i min proteindrink vilket några sa var slöseri, men enligt en av länkarna sägs det vara bra att köra på det. Jag är förvirrad nu.

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3652071&postcount=13 <-- tråden som säger det.
Citera
2010-03-11, 19:08
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoppTorskMM
Well, jag började faktiskt med att säga att jag gör en egen proteindrink av vanliga råvaror, men det verkade dom flesta vara emot.

För dom andra kunniga, vad är lågglykemiska kolhydrat? Enligt http://www.acana.se/lowcarbo.htm så är bland annat havre det, vilket jag har i min proteindrink vilket några sa var slöseri, men enligt en av länkarna sägs det vara bra att köra på det. Jag är förvirrad nu.
Lågt gi är sådant som långsamt utsöndras i kroppen har jag för mig. Vad det är bra för, inget säger jag. Har man diabetes används det dock på ett bra sätt.
Citera
2010-03-11, 20:01
Medlem
victor.bs avatar
Citat:

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3652071&postcount=13 <-- tråden som säger det.

Proteindrink av vanliga råvaror låter som en bra ide, beroende på vad man har i den. Att äta allt utefter GI mallen spelar nog inte så stor roll i slutändan, det är hur mycket kalorier du får i dig som kommer påverka din vikt.

Citat:
Lågt gi är sådant som långsamt utsöndras i kroppen har jag för mig. Vad det är bra för, inget säger jag. Har man diabetes används det dock på ett bra sätt.

Du har ju själv sagt att det är mer positivt att inta långsamma kolhydrater efter ett träningspass gentemot snabba kolhydrater.
Långsamma kolhydrater ---> Lågt GI
Citera
2010-03-11, 20:19
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor.b
Du har ju själv sagt att det är mer positivt att inta långsamma kolhydrater efter ett träningspass gentemot snabba kolhydrater.
Långsamma kolhydrater ---> Lågt GI
Ja, det jag menade var Gi-metoden. Att leta efter saker med lågt GI för att det ska vara "bättre". Men ja, det var inte speciellt tydligt av mig

Men inte för det ska man äta 100% kolhydrat med högt gi.
Citera
2010-03-12, 11:43
Medlem
RoppTorskMMs avatar
För att sammanfatta, jag har fått ganska motstridiga råd, så jag är om inte mer förvirrad nu än när jag startade.

Det handlar om egengjord proteindrink VS gainer/whey/whatever (något kosttilskott).
Jag inser att man ska få i sig massa bra proteiner så fort som möjligt efter träning. Men, eftersom det kan bli ganska dyrt om man ska börja köra på massa pulver och dylikt så är jag ute efter en bra men någorlunda billig metod.

Jag räknade ut att den egengjorda drinken skulle kosta mig runt 14:- per drink, medans en gainer för 500-800 skulle bli dyrare per drink. Men, nu senast fick jag tag på en gainer för 399:-, vilket gör att den kostar ungefär lika mycket och är enklare att göra iordning.

Skillnaden var att efter att jag druckit gainern var jag fortfarande hungrig, medans när jag drack egengjorda drinken så vart jag mätt. Men, vilken är egentligen bäst i form av saker jag verkligen behöver få i mig?

En kille på kolozzeum säger:
Citat:
Flera av senare års studier har dessutom visat en bättre återhämtning efter träning av lågglykemiska kolhydrater, med den bonus att fettförbränningen inte stängs av på samma sätt.

Havre är lågglykemiska kolhydrater. Det betyder att det är bra att få i sig efter träning? Alltså, till skillnad från vad någon sagt från start, är havre bra? Eller?

En annan fråga. Om jag skulle skaffa whey 80, och göra en drink med whey 80, havre, banan, mjölk och något gott, typ sylt som smak, skulle det vara en bra drink då?
Citera
2010-03-12, 12:07
Medlem
Dreass avatar
Citat:
För att sammanfatta, jag har fått ganska motstridiga råd, så jag är om inte mer förvirrad nu än när jag startade.

Det handlar om egengjord proteindrink VS gainer/whey/whatever (något kosttilskott).
Jag inser att man ska få i sig massa bra proteiner så fort som möjligt efter träning. Men, eftersom det kan bli ganska dyrt om man ska börja köra på massa pulver och dylikt så är jag ute efter en bra men någorlunda billig metod.

Jag räknade ut att den egengjorda drinken skulle kosta mig runt 14:- per drink, medans en gainer för 500-800 skulle bli dyrare per drink. Men, nu senast fick jag tag på en gainer för 399:-, vilket gör att den kostar ungefär lika mycket och är enklare att göra iordning.

Skillnaden var att efter att jag druckit gainern var jag fortfarande hungrig, medans när jag drack egengjorda drinken så vart jag mätt. Men, vilken är egentligen bäst i form av saker jag verkligen behöver få i mig?

Havre är lågglykemiska kolhydrater. Det betyder att det är bra att få i sig efter träning? Alltså, till skillnad från vad någon sagt från start, är havre bra? Eller?

En annan fråga. Om jag skulle skaffa whey 80, och göra en drink med whey 80, havre, banan, mjölk och något gott, typ sylt som smak, skulle det vara en bra drink då?
Ja, låggi är bättre för nästkommande prestation. Dock så spelar den fettförbrännande fördelen ingen roll då det jämnas ut. Mitt tips är att blanda egen. Du kan köpa Whey FX och Carbo FX ifrån gymvaruhuset. 30kr kg för maltodextrinet. Då tar man 2påsar protein och 4 påsar malto. Vilket ger ett pris på ca 340spänn (priset är tillhöftat) för 5,5kg gainer.

Drinken du nämner skulle iaf jag stoppa i mig, låter gott
Citera
2010-03-12, 12:54
Medlem
Citat:

Har för mig att jag skrev att Whey80 kostar 10kr och då blir det en drink innan och en efter träning. Billigare och bättre protein än i din egna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in