man kan döpas när man vill, det är inte försent för dig heller.. om du är svensk medborgare allts.. Svenska kyrkan bryr sig inte om ditt för eller efternamn
ah, det svenska medborgarskapet. fick det för 16-17 år sen om ja inte minns fel... hursomhelst, kan jag verkligen döpa om mig till Lucifer? för vi hade nån debatt om detta i Skolan för nåt år sen där vi drog upp förbjudna namn... tror "Usama Bin Ladin" förbjudits också
ah, det svenska medborgarskapet. fick det för 16-17 år sen om ja inte minns fel... hursomhelst, kan jag verkligen döpa om mig till Lucifer? för vi hade nån debatt om detta i Skolan för nåt år sen där vi drog upp förbjudna namn... tror "Usama Bin Ladin" förbjudits också
som nån skrev innan det är patentverket/namnregistreringen som har reglerna o bestämmer detta..
jag tror inte att vissa namn är förbjudna, men de kan anses olämpliga av PRV. Lucifer är tydligen helt ok eftersom folk bevisligen heter det.
Mer info finns pa http://www.prv.se/pdf/broschyr_personnamn.pdf, annars hänvisar jag till Namnlagen 34 § /Träder i kraft I:2004-01-01/
Som förnamn får inte godkännas namn som kan väcka anstöt eller kan
antas leda till obehag för den som skall bära det eller namn som av
någon annan anledning uppenbarligen inte är lämpligt som förnamn.