2010-03-04, 17:41
Medlem
Dagen-Ds avatar
Ska flytta från Stockholm till Kalmar om två månader.

Har ingen bil just nu men måste skaffa en för att kunna flytta.

Gillar stora och bekväma bilar. Det är 43 mil till Kalmar och vill åka bekvämt och säkert. Bilen ska vara stor, säker och helst inte äldre än 1998 års modell. Max 50 000 men helst inte mer än 40 000, gärna runt 25 000

Förbrukningen är inte så viktig men helst inte över 1 liter blandad körning, gärna diesel om man slipper betala en förmögenhet i fordonsskatt. Gärna stor motor men inte för törstig.

Modeller som jag funderar på:

Chrysler Voyager
Saab 9-5
BMW 5-serie
BMW 7-serie
Mercedes E-klass
Volvo V70

Dragkrok är ett måste.

Vet inte riktigt hur länge jag kommer behöva bilen så den bör inte vara allt för svår att bli av med, man ska kunna köpa och sen sälja utan att torska en massa pengar. Det troligaste är att jag köper den i april och säljer den i augusti.

Gillar Chrysler Voyager men har aldrig kört någon, har kört Saab 9-5 och gillar den. Hur är Voyagern i jämförelse? Är kvaliten på Voyager verkligen så dålig som många påstår? Hur är det med säkerhet och komfort?

Mest komfort får man väl i en BMW eller Mercedes men samtidigt har man ju hört att BMW är dyra i drift? Dyr försäkring, hög skatt, kostar skjortan att laga osv, men är det så eller är det överdrivet?

Tacksam för alla tips jag kan få!
Citera
2010-03-04, 20:46
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagen-D
Ska flytta från Stockholm till Kalmar om två månader.

Har ingen bil just nu men måste skaffa en för att kunna flytta.

Gillar stora och bekväma bilar. Det är 43 mil till Kalmar och vill åka bekvämt och säkert. Bilen ska vara stor, säker och helst inte äldre än 1998 års modell. Max 50 000 men helst inte mer än 40 000, gärna runt 25 000

Förbrukningen är inte så viktig men helst inte över 1 liter blandad körning, gärna diesel om man slipper betala en förmögenhet i fordonsskatt. Gärna stor motor men inte för törstig.

Modeller som jag funderar på:

Chrysler Voyager
Saab 9-5
BMW 5-serie
BMW 7-serie
Mercedes E-klass
Volvo V70

Dragkrok är ett måste.

Vet inte riktigt hur länge jag kommer behöva bilen så den bör inte vara allt för svår att bli av med, man ska kunna köpa och sen sälja utan att torska en massa pengar. Det troligaste är att jag köper den i april och säljer den i augusti.

Gillar Chrysler Voyager men har aldrig kört någon, har kört Saab 9-5 och gillar den. Hur är Voyagern i jämförelse? Är kvaliten på Voyager verkligen så dålig som många påstår? Hur är det med säkerhet och komfort?

Mest komfort får man väl i en BMW eller Mercedes men samtidigt har man ju hört att BMW är dyra i drift? Dyr försäkring, hög skatt, kostar skjortan att laga osv, men är det så eller är det överdrivet?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Jag skulle vilja säga att kvaliten på Voyager är högre än t.ex. Volvo V70, men att det slits hårdare och att reparationer av slitdelar sker betydligt oftare. Voyager är en bra bil om man inte kör för många mil per år. Voyager är dyr i service då det är ganska svårmekat jämfört med t.ex. 740. V70 har dyra kopplingsbyten.

Utrymmesmässigt så rymmer en grand voyager ungefär dubbelt så mycket som en V70 vilket kan ha betydelse om man skall flytta prylar.
Citera
2010-03-04, 22:08
Medlem
Hur ofta kör du med fler än 2 personer i bilen?
Om inte, så föreslår jag en skåpbil som Renault Kangoo eller Peugeot Partner, dom är billigare i skatt och finns i dieselutförande. Dessutom så gör liten kupé att värmen kommer fortare och mindre
buller.
4wd versionen av Renault Kangoo drar mer än litern även som diesel men är klart säkrare på vägen och högre markfrigång.
http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/renault/pvjrfjdg/?criterias=zWABEA4NwHmthbmdvbx6UNDDUAB7YUBD!
Senast redigerad av Alessandro 2010-03-04 kl. 22:15.
Citera
2010-03-07, 13:35
Medlem
Dagen-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Hur ofta kör du med fler än 2 personer i bilen?
Om inte, så föreslår jag en skåpbil som Renault Kangoo eller Peugeot Partner, dom är billigare i skatt och finns i dieselutförande. Dessutom så gör liten kupé att värmen kommer fortare och mindre
buller.
4wd versionen av Renault Kangoo drar mer än litern även som diesel men är klart säkrare på vägen och högre markfrigång.
http://www.bytbil.com/transportbilar/begagnade/renault/pvjrfjdg/?criterias=zWABEA4NwHmthbmdvbx6UNDDUAB7YUBD!

hmm nä det där var inte min typ av kärra...
Citera
2010-03-07, 13:36
Medlem
Dagen-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag skulle vilja säga att kvaliten på Voyager är högre än t.ex. Volvo V70, men att det slits hårdare och att reparationer av slitdelar sker betydligt oftare. Voyager är en bra bil om man inte kör för många mil per år. Voyager är dyr i service då det är ganska svårmekat jämfört med t.ex. 740. V70 har dyra kopplingsbyten.

Utrymmesmässigt så rymmer en grand voyager ungefär dubbelt så mycket som en V70 vilket kan ha betydelse om man skall flytta prylar.

Varför är Voyager så billig då?

Hur är det med säkerhet och komfort i Chrysler Voyager vs Saab 9-5?
Citera
2010-03-07, 14:47
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Tillåt mig le stort åt detta.
Voyagern har chryslers v6a med stötstänger där en två bultar är vänstergängade som skruvar upp sig efter 10000mil och du har topp ras vilket är jobbigt att byta eftersom det oftast händer i den toppen som ligger inåt bilen
Citera
2010-03-07, 19:30
Medlem
Dagen-Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zekiel
Tillåt mig le stort åt detta.
Voyagern har chryslers v6a med stötstänger där en två bultar är vänstergängade som skruvar upp sig efter 10000mil och du har topp ras vilket är jobbigt att byta eftersom det oftast händer i den toppen som ligger inåt bilen

Så Voyagern rasar samman var 10 000:e mil?
Citera
2010-03-07, 19:43
Avslutad
Jaguar kanske?
Citera
2010-03-10, 13:18
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Har haft många bilar men V70 är ett säkert kort.

bara att köpa.
Citera
2010-03-10, 13:31
Medlem
SphinxXs avatar
Förstår inte riktigt varför du ska köpa en bil bara för att flytta..
Om du ska flytta till en annan stad, hyr en lastbil som går på B-kort o kör ner allt på samma gång.. blir absolut billigast o smidigast..
Eller vill du bara ha en bil under sommaren?
Citera
2010-03-10, 16:26
Medlem
tradarwilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagen-D
Gillar stora och bekväma bilar.!

Bmw 740/750 e38
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto