Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-27, 05:29
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
SPelar förklaring eller ej någon roll?...
Jag frågade faktiskt det i själva kommentarsrutan en gång när jag RPade, och fick det här svaret:

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag tycker ibland att det är vettigt om den som rapporterar skriver en förklaring om det inte är uppenbart vad regelbrottet består av. Tror du att du kan bidra med något genom en kommentar så uppmuntrar jag det (och ofta om det är tips på trådar som kan slås ihop, en länk till en liknande tråd eller liknande fall är det guld), har du inget att säga mer än att du vill uppmärksamma oss så behöver du inte skriva.
Citera
2010-03-27, 09:50
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Tycker att tråd utan diskussionsunderlag absolut faller under 0.01-0.03. De reglerna behandlar ju om själva skapandet av en tråd och innehållet i den.

SPelar förklaring eller ej någon roll? Ifall brottet är uppenbart brukar jag inte skriva någonting utan endast rapportera under en viss regel alt. minimum text t.ex. korspostning och bara ha länkarna till de olika trådarna användaren startade. Föredrar moderatorer att man alltid har med en förklaring för att förenkla arbetet? Självklart har jag ju med en förklaring ifall jag anser att regelbrottet inte är uppenbart.

För egen del tycker jag inte en utförlig förklaring behövs, annat än möjligtvis i undantagsfall. Det kan ju t.ex. vara flera inlägg som hänger ihop vid outningar och 1.08:or då är det bra med antingen förklaring eller länkar.

Annars är som sagt inte förklaring så viktig.

Däremot underlättar det något enormt om det länkas till relevanta trådar när det gäller tex sammanslägningar och liknande. Eftersom jag då enkelt kan klicka fram både det rapporterade inlägget/tråden, och dels klicka fram den i RP:n länkade tråden/trådarna direkt från RP:n så går det snabbt och smidigt att åtgärda.

Om en tråd RP:as och det bara står "tråd finns redan" som förklaring så blir det lite mer besvärligt eftersom åtminstone jag faktiskt inte har alla trådar i mina forum i huvudet. Då blir det lite mer extrajobb med att söka rätt på trådar etc.

Dock så är det så klart mitt jobb, så jag menar inte att jag på något vis kräver detta, och en RP utan länkar är ju ändå bra (särskilt i jämförelse med att inte RP:a). Men när man upptäcker dubletttrådar tex så är det ju som FB:are lätt att snabbt kopiera in URL:en i RP:n. Så gör jag när jag RP:ar sådana grejor.
Citera
2010-03-27, 10:00
Medlem
epost72s avatar
Angående fritextrutan, bifogas alltid dessa egna kommentarer även om man på rullisten väljer tex 0.03?
Citera
2010-03-27, 10:02
Medlem
Apocryphas avatar
Bristfälligt diskussionsunderlag är en orsak som används för att godtyckligt stänga diskussioner som inte faller en moderator i smaken.
Behöver moderatorerna hjälp med vad de ska tycka är dåligt nu också?
Citera
2010-03-27, 10:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Nu är det väl iofs så att en tråd som saknar vettig topic och diskussionsunderlag tenderar att ganska snabbt spåra ur, dessa trådar fyller ingen funktion och bör därmed låsas eller kastas.

Kravet på diskussionsvärde är något lägre i Humor och i Laidback och där kan man då placera trådar som har lite lägre kvalité.

Användarna är med och hjälper till med utformningen av forumets trådar, rapportera inlägg är då användarnas verktyg för att påvisa en tråd som man tycker att en moderator ska titta närmare på.
Citera
2010-03-27, 10:50
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nu är det väl iofs så att moderatorerna i många fall låser trådar för att de inte gillar det som diskuteras och hänvisar till att diskussionsunderlag saknas.

Kravet på disskussionsvärde är ofta detsamma som att man ska spotta ur sig dogmer som ältats till leda, och akta sig för att gå utanför mallen.

De användare som anses seriösa väntar sig också att man spottar dogmer på varandra och vill också att det som avviker från mallen ska raderas omedelbart.
Citera
2010-03-27, 11:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Nu är det väl iofs så att moderatorerna i många fall låser trådar för att de inte gillar det som diskuteras och hänvisar till att diskussionsunderlag saknas.

Många användare saknar självinsikt och blir alltid felbehandlade enligt sin egna åsikt

Hur som helst att jämföra med hur forumet såg ut för 10år sedan blir lite patetiskt, då forumet var helt omodererat på den tiden.
Citera
2010-03-27, 11:49
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Många användare saknar självinsikt och blir alltid felbehandlade enligt sin egna åsikt

Hur som helst att jämföra med hur forumet såg ut för 10år sedan blir lite patetiskt, då forumet var helt omodererat på den tiden.
Jag håller med. Fast jämförelsen är inte lite patetisk utan rent skrattretande. Forumet är ett jävla skämt jämfört med tidigare. Det har blivit ett tillhåll för skitnödiga småbarnsföräldrar och bryter lika mycket från normen som IKEA.
Det enda som är samma är namnet.

Förresten borde det vara förbjudet att svära på forumet. Lägg till en regel om det med.
Citera
2010-03-27, 12:03
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Jag frågade faktiskt det i själva kommentarsrutan en gång när jag RPade, och fick det här svaret:

Inte för att någon bryr sig i denna tråden, men jag brukar alltid medföra länk om jag rapporterar för 1) Korspostning eller 2) Felplacerad tråd/inlägg.
Citera
2010-03-28, 13:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Kravet på disskussionsvärde är ofta detsamma som att man ska spotta ur sig dogmer som ältats till leda, och akta sig för att gå utanför mallen.

De användare som anses seriösa väntar sig också att man spottar dogmer på varandra och vill också att det som avviker från mallen ska raderas omedelbart.

Åfan...då lär det väl inte vara något bekymmer för dig att leta fram iaf fem trådar som låsts enbart för att "de inte gillar det som diskuteras"?
Ska bli väldigt intressant att se...om inte annat för att modsen som slängt dessa trådar troligtvis kommer att kickas direkt.

Jag har dock en alternativ teori: att ämnet har diskuterats i X antal trådar och även om TS tycker att han gör en briljant trådstart så vet oftast berörd mod om att det finns massor av trådar om detta, varpå han/hon låser och kanske om han/hon känner sig snäll, hänvisar till rätt tråd.
Alltså inte ett sätt att strypa debatten eller censurera någon, utan enbart ett sätt att hålla forumet på fötter och göra det någorlunda överskådligt.

För att gå helt OnT: även jag anser att det räcker med de möjligheter som finns idag.
Skriver man t ex "diskussionsunderlag?" så räcker det gott för att berörd mod ska greppa vad RPn går ut på.
Citera
2010-03-28, 13:54
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Åfan...då lär det väl inte vara något bekymmer för dig att leta fram iaf fem trådar som låsts enbart för att "de inte gillar det som diskuteras"?
Ska bli väldigt intressant att se...om inte annat för att modsen som slängt dessa trådar troligtvis kommer att kickas direkt.

Hitta 5 trådar som låstest pga av att det inte gillades vad som diskuterades är ju inget svårt i sig bara att leta fram 5 låsta raidtrådar fast det var vi och för sig admin och inte mods som hade ett finger med i spelet där.

Men förutom raidtrådarna blir det nog rätt svårt att hitta. Finns ju garanterat flera trådar som många moderatorer skulle vilja låsa och slänga all världens vägg om de kunde. Men de skulle ju bli av med jobbet rätt snabbt och tråden skulle bli återställd så att påstå att modsen bukar gå runt och godtyckligt låsa trådar de inte tycker om är inget annat än trams. Då får man säga att admin gör det istället men eftersom det är admins forum eller åtminstone han som bestämmer är det ju självklart även hans rättighet att göra det.
Citera
2010-03-28, 13:57
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

Jag har dock en alternativ teori: att ämnet har diskuterats i X antal trådar och även om TS tycker att han gör en briljant trådstart så vet oftast berörd mod om att det finns massor av trådar om detta, varpå han/hon låser och kanske om han/hon känner sig snäll, hänvisar till rätt tråd.
Alltså inte ett sätt att strypa debatten eller censurera någon, utan enbart ett sätt att hålla forumet på fötter och göra det någorlunda överskådligt.

För att gå helt OnT: även jag anser att det räcker med de möjligheter som finns idag.
Skriver man t ex "diskussionsunderlag?" så räcker det gott för att berörd mod ska greppa vad RPn går ut på.
Det går inte att söka i papperskorgen så du får leta själv.

Om ämnet diskuterats i X trådar går det ju bra att skriva det som anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in