Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-02, 20:23
Medlem
blueblizzs avatar
Hej. Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så om de är fel kan väl någon mod vara vänlig att flytta den

Jag har iallafall en hp pavilion dv9700. Nyligen gick min hårddisk sönder så jag beställde en ny och fick hem den idag. Har satt i den korrekt (ganska säker iaf) men när jag startar upp datorn så går den inte in i bios och installerar den av sig själv.

Provade trycka f10 för att se om jag kunde välja något där så den skulle hitta min nya HD men icke.. :/

Skulle någon vänlig själ kunna förklara hur jag ska gå tillväga ?

mvh
Citera
2010-03-02, 20:42
Medlem
Startar du datorn med windowsskiva i?

Eller har du flera hårddiskar i datorn?

Vad har du för operativsystem?
Citera
2010-03-02, 21:29
Medlem
blueblizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Startar du datorn med windowsskiva i?

Eller har du flera hårddiskar i datorn?

Vad har du för operativsystem?

Ja, fast har provat utan också, med samma resultat.

nej, bytte ut den enda jag hade.

Hade win 7 beta, som oturligt nog gick ut medans datorn var nere. Så jag har inget nu, utöver win 7 x64 på skiva då.
Citera
2010-03-03, 17:06
Medlem
blueblizzs avatar
uppdatering: brände om win skivan och nu kommer jag till installationguiden iaf. Väl där så vill den ju ha nånstans att installera win 7 på. Den letar efter hårddiskar men hittar ingen.

Står att man kan föra in drivrutiner till HDn manuellt men har letat runt på nätet utan resultat.
Någon som sitter inne på drivrutiner till 'Western digital scorpio blue 320gb sata/300 5400rpm' ?
Citera
2010-03-03, 17:14
Medlem
swebarbs avatar
Kollat bios ? ska väl finnas nåt enable SATA eller att boot ordningen nummer 1 ska vara hd, prova annars en annan sata anslutning.
Citera
2010-03-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueblizz
uppdatering: brände om win skivan och nu kommer jag till installationguiden iaf. Väl där så vill den ju ha nånstans att installera win 7 på. Den letar efter hårddiskar men hittar ingen.

Står att man kan föra in drivrutiner till HDn manuellt men har letat runt på nätet utan resultat.
Någon som sitter inne på drivrutiner till 'Western digital scorpio blue 320gb sata/300 5400rpm' ?

Det är inte hårddiskens drivrutiner du ska föra in utan det är raid controllers, t.ex. jag använder Silicon Image drivers då jag ska installera nytt OS. För mig står det när jag startar datorn vad det är jag har vet inte hur det är för dig.
Citera
2010-03-03, 17:26
Medlem
blueblizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Kollat bios ? ska väl finnas nåt enable SATA eller att boot ordningen nummer 1 ska vara hd, prova annars en annan sata anslutning.

Mm, finns inget i bios som har med SATA å göra. bootordningen är HD sen CD. Bootar ändå på CD. Men får ja ner drivrutiner så kan ja lägga in dom via USB, verkar dock inte finnas att tanka =/
Citera
2010-03-04, 12:25
Medlem
blueblizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renamed
Det är inte hårddiskens drivrutiner du ska föra in utan det är raid controllers, t.ex. jag använder Silicon Image drivers då jag ska installera nytt OS. För mig står det när jag startar datorn vad det är jag har vet inte hur det är för dig.

Hmm okej, provar tanka ner silicon image drivers. Vilken av alla tusen använder du ?
Citera
2010-03-04, 14:40
Medlem
zatchs avatar
Oftast kan man hitta detta på tillverkarens hemsida eller få hjälp av deras support med frågan. Surfa in på www.hp.se, leta fram din modell och se om det finns några drivrutiner där för din modell. Såg att det fanns ett antal pavilion dv9700, så se till att du väljer rätt modell.

Om det inte funkar, ring HP support och se om du kan få hjälp där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in