Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-02-28, 21:51
Medlem
ugglapugglas avatar
Har suttit och svarat en annan användare på frågor om lite berggrund osv och kom och tänka på att kanske borde geografi ha en egen del i Vetenskap och humanoria.

Förstår självklart att det är svårt att se gränser om vad som är geografi och biologi fysik och kemi, natur o.s.v.
Men i den delen skulle man kunna diskutera varför ser naturen (även kulturgeografin) varför det ser ut såhär just här.
Sen så ingår ju även samhällsplanering i ämnet och det har ju redan en egen del, och det är ju bra.

Huvudstäder, länder, floder o.s.v.
Kartering
Naturgeografi/(kulturgeografi?)
Naturgeografiska fenomen som jordbävningar etc. skulle kunna tas upp.

Kanske är en dum idé. Det var dock en tanke som slog mig så här på söndagskvällen.
Citera
2010-02-28, 21:57
Medlem
Brutes avatar
Det kan ju också bli knepigt med en forumdel "Geografi" (även om det vore en välbesökt del av mig).
Geografi är ju ganska tvärvetenskapligt... Ingår i så väl resmål, naturfenomen, befolkningsdemografi, språk, kultur etc..

//Brute
Citera
2010-02-28, 22:00
Medlem
_abous avatar
Har diskuterats förut:

https://www.flashback.org/t946581

https://www.flashback.org/t1121788
Citera
2010-02-28, 22:14
Medlem
ugglapugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Har diskuterats förut:

https://www.flashback.org/t946581

https://www.flashback.org/t1121788

Joj ag såg det förut.
Som brute säger så är det väldigt tvärvetenskapligt. Men det är det ju ganska mycket som är här på FB.
men om man utgår från några specifika delar så kan ju mods eller admin avgöra vad som ska ingå i geografin. Och sen låta det sakta växa.
Senast redigerad av ugglapuggla 2010-02-28 kl. 22:19.
Citera
2010-02-28, 22:21
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
Joj ag såg det förut.
Som brute säger så är det väldigt tvärvetenskapligt. Men det är det ju ganska mycket som är här på FB.
men om man utgår från några specifika delar så kan ju mods eller admin avgöra vad som ska ingå i geografin. Och sen låta det sakta växa.
Kan du ge ett par exempel på trådstarter som skulle passa i en geografi-del?
Du behöver alltså inte länka befintliga trådar, bara hitta på potentiella diskussionsunderlag.
Citera
2010-02-28, 22:42
Medlem
ugglapugglas avatar
Ja det är ju svårt då mycket av de delar kan flyttas till natur.
Men exempel kanske vore:

Kartering och olika typer av det GIS etc
Olika typer av kartor och projektioner, koroplettkarrtor, referenskartor. Gröna kartan, röda kartan o.s.v.
Jordresurssatteliter och hur de funkar i samband med att man fångar in data om jorden.
GPS, navigering med handhållen GPS.
RT-90 vad är det hur funkar det?
Loxodromer och storcirkelbågar vad är det?
Olika typer av mätinstrument.

Sen så kommer sådant som man kan avfärda till natur och klimat o.s.v. men som skulle passa bra i en geografi del.
Fluviala och geoamorfa landformer hur bildas de?
Jordmåner och jordarter, skillnaden?
Olika typer av lava, kuddlava replava hur bildas de?
Tuff vad är det?

Sen kan det vara enkla rågor som
Vilken är Chiles längsta flod?
Vad heter huvudstaden där och där o.s.v.
Huvudstäder som har bytt namn etc.

Det kanske änågot, visst alla går säkert att placera någonstans vissa kommer nog aldrig att diskuteras.
Men det är lite idéer.
Senast redigerad av ugglapuggla 2010-02-28 kl. 22:54.
Citera
2010-02-28, 22:52
Medlem
_abous avatar
Citat:
Olika exempel.
Nja, jag står nog fast vid att det inte finns något behov av en geografi-del.
Nu är jag visserligen inte särskilt insatt, men dom övre exemplen handlar väl snarare om teknik och inte geografi?
Och det kanske är så att naturdelen tar hand om dom flesta geografifrågor trots allt.

Enklare frågor kan man googla, det här är trots allt ett diskussionsforum, geografi är inget bra diskussionsunderlag
Citera
2010-02-28, 23:01
Medlem
ugglapugglas avatar
Ställs väl flera frågor varje dag på FB som inte diskuteras utan bara besvaras?
Sen så fyller andra på med vad de vet eller tro sig veta.

Självklart enklare frågor ska googlas men fleratlet här vet ju uppenbarligen inte hur man gör.
därför tog jag med några bagatell exempel.
Citera
2010-04-22, 01:48
Medlem
gulebolls avatar
Citat:
Har suttit och svarat en annan användare på frågor om lite berggrund osv och kom och tänka på att kanske borde geografi ha en egen del i Vetenskap och humanoria.

Vafan, jag letade efter geograf-underforumet, tills jag insåg att det inte fanns. Jag tänkte ställa frågan "finns det djungel i Ryssland?". Var passar den frågan in egentligen?
Citera
2010-04-22, 08:15
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guleboll
Vafan, jag letade efter geograf-underforumet, tills jag insåg att det inte fanns. Jag tänkte ställa frågan "finns det djungel i Ryssland?". Var passar den frågan in egentligen?

Tja, Natur, miljö & klimat går utmärkt (svaret på frågan är för övrigt nej).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in