Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-03-06, 01:09
Medlem
Jag har tidigare haft problem med webchatten. Och har inte kunnat ansluta.
Idag tog jag tag i problemet. Och kom fram till att det är Comodo (CIS) som låg bakom det hela.

För er andra som har samma problem och använder Comodo (CIS), så har jag skapat en guide hur ni ska fixa till det.

1. Öppna upp Comodo och gå till Brandvägg > Fördefinierade brandväggspolicyer.
2. Markera sedan ``Webbläsare´´ och välj ``ändra´´.
3. Klicka sedan på Lägg till.

Handling: Tillåt
Protokoll: TCP
Riktning: In/Ut

Beskrivning: Flashbacks Webbchatt

Målport: 843

4. Markera sedan ``Flashbacks Webbchatt´´. Och klicka på ``Flytta upp´´.

5. Klicka på ``Verställ´´ och ``Verställ´´ igen.
6. Starta chatten igen. Och du är inne.
2010-03-06, 03:34
Medlem
Fordies avatar
Jag tycker inte Mods borde få OP automatiskt. Dom borde genomgå något "irc-test" för att visa att dom har erfarenhet av irc sen innan, och har dom inte det ska dom inte få vara op.

Bara jag som tycker såhär?

/Fordie
2010-03-06, 16:57
Medlem
Lillaas avatar
Jag är ledsen men jag för slö idag för att orka söka, så har detta frågats innan så får ni väl reporta mitt inlägget eller något annat roligt...

Kommer ircn att ändra adress från IRC.FLASHBACK.INFO till IRC.FLASHBACK.ORG?

Edit: Får omformulera min fråga eftersom IRC.FLASHBACK.ORG fungerar. Kommer IRC.FLASHBACK.INFO att upphöra?
Senast redigerad av Lillaa 2010-03-06 kl. 17:06.
2010-03-06, 17:00
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Jag tycker inte Mods borde få OP automatiskt. Dom borde genomgå något "irc-test" för att visa att dom har erfarenhet av irc sen innan, och har dom inte det ska dom inte få vara op.

Bara jag som tycker såhär?

/Fordie

Ja.
2010-03-06, 17:19
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillaa
Jag är ledsen men jag för slö idag för att orka söka, så har detta frågats innan så får ni väl reporta mitt inlägget eller något annat roligt...

Kommer ircn att ändra adress från IRC.FLASHBACK.INFO till IRC.FLASHBACK.ORG?

Edit: Får omformulera min fråga eftersom IRC.FLASHBACK.ORG fungerar. Kommer IRC.FLASHBACK.INFO att upphöra?
Ja, flashback.info kommer att upphöra.
2010-03-06, 19:23
Medlem
kissen_mjaus avatar
Alltså chatten i all ära (hatar irc) men varför stänger ni ner evighetstrådar i laidback?
2010-03-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau
Alltså chatten i all ära (hatar irc) men varför stänger ni ner evighetstrådar i laidback?
För att dom vill jävlas.
2010-03-06, 19:45
Medlem
Slingshots avatar
Får ju inga poster här iaf ju, suck. Det var ju FB:s själ.
2010-03-06, 21:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissen_mjau

För att de till större delen består av chattande.

Det har sedan minst ett år tillbaka varit bekant att detta kommer att ske. Nu har vi en chatt som fungerar, så då finns helt enkelt inte det någon vits med att ha chattande i trådar.
2010-03-06, 22:54
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
För att de till större delen består av chattande.

Det har sedan minst ett år tillbaka varit bekant att detta kommer att ske. Nu har vi en chatt som fungerar, så då finns helt enkelt inte det någon vits med att ha chattande i trådar.
Chatten är väldigt resurskrävande? Jag var inne i fyra rum och datorn laggade sönder... Har en ny dator så det är inte det som är felet.

Det är ju svårt att "chatta" om det slöar ner datorn. För att kunna ta del av allt som skrivs måste man ju bekant vara inne i chatten hela tiden. Det är trist att trådarna i evighetsdiskussioner är borta, dom fungerade ju tydligen bra. Men att chattande i vissa specifika trådar är ett stort problem förstår man, det går ju inte att undvika det väldiga problemet.
Senast redigerad av skogsbäret 2010-03-06 kl. 22:57.
2010-03-06, 23:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Chatten är väldigt resurskrävande? Jag var inne i fyra rum och datorn laggade sönder... Har en ny dator så det är inte det som är felet.

Det är ju svårt att "chatta" om det slöar ner datorn. För att kunna ta del av allt som skrivs måste man ju bekant vara inne i chatten hela tiden. Det är trist att trådarna i evighetsdiskussioner är borta, dom fungerade ju tydligen bra. Men att chattande i vissa specifika trådar är ett stort problem förstår man, det går ju inte att undvika det väldiga problemet.

Det är tydligen underförstått att man måste ha en separat klient för att det ska fungera någorlunda tillfredställande, man kan ju iofs undra varför det öht har lagts en genväg till chatten i menyn under loggan med tanke på att det suger getballe att chatta via exempelvis FF
2010-03-06, 23:16
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är tydligen underförstått att man måste ha en separat klient för att det ska fungera någorlunda tillfredställande, man kan ju iofs undra varför det öht har lagts en genväg till chatten i menyn under loggan med tanke på att det suger getballe att chatta via exempelvis FF
Ja, då känns det ju ännu mer befogat, IRC-kanalerna har ju funnits länge, och dessas popularitet har inte varit så hög. För det fanns ju redan något som fungerade bra, specifika trådar där det var okej med chattande, men som ändå hade en röd tråd i bakgrunden. Som t ex opioid- eller cannabistrådarna. Men att försöka laga något som egentligen inte är trasigt tycker vissa är roligt.

Varför var chattandet i dessa trådar ett problem? Vill FB inte ha något chattande i historiken för sitt forum? Personligen anser jag inte att chattande i några trådar som problematiskt, bara ett komplement för vissa som vill småprata lite utan att behöva ha 100% fokus på ett chatrum. Visst har jag läst att stora trådar är resurskrävande, men lås trådarna innan de blir för stora istället.
Senast redigerad av skogsbäret 2010-03-06 kl. 23:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in