2014-04-26, 21:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gunnel Gummeson på Wikipedia.

Ytterligare information om den försvunna lärarinnan från Nora:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gunnel_Gummeson
Citera
2014-04-26, 22:31
Medlem
En sak som stör mig något oerhört är att vart de än kom, så hade de inga pengar. Avskyr människor som försöker snylta på andra. I det här fallet fick de mat, övernattningar, transporter, mm mm. utan att behöva betala något. Andra fick stå för notan. Och det kan faktiskt vara möjligt att de träffade på "fel" människa, någon som inte ville bli utnyttjad..

Sedan vet jag inte hur religiöst dessa områden var då, men det kan vara troligt att hon blev fängslad/avrättad pga för utmanande klädsel.
Citera
2014-04-27, 18:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blev Gunnel Gummeson mördad?

Citat:
Ursprungligen postat av gruvjagarn
En sak som stör mig något oerhört är att vart de än kom, så hade de inga pengar. Avskyr människor som försöker snylta på andra. I det här fallet fick de mat, övernattningar, transporter, mm mm. utan att behöva betala något. Andra fick stå för notan. Och det kan faktiskt vara möjligt att de träffade på "fel" människa, någon som inte ville bli utnyttjad..

Sedan vet jag inte hur religiöst dessa områden var då, men det kan vara troligt att hon blev fängslad/avrättad pga för utmanande klädsel.

Visst kan detta har inträffat men jag tror mera på att de kom att bli tillfångatagna antingen på den afghanska eller sovjetiska sidan av gränsen. Det scenario jag tror kan vara möjligt är att fröken Gummeson inte blev mördad. Åtminstone inte om detta kom att ske på den afghanska sidan.

Det finns inget som talar för detta som jag ser det. Varför skulle hon ha blivit mördad med tanke på att hon istället skulle kunna ha blivit såld. Eller varför inte ytterligare en hustru till någon stamledare? Kan tänka mig att hon med sitt nordiska utseende kan ha stått högt i kurs bland klan- och stamledare där en kvinna är en mans egendom.

Den försvunnas föräldrar kan mycket väl ha fått barnbarn men då i Afghanistan.

Däremot så tror jag att Peter Winant blev mördad.

Jag vet inte heller hur religiöst det var i dessa områden 1956. Däremot måste hon ha varit något naiv som gick omkring i kortärmad blus och shorts i ett land som detta. Dessutom att lifta genom länder som Pakistan och Afghanistan tycker i a f jag var ett minst sagt märkligt beslut.

Paret skulle ta tåget från Teheran till Europa. Hur skulle de få pengar till dessa biljetter?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-27 kl. 18:32.
Citera
2014-04-27, 23:13
Moderator
blomvattnares avatar
Ändrad rubrik enligt önskemål från TS:

"Gunnel Gummeson, Afghanistan, 1956"

till

"Lärarinnan som försvann: Gunnel Gummeson, Afghanistan, 1956"

/Mod
Citera
2014-04-27, 23:22
Medlem
rockandrollas avatar
Om jag minns rätt så var Afganistan väldigt fritt på
50-talet och inte många skulle reagera på varken blusen
eller valet av byxor.
Citera
2014-04-28, 01:26
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ändrad rubrik enligt önskemål från TS:

"Gunnel Gummeson, Afghanistan, 1956"

till

"Lärarinnan som försvann: Gunnel Gummeson, Afghanistan, 1956"

/Mod
Mycket bra!
Så att vi inte skapar förvirring ifall även en porraktris eller bilmekaniker med samma namn försvunnit i Afghanistan 1956!

Finns det inte kvar några lintottar där i trakterna som man kan göra DNA-tester på?
Man kan ju alltid locka med svenskt uppehållstillstånd för den som visar sig härstamma från Gummesonsläkten! Lite som Askungen...
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-04-28 kl. 02:05.
Citera
2014-04-28, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avkrok i Afghanistan.

Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
Om jag minns rätt så var Afganistan väldigt fritt på
50-talet
och inte många skulle reagera på varken blusen
eller valet av byxor.

Det kan mycket väl ha varit på det sätt du skriver. Jag minns att i a f att Egypten var väldigt fritt på 1960-talet t. ex. gällande kvinnors klädsel.

Fast hur fritt kan det egentligen ha varit i en sådan avkrok som Bala Murghad där paret verkar ha försvunnit den 30/5 1956?

Bala Murghad/Bala Morgad ligger mot gränsen till Turkmenistan.

https://www.google.se/maps/@35.6447549,63.2446862,11z
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-28 kl. 13:52.
Citera
2014-04-28, 14:28
Medlem
Dumheten/naiviteten påminner mycket om den Jan Braunish hade, han som skulle fotvandra genom Darien i Centralamerika.
Citera
2014-04-28, 14:44
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget, men det kan ju vara av intresse för eventuella kalenderbitare att veta att Gunnel faktiskt inte föddes 1930 som det står, utan redan den 16/8 1929. Familjen bodde då i Hultsfred.

Källa: Födelse och Dopboken för Vena församling 1929/Ancestry.se

För övrigt har jag hittat ett antal artiklar om försvinnandet i amerikanska tidningar på Genealogy.com (betaltjänst), jag ska försöka hinna plöja igenom dem under dagen för att se om där finns något som inte redan har framkommit i tråden.
Citera
2014-04-28, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lintottar i Afghhanistan 2014?

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Mycket bra!
Så att vi inte skapar förvirring ifall även en porraktris eller bilmekaniker med samma namn försvunnit i Afghanistan 1956!

Finns det inte kvar några lintottar där i trakterna som man kan göra DNA-tester på?
Man kan ju alltid locka med svenskt uppehållstillstånd för den som visar sig härstamma från Gummesonsläkten! Lite som Askungen...

Det var trevligt att höra att du delar min uppfattning. Det är helt riktigt man kan aldrig vara helt säker, så att man inte blandar ihop henne med någon annan försvunnen svensk i det här landet med samma efternamn.

En lintott skall tydligen ha påträffas där, men numera lär det väl knappast finnas någon sådan kvar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-28 kl. 15:18.
Citera
2014-04-28, 18:16
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag har naturligtvis ingen aning om vad som hände, men det låter ingalunda särskilt osannolikt att fröken Gummesson helt enkelt rövades bort av någon lokal klankoryfé, och hennes manliga sällskap raskt expedierades såsom varande ett olämpligt vittne och allmänt i vägen. Det fanns säkert en och annan herre bland Afghanistans otillgängliga berg som attraherades av den nordiska typen, och var beredd att betala en slant för att komplettera haremet med en kvinna av det slaget. Teorin om att de båda resenärerna fördes till Sovjet känns mer lösryckt - vad skulle ryssarna med dem till?

Jag slås också av det mycket märkliga förhållandet att resenärerna var helt utan pengar och ändå tänkte sig att resa genom Afghanistan mot Europa. De kanske hade blivit bestulna, men varför fortsatte de då att resa norrut i stället för att försöka få kontakt med ambassaden? Sverige kanske inte höll någon beskickning i Kabul, men USA hade det med största sannolikhet och mannen var ju amerikan. Nästan så man misstänker att det inte bara var naivitet utan även något missbruk med i spelet, vilket kanske ledde de båda i kontakt med farliga miljöer.

Det är också påfallande vilken gästfrihet som de afghanska myndigheterna visade mot dessa utlänningar på dekis, då det ordnades gratis mat och logi åt dem och man t.o.m. gav dem pengar. Det känns inte som det första man skulle ha väntat sig i Afghanistan. Men Afghanistan är ett stort och svårtillgängligt land och det var antagligen så att myndigheterna inte hade full kontroll över alla delar av landet. Så bara för att kungens ämbetsmän visade paret välvilja så behöver ju inte det betyda att det garanterat gick att resa oantastad överallt utan att stöta på banditer.

Mer än undran över mysteriet slås jag ändå av en sorgsen känsla av hur illa det gått för Afghanistan sedan 1950-talet. För trots allt framträder en bild av att Afghanistan på den tiden var ett gästfritt land, där kungens polis bekymrade sig över förvirrade utlänningar och där det uppenbarligen åtminstone i vissa områden gick an för en kvinna att resa runt oantastad endast iklädd blus, shorts och sandaler. Onekligen en kontrast till det Afghanistan vi idag läser om i tidningarna.
Citera
2014-04-28, 18:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Amerikanska artiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Inte för att det spelar någon större roll i sammanhanget, men det kan ju vara av intresse för eventuella kalenderbitare att veta att Gunnel faktiskt inte föddes 1930 som det står, utan redan den 16/8 1929. Familjen bodde då i Hultsfred.

Källa: Födelse och Dopboken för Vena församling 1929/Ancestry.se

För övrigt har jag hittat ett antal artiklar om försvinnandet i amerikanska tidningar på Genealogy.com (betaltjänst), jag ska försöka hinna plöja igenom dem under dagen för att se om där finns något som inte redan har framkommit i tråden.

Intressant att få fram så kompletta och riktiga uppgifter som möjligt om den försvunna.

Så lärarinnan i Nora var alltså född i Hultsfred i Småland 1929. Precis som i fallet med "Brevbäraren" 1976, så var även hon i sitt 27e levnadsår. Bara ett konstaterande att de var båda i samma ålder då de försvann och ingenting annat.

Intressant att du har fått fram ett antal amerikanska artiklar. Jag hoppas att du kan få fram en del givande information från dessa.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-04-28 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in