Citat:
Ursprungligen postat av
gruvjagarn
En sak som stör mig något oerhört är att vart de än kom, så hade de inga pengar. Avskyr människor som försöker snylta på andra. I det här fallet fick de mat, övernattningar, transporter, mm mm. utan att behöva betala något. Andra fick stå för notan. Och det kan faktiskt vara möjligt att de träffade på "fel" människa, någon som inte ville bli utnyttjad..
Sedan vet jag inte hur religiöst dessa områden var då, men det kan vara troligt att hon blev fängslad/avrättad pga för utmanande klädsel.
Visst kan detta har inträffat men jag tror mera på att de kom att bli tillfångatagna antingen på den afghanska eller sovjetiska sidan av gränsen. Det scenario jag tror kan vara möjligt är att fröken Gummeson inte blev mördad. Åtminstone inte om detta kom att ske på den afghanska sidan.
Det finns inget som talar för detta som jag ser det. Varför skulle hon ha blivit mördad med tanke på att hon istället skulle kunna ha blivit såld. Eller varför inte ytterligare en hustru till någon stamledare? Kan tänka mig att hon med sitt nordiska utseende kan ha stått högt i kurs bland klan- och stamledare där en kvinna är en mans egendom.
Den försvunnas föräldrar kan mycket väl ha fått barnbarn men då i Afghanistan.
Däremot så tror jag att Peter Winant blev mördad.
Jag vet inte heller hur religiöst det var i dessa områden 1956. Däremot måste hon ha varit något naiv som gick omkring i kortärmad blus och shorts i ett land som detta. Dessutom att lifta genom länder som Pakistan och Afghanistan tycker i a f jag var ett minst sagt märkligt beslut.
Paret skulle ta tåget från Teheran till Europa. Hur skulle de få pengar till dessa biljetter?