2010-02-23, 21:37
Medlem
Brutes avatar
Brottet du begår är penninghäleri i och med att du tar emot pengar från kriminell verksamhet.

Hur du tagit emot pengarna är irrelevant för polis och åklagare.

Fattar inte varför du envisas med att säga "sälja" bankkontot.
Antingen står du som ägare till det, eller så har du överlåtit det till annan person.
Jag även tämligen säker på att överlåtelse av bankkontot (skänkt eller sålt) inte gillas av banken, särskilt inte utan deras inblandning.

Så med andra ord har du aldrig sålt ditt konto. Möjligtvis tagit emot pengar för att begå brottet penninghäleri för någon annan kriminells räkning. Men sluta upp att kalla det för at sälja ett konto, om du planerar att stå som fortsatt ägare av det.

//Brute
Citera
2010-02-23, 21:39
Medlem
liquid_flows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigeard
Hur skall de "kapa" kontot utan din medverkan? När brottspengarna skall flyttas från ditt konto, hur skall du bevisa att det inte är du själv som tagit ut dem och festat upp dem?

Du kommer att åka dit så det sjunger om det och om dina förutsättningar att få ett jobb är dåliga nu så kommer de att vara tusen gånger sämre efteråt. Om det varit ett nytt Trustor med 100mkr i potten kanske jag förstått att du slängt samvetet överbord och varit med på det men att förstöra sin framtid för småpengar är bara dumt.

jag vet, jag är övertygad om att inte göra det, men har endå ett sista argument: :P ett dumt sådant

om jag påstår att någon har snott min dosa mm, hackat min dator och påsåvis fått tag på alla mina lösenord mm, eller dem kommer bara ta det som det skitsnacket som det är?
Citera
2010-02-23, 21:42
Medlem
liquid_flows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Brottet du begår är penninghäleri i och med att du tar emot pengar från kriminell verksamhet.

Hur du tagit emot pengarna är irrelevant för polis och åklagare.

Fattar inte varför du envisas med att säga "sälja" bankkontot.
Antingen står du som ägare till det, eller så har du överlåtit det till annan person.
Jag även tämligen säker på att överlåtelse av bankkontot (skänkt eller sålt) inte gillas av banken, särskilt inte utan deras inblandning.

Så med andra ord har du aldrig sålt ditt konto. Möjligtvis tagit emot pengar för att begå brottet penninghäleri för någon annan kriminells räkning. Men sluta upp att kalla det för at sälja ett konto, om du planerar att stå som fortsatt ägare av det.

//Brute

okej, jag ska låna ut kontot till en kriminellt lagt människa.
så ända brottet jag gör mig skyldig till enligt dig är penningshäleri,
dock hur kan polisen bevisa att jag har tagit emot pengar?
du skrev först att eftersom jag tagit emot pengar från kriminella är det penningshäleri sen i nästa mening skriver du att der är irrelevant om jag tog emot det eller inte, då kan dem lika bra låsa in mig nu om dem känner för det utan bevis?
Citera
2010-02-23, 21:47
Medlem
fnuskes avatar
Övrigt ----> Ekonomi

// Mod
Citera
2010-02-23, 21:50
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
okej, jag ska låna ut kontot till en kriminellt lagt människa.
så ända brottet jag gör mig skyldig till enligt dig är penningshäleri,
dock hur kan polisen bevisa att jag har tagit emot pengar?
du skrev först att eftersom jag tagit emot pengar från kriminella är det penningshäleri sen i nästa mening skriver du att der är irrelevant om jag tog emot det eller inte, då kan dem lika bra låsa in mig nu om dem känner för det utan bevis?

Jag skrev "Hur du tagit emot pengarna är irrelevant för polis och åklagare."

Jag har inte skrivit att det ENDA brottet du begår är penninghäleri.
Säkerligen begår du även brott mot de avtal du tecknat med banken också.
Jag förutsätter att du studerat dina bankavtal noga, innan du ens kommer på tanken att skriva ner dina idiotiska idéer här i offentligheten.

//Brute
Citera
2010-02-23, 21:59
Medlem
liquid_flows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag skrev "Hur du tagit emot pengarna är irrelevant för polis och åklagare."

Jag har inte skrivit att det ENDA brottet du begår är penninghäleri.
Säkerligen begår du även brott mot de avtal du tecknat med banken också.
Jag förutsätter att du studerat dina bankavtal noga, innan du ens kommer på tanken att skriva ner dina idiotiska idéer här i offentligheten.

//Brute

ursäkta, glömde läsa det ordet...

ja, har nu kommit fram till att det är en för dumm idé, och jag får väl helt enkelt fortsätta söka jobb och förhoppningsvis får jag väl jobb nån gång, dock har det gått nu snart 10 månader.
Citera
2010-02-23, 22:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
ursäkta, glömde läsa det ordet...

ja, har nu kommit fram till att det är en för dumm idé, och jag får väl helt enkelt fortsätta söka jobb och förhoppningsvis får jag väl jobb nån gång, dock har det gått nu snart 10 månader.

Ja, kila iväg nu och uppdatera din CV med att du har erfarenhet av marknadsundersökning kring affärsidén penninghäleri.

//Brute
Citera
2010-02-24, 01:15
Medlem
Penninghäleri har jag svårt för att tro att man skulle åka fast för, iaf om man kan bevisa att man helt enkelt har sålt kontot. Visst har man då brutit avtalet gentemot banken men penninghäleri, nä va.
Citera
2010-02-24, 09:39
Medlem
Du lär ju åka dit för de andra brotten köparen av kontot begått också
Citera
2010-02-24, 09:44
Medlem
Enydrions avatar
bankerna påstår att man gör sig skyldig till penninghäleri...

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_svSE251SE251&q=l%c3%a5na+ut+sitt+ban kkonto

gick inte att länka till, men första träffen i google

Citat:
– Det är viktigt att känna till att om man upplåter sitt bankkonto för den här typen av bedrägerier gör man sig skyldig till penninghäleri, säger Pär Karlsson, sakkun‐nig på Svenska Bankföreningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in