2010-02-24, 07:43
Medlem
Bibeln skulle tjänat på en bättre redaktör.

Bläddrade lite i den igår och det är helt sjukt vilken massa trams som slunkit med! Har ni läst Jakobs eller Johannes brev? Ett par inskränkta sektmedlemmar som sitter och konspirerar brevledes, massa självrättfärdigande cirkelresonemang. De ansågs viktiga nog att ta med i den kanoniska versionen, tillsammans med de små profeterna Obedia och allt vad de heter.

Men Tobits bok, Jesus Syraks vishet eller Salomos vishet fick inte plats. Skada.
Citera
2010-02-24, 12:48
Medlem
Albusdlxs avatar
Visst, idag förstår folk att det är människor som skrivit bibeln. Men de 10 budorden är ju ganska klara. Men ändå är det ok för soldater att döda, det är ok för staten att stjäla (Kolla bensinpriserna) All fetma i USA går ostraffad, jag ser inte att gud kör ner sin hand mellan molnen och sätter ett exempel.
Citera
2010-02-24, 13:13
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jot
Ja det är väl inte så konstigt egentligen, finns ju mängder av böcker som innehåller en hel del sanningar blandat med fiction. Alla såklart skrivna med mänskliga ord.

Mycket sant, det håller jag med dig om.

Däremot förbryllas jag mycket över att det överhuvudtaget skulle gå att dra ut nått
endaste litet ynka citat ur bibeln som varandes "sanning" och att denna "sanning" skulle
vara guds eller jesus ord.

Ett exempel, Kristna (generaliserat) har ägnat mängder med tid åt att fördöma och göra
livet extra surt för homosexuella med hänvisning till bibeln, men hela den argumentationen
faller helt platt, för alla skrivningar om homosexuella kan ju lika väl vara helt från en
mänsklig penna, skriven av en försmådd älskare.

Så insikten om att bibeln är ett sammelsurium av "fakta" och "fiktion" ger klart vid handen
att bibeln inte är att betrakta som annat än kuriosa med lite sedelärande fabler och sagor
för att få menigheten att bli lite hyggligare mot varandra.

.
Citera
2010-02-24, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Albusdlx
Men de 10 budorden är ju ganska klara.

Bara en reflektion, men är dom verkligen så klara...?
Tror dom flesta kan nog bara nämna 3 av budorden innan det skulle ta stopp.

(bara en reflektion alltså, och inte en fråga direkt riktad till dig Albusdlx)

*edit*
Denna förklarar absurditeten i budorden rätt bra:
http://www.youtube.com/watch?v=8QWwzT4ulkA
Senast redigerad av se_där... 2010-02-24 kl. 14:38.
Citera
2010-02-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albusdlx
Visst, idag förstår folk att det är människor som skrivit bibeln. Men de 10 budorden är ju ganska klara. Men ändå är det ok för soldater att döda, det är ok för staten att stjäla (Kolla bensinpriserna) All fetma i USA går ostraffad, jag ser inte att gud kör ner sin hand mellan molnen och sätter ett exempel.

De tio budorden är nästan ordagrant stulna från Hammurabis lagar som är betydligt äldre än den Mosaiska lagen och är därmed ett uppenbart plagiat. Hammurebis lagar var skrivna av människor vilket ju bevisar att även bibeln är skriven av människor som helt enkelt stulit rubbet!
Citera
2010-02-24, 17:53
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
De tio budorden är nästan ordagrant stulna från Hammurabis lagar som är betydligt äldre än den Mosaiska lagen och är därmed ett uppenbart plagiat. Hammurebis lagar var skrivna av människor vilket ju bevisar att även bibeln är skriven av människor som helt enkelt stulit rubbet!

Och för att toppa det hela, så dyker delar av Gilgamesheposet upp i 1:a moseboken.

En tidig form av "rippning"

.
Citera
2010-02-24, 19:48
Medlem
sten.bs avatar
Jag har respekt för all hörsägen som upptecknats, ofta senare än Genesis.

Jag ser det snarare som ett bevis på att det är en sann berättelse.

Människor kände Gud innan hon hade förmågan att sätta Ordet på pränt.

Är det nå't konstigt med det?

Det viktiga är om Ordet skjuter skott.
Senast redigerad av sten.b 2010-02-24 kl. 20:10.
Citera
2010-02-24, 21:12
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Jag har respekt för all hörsägen som upptecknats, ofta senare än Genesis.

Ser du all hörsägen som sanning, eller skiljer du på hörsägen och hörsägen? Om så, utifrån
vilka kriterier?

.
Citera
2010-02-24, 21:23
Medlem
Jag ser själv inte alls mycket tillbaka till det gamla testamentet, det är enligt mig bara bakgrundsfakta till det nya testamentet (för mig som kristen dvs). Det nya testamentet är enligt mig både klarare och mycket gladare som skrift
Citera
2010-02-24, 22:15
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnjaevel
Jag ser själv inte alls mycket tillbaka till det gamla testamentet, det är enligt mig bara bakgrundsfakta till det nya testamentet

Ser du GT som fakta?

.
Citera
2010-02-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Ser du GT som fakta?

.

Ursäkta mitt ordval. Jag ser det som bakgrundsinformation till vad som ska ske i NT, det är trots allt NT som har skapat kristendomen.

Jag tror nog att du förstod vad jag menade
Citera
2010-02-24, 23:28
Bannlyst
Ja, GT kan judarna tro på och se sig själva som det utvalda folket, vilket de inte är, för Gud måste väl mena att alla människor är lika mycket värda.
NT är grunden till kristendomen. En del tolkar det bokstavstroget vilket jag tro är helt fel. Bibeln måste anpassas till dagens samhälle. För mig är kristendomen - att kärleken är störst. Gud älskar alla människor villkorslöst som en mor till ett barn. Sedan tror jag på jesu efterföljelse - att jesus genom sitt liv visar att vi ska fösöka göra goda handlingar, inte döma, förlåta varandra mm. Sedan dog han och uppstod, genom det visar han oss att döden inte är slutet utan en resa till en ny existens. Sedan tror jag att helvetet och satan är en mänsklig konstruktion för att styra människor - ett maktspråk.
Senast redigerad av aspera 2010-02-24 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in