2010-02-23, 11:15
Medlem
Egon3s avatar
I låttitlar, skivtitlar, boktitlar och tidningsrubriker undviker man skiljetecken. När en idiomatisk fras förekommer i en titel så träffar sökmaskinen massor av sådana fall, men mera sällan samma fras i en bok. Detta har kommersiella skäl. Låttitlar exponeras maximalt, kompletta böcker har oftast upphovsskydd. I en mellanzon finns bloggar av alla di slagsens. Ibland får man mera representativa träffar genom att be sökmaskinen om -site:*.com eller genom att gå in på en specifik mediesajt som BBC eller DN.

Citat:
Ursprungligen postat av TimGunn
Dude, that's like totally gay man... ...
Den bedömningen låter lite fobisk. Antag att en blandad kör från Philadelphia besöker konserthuset i Göteborg. Konserten är lyckad och när kören skall resa iväg säger konserthusets värdinna:
Citat:
– I will never forget you guys, ever. You guys will always live in my heart.
Inte tror jag att värdinnan betraktas som lesbisk eller bisexuell för att hon benämner en blandad kör med "guys".
Citera
2010-02-23, 12:18
Medlem
Om jag inte har missförstått ett gäng inlägg så verkar det inte råda total enighet här...

Om vi bortser från hela stilfrågan med låttitlar och sånt, så skulle jag säga att det så gott som alltid är bättre med komma i sådana fall som TS undrade över, där ett namn eller liknande är inskjutet utan att egentligen tillhöra satsen. Sen finns det många sammanhang där man ofta struntar i det (SMS? Facebook?), men i en roman, en insändare, ett någotsånär formellt brev eller dylikt betraktas det nog som fel i de flestas ögon.

"I will never forget you guys, ever" är OK, därför att det inte alls är ett exempel på en sån konstruktion: "guys" fyller inte samma funktion som Douglas i OP, utan är en del av frasen "you guys" - objektet är inte "you" utan "you guys".

"Dude, that's like totally gay man" är inte lika OK, så vida inte "Totally Gay Man" är en superhjälte eller liknande. Även om stilen i övrigt inte är så värst formell, så skulle en redaktör säkert inte tveka att ändra till "that's totally gay, man" om du skrev det i en novell eller nåt. Med komma i sådana fall kan aldrig bli fel, men utan komma är väldigt ofta väldigt opassande.

Är det någon som motsätter sig detta?
Citera
2010-02-23, 23:16
Medlem
Jag stötte inte på min engelsklärarinna idag men jag stötte på min svensklärarinna i matsalen och då passade jag på att fråga hur det låg till med ","

Jag fick lite blandade uppfattningar men jag ska försöka skriva ned så som jag kommer ihåg att hon förklarade det.

Klart att man kan skriva "Ill never forget you, Douglas" men det är fel. Däremot kan du skriva "Ill never forget you Douglas, my best friend."

Det som står efter kommatecknet måste alltså tala för sig själv så att säga.
Men sen efter att hon hade predikat om det där i några minuter sa hon att man kunde skriva "Ill never forget you, Douglas"

Aja, antingen är det hon som är knasig eller så är det jag som är dum i huvudet
Citera
2010-02-23, 23:47
Medlem
Låter väldigt förvirrat, det där.

Jag googlade lite, och står fast vid vad jag redan sagt. Vill du ha bekräftelse kan du söka på "direct address" eller "nominative of address" i kombination med "comma" eller "punctuation" eller nåt, så hittar du otaliga stilguider som tar upp det. Tilltalsordet (eller frasen), så att säga, bör vara för sig själv, skilt från resten med komma, oavsett om det är i början, mitten eller slutet. Och jag kan inte tänka mig något annat än att precis samma sak gäller på svenska, så jag gissar nog på att du och din lärare missförstod varandra på nåt sätt... annars är hon ju helt out.
Citera
2010-02-25, 13:47
Medlem
hajhajs avatar
batcat - ja. hon verkade lite virrig svenskatanten

men tack så mycket för att du frågade iallafall..

nu är plattan iväg till distributören och låten fick titeln utan komma. det kändes bättre på nåt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in