Hej, är ytterst fascinerad av Warhammer 40k och vill åtminstone börja läsa böckerna men jag har inte en aning om vart man skall starta. Undrar om någon vänlig själ kan fixa en någotsånär bra lista. Tack på förhand.
EDIT: Jag pratar om de skönlitterära böckerna.
Senast redigerad av mlk 2010-02-22 kl. 21:11.
Hade en polare som kunde allt om all möjlig fantasy. Jag fick låna en codex-bok av honom. Det finns en codex om varje ras. Bör vara en bra början. Funkade för mig. Där står ju regler och skit för dom som spelar också, men även en hel del bakgrundsinfo.
Tror du kan börja vart som helst egentligen. Såvitt jag vet så har inte böckerna publicerats för att fungera i en bestämd kronologi, utan bör istället kanske läsas som ras för ras så att säga.
Finns även flertalet skrivna noveller som borde gå att hitta. Tror jag kan leta upp en lista på det under morgondagen, SF Bokhandeln brukar annars ha sådant inne.
Annars finns det som sagt information i alla Codex:ar. Det finns även böcker om olika stridsfordon i 40k universumet som heter Imperial Armor.
Människorna helt klart. Det är framtidsvisionen etc som jag tycker är jäkligt fascinerande. OK trodde böckerna var mer som en kronologisk händelse a la Star Wars etc
svårtydligt svar endå, det finns människor och Supermänniskor(genetiskt modifierade krigare ).
Men.. om du vill läsa en bokserie så rekommenderar jag att du läser Horus Heresy-serien som handlar om ett mörkt kapitel innan den nuvarade tidsepoken. Jääkligt bra.
Fifteen Hours: En soldat i Imperial Guard går igenom gröntjänsten i fyra månader, sätts på interplanetär transport i sju veckor och förväntas överleva i... just det, femton timmar i fält. Här får vi följa en av dem, en vanlig knekt, när han genomgår sitt eldprov i strid mot de blodtörstiga rymdorcerna. Death World: En grupp djungelkrigare från Catachan skickas till dödsvärlden Rogar III för att möta ett angrepp från orker. Men planeten själv visar sig vara en dödligare fiende än något grönskinn. Och vilka är de mystiska förföljarna som jagar efter styrkan genom de stinkande träskmarkerna? Rebel Winter: En imperiesoldat kan förvänta sig ett kort och hårt liv. Riktigt kort, verkar det, när ett Vostroyan-regemente får order att hålla ställningarna för att skydda en annan imperiestyrkas reträttväg på den snösvepta Danik's World. När order kommer om reträtt upptäcker soldaterna att de har hamnat bakom fiendens linjer. De är frusna och hungriga, klämda mellan rebeller och orciska horder. Kan de slå sig tillbaka till bebodda trakter?
Måste tillägga att det låter enormt nördigt på svenska (skrivna på engelska ofc) men riktigt bra böcker ska jag säga dig!
Måste tillägga att det låter enormt nördigt på svenska (skrivna på engelska ofc) men riktigt bra böcker ska jag säga dig!
Det är nördigt oavsett språk
Jag skulle inte flashat upp mina W40K-böcker på första dejten direkt!
På Amazon finns en rejäl upplaga med böcker (verkar dock inte vara så lätta att få tag på), och i beskrivningarna finns det tips om vad man bör läsa innan och efter. Inom varje ras finns ju ett otal med klaner/kompanier/grupperingar som då ofta är den centrala punkten för berättelsen.
Exempel:
Citat:
Storm of Iron - Graham McNeill
"The 'Iron Warriors' lay siege to an Imperial world, worth reading this before Dead Sky, Black Sun."
Citat:
Dead Sky, Black Sun - Graham McNeill
"Uriel and Pasanius are transported to the Eye of Terror, and are confronted with the Iron Warriors! Read 'Storm of Iron' first."
Utifrån de beskrivningarna kan du säkert arbeta fram en någorlunda läsordning i varje fall.
Köp ett startkit paintset med lite spacemarine figurer att måla. Space Marines är enkla, lena och på alla plan bra modeller att börja med. I start paintseten får du dessutom bra basval av färger och pensel att måla med. Har du inte målat mer än modellflygplan tidigare är det riktigt bra att prova på dessa figurer. Det är en helt annan sak, iom du märker av att ytorna du målar är 3D. (well, duuh.) Modellplanen med sina stora ytor känns mer som att det är flera verkligen 2-dimensionella ytor som tillsammans utgör ett tredimensionellt flygplan. När du målar modellfigurer känner du det är en helt annan sak, även om det går att likna med att måla den lilla piloten. Så skaffa ett paintset. Det är här du börjar; det är såhär då får blodad tand.
Bestäm vilket lag du vill ha
Surfa in på Games Workshops hemsida, och spana in de olika arméerna som finns under WH40k. Du ska defenitivt vara bekväm med att måla modellera hos din armé. När du väl ransakat de olika raserna/arméerna/lagen och kommit fram till typ ett, två eller kanske tre max. fyra lag, som det står emellan, då tar du och läser på lite om dem. Gå ned till din lokala nördhörna och bläddra i några wh40k-böcker, Googla lite, sök på wiki; se vilket lag som tilltalar dig mest. För somliga är historian allt, för andra är det enbart modellerna. För de flesta tror jag det är modellerna lite mer, men att historien bakom ändå känns viktig och intressant.
Kom igång med ditt lag
När du bestämt vilket lag som intresserar dig bör du skaffa dig en Codex och se vad för trupper som du vill bygga din armé av. Budgetera! Antingen du köper ett startset för ca. 700 pix, eller om du köper en ask i taget till en mer unikt framtagen armé. Se vad för färger du tror att du kommer vilja ha till ditt lag och se till att skaffa hem några av dessa. Ju fler färger dessto roligare och mer intressanta idéer kommer du att lyckas komma dig för. Köp minst en spray också. Helst bör du ha både en vit och en svart hemma, men jag brukar ha svart spray för jag föredrar mörkare färgtoner.
Anslut dig till andra spelare
Du hittar olika sätt för att finna andra spelare. Antingen du frågar vid närmsta nördbutik, eller om du söker på nätet. För mig är målandet huvuddelen, men vill man spela klart det underlättar om du hittar några fler som lägger lika mycket pengar, tid och energi på hobbyn som du själv, fast kanske med andra lag eller åtminstone andra färgscheman.
Så hitta ditt lag, välj ut några modeller att måla och skaffa en spray, penslar och ett par färgburkar för projektet. Lycka till.