2010-02-22, 20:45
Medlem
Hej, är ytterst fascinerad av Warhammer 40k och vill åtminstone börja läsa böckerna men jag har inte en aning om vart man skall starta. Undrar om någon vänlig själ kan fixa en någotsånär bra lista. Tack på förhand.

EDIT: Jag pratar om de skönlitterära böckerna.
Senast redigerad av mlk 2010-02-22 kl. 21:11.
Citera
2010-02-22, 20:53
Medlem
Tazquas avatar
https://www.flashback.org/f242

Borde det inte passa bättre där?
Tror du får bättre svar.
Citera
2010-02-22, 21:02
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tazqua
https://www.flashback.org/f242

Borde det inte passa bättre där?
Tror du får bättre svar.

Jo, det tror jag nog också.

Litteratur--->Rollspel och Sällskapsspel.

/mod
Citera
2010-02-22, 21:02
Medlem
Tror inte det passar bättre där men får troligtvis bättre svar.
Citera
2010-02-22, 21:28
Medlem
maximumninjas avatar
Hade en polare som kunde allt om all möjlig fantasy. Jag fick låna en codex-bok av honom. Det finns en codex om varje ras. Bör vara en bra början. Funkade för mig. Där står ju regler och skit för dom som spelar också, men även en hel del bakgrundsinfo.

Tror du kan börja vart som helst egentligen. Såvitt jag vet så har inte böckerna publicerats för att fungera i en bestämd kronologi, utan bör istället kanske läsas som ras för ras så att säga.
Citera
2010-02-22, 21:39
Medlem
Varulvs avatar
Finns även flertalet skrivna noveller som borde gå att hitta. Tror jag kan leta upp en lista på det under morgondagen, SF Bokhandeln brukar annars ha sådant inne.

Annars finns det som sagt information i alla Codex:ar. Det finns även böcker om olika stridsfordon i 40k universumet som heter Imperial Armor.

Det finns hur mycket som helst, helt enkelt.
Citera
2010-02-22, 22:13
Medlem
Anoniims avatar
Vilken ras intresserar dig mest? Jag är helsåld på WH40k noveller och bistår gärna med tips!
Citera
2010-02-22, 22:21
Medlem
Människorna helt klart. Det är framtidsvisionen etc som jag tycker är jäkligt fascinerande. OK trodde böckerna var mer som en kronologisk händelse a la Star Wars etc
Citera
2010-02-22, 22:45
Medlem
Anoniims avatar
svårtydligt svar endå, det finns människor och Supermänniskor(genetiskt modifierade krigare ).

Men.. om du vill läsa en bokserie så rekommenderar jag att du läser Horus Heresy-serien som handlar om ett mörkt kapitel innan den nuvarade tidsepoken. Jääkligt bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Horus_Heresy_%28novels%29

Annars skulle jag vilja rekommendera att du köper och läser "Imperial Guard Omnibus: Volume One" som är tre noveller intryckta i en tjock pocketbok.

ska citera Sfbok i deras beskrivning..
Citat:
Fifteen Hours: En soldat i Imperial Guard går igenom gröntjänsten i fyra månader, sätts på interplanetär transport i sju veckor och förväntas överleva i... just det, femton timmar i fält. Här får vi följa en av dem, en vanlig knekt, när han genomgår sitt eldprov i strid mot de blodtörstiga rymdorcerna.
Death World: En grupp djungelkrigare från Catachan skickas till dödsvärlden Rogar III för att möta ett angrepp från orker. Men planeten själv visar sig vara en dödligare fiende än något grönskinn. Och vilka är de mystiska förföljarna som jagar efter styrkan genom de stinkande träskmarkerna?
Rebel Winter: En imperiesoldat kan förvänta sig ett kort och hårt liv. Riktigt kort, verkar det, när ett Vostroyan-regemente får order att hålla ställningarna för att skydda en annan imperiestyrkas reträttväg på den snösvepta Danik's World. När order kommer om reträtt upptäcker soldaterna att de har hamnat bakom fiendens linjer. De är frusna och hungriga, klämda mellan rebeller och orciska horder. Kan de slå sig tillbaka till bebodda trakter?

Måste tillägga att det låter enormt nördigt på svenska (skrivna på engelska ofc) men riktigt bra böcker ska jag säga dig!
Citera
2010-02-23, 02:10
Medlem
maximumninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anoniim
Måste tillägga att det låter enormt nördigt på svenska (skrivna på engelska ofc) men riktigt bra böcker ska jag säga dig!

Det är nördigt oavsett språk
Jag skulle inte flashat upp mina W40K-böcker på första dejten direkt!

På Amazon finns en rejäl upplaga med böcker (verkar dock inte vara så lätta att få tag på), och i beskrivningarna finns det tips om vad man bör läsa innan och efter. Inom varje ras finns ju ett otal med klaner/kompanier/grupperingar som då ofta är den centrala punkten för berättelsen.

Exempel:
Citat:
Storm of Iron - Graham McNeill
"The 'Iron Warriors' lay siege to an Imperial world, worth reading this before Dead Sky, Black Sun."

Citat:
Dead Sky, Black Sun - Graham McNeill
"Uriel and Pasanius are transported to the Eye of Terror, and are confronted with the Iron Warriors! Read 'Storm of Iron' first."

Utifrån de beskrivningarna kan du säkert arbeta fram en någorlunda läsordning i varje fall.
Citera
2010-04-13, 17:33
Medlem
Taluss avatar
Köp ett paintset och smaka på målandet
Bestäm vilket lag du vill ha
Kom igång med ditt lag
Anslut dig till andra spelare

Så hitta ditt lag, välj ut några modeller att måla och skaffa en spray, penslar och ett par färgburkar för projektet. Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in