Citat:
Ursprungligen postat av Greencourt
Håller på och sätter samman en fondportfölj, många verkar ju tycka om skagen global så jag tänkte kolla vad den hade för egenskaper speciellt som många verkar tycka om den.
Verkar ju ha helt fel index, mycket mer föklaringsvärde i MSCI EM, så att prata om alpha är ju inte så relevant i min mening? Hade ju varit annorlund ifall man hade strategi där man går kort EM lite då och då men så verkar ju inte fallet vara. Fördrar mycket mer att ha en ren MSCI world fond och en ren MSCI EM så man vet vad man får samt kan jämföra fonderna på ett något sä när rättvist sätt?
Om man nu bara ska ha en "World fund" så tycker är den nog bra, slipper man ha en till för EM exponeringen...
Någon som håller med/har annan uppfattning?
Global är bra men Kon-tiki är bättre IMO om man är villig att ta lite mera risk. Tillsammans utgör dom ca hälften av min portfölj. Har bägge men ca 3ggr så mkt i Kontiki som i Global.
Angående index så känns det som det är värt den extra procentenheten i förvaltningsarvode för Kon-tiki då det index det jämförs för överavkastning är betydligt mera svårslaget.