2010-02-19, 10:11
Medlem
fetakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
martin heter jag. jag tog körkort strax efter jag fyllt 19 år. det jag funderar på är; vrf tog jag ens det? alla mina vänner pratar om hur skönt det är att ha osv.

idiotiska saker jag gjorde/gör;

1. tog körkort för manuellt fast jag bara kör automat hemma o enda jag övningskörde med som privatist.

2. kör 1 gång i månaden och då mest i onödan. skulle kunna tagit buss o tunnelbana men tar bilen för att inte bli ringrostig i trafiken.

3. siktar in mig (inom 2-3 år) på en läghenhet som ligger 2 min promenad från tunnelbanan vilket gör att jag inte kommer behöva bil inom 10 år troligtvis.

4. fick egen 5-10 år gammal bil när jag tog körkort. den bara står där o ska jag köra tar jag 9/10 fall blire päronens bil.

nu är min fråga? vrf ser folk ner på icke körkortsinnehavare då jag inte ser att körkortet underlättar min vardag på något sätt

Haha!!

"vrf har jag ens bil?"
Sälj den då!

"den är 5-10år"
Vet du inte?

Låter som du just fyllt 16 och funderar på att ta körkort.

Till ämnet. Jag personligen ser ner på folk som inte kar körkort eftersom de:

1 Troligen har en dold defekt som gör att de inte kan ta körkort.
2 Är så dumma att de inte klarar teorin.
3 Är så fattiga att de inte har råd.

Du kan väl posta lite bilder på din morsa så kan vi avgöra om hon har en framtid som hora.
Citera
2010-02-19, 10:19
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetakungen
Haha!!

"vrf har jag ens bil?"
Sälj den då!

"den är 5-10år"
Vet du inte?

Låter som du just fyllt 16 och funderar på att ta körkort.

Till ämnet. Jag personligen ser ner på folk som inte kar körkort eftersom de:

1 Troligen har en dold defekt som gör att de inte kan ta körkort.
2 Är så dumma att de inte klarar teorin.
3 Är så fattiga att de inte har råd.

Du kan väl posta lite bilder på din morsa så kan vi avgöra om hon har en framtid som hora.
Såna som du borde helt klart hängas
Citera
2010-02-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Såna som du borde helt klart hängas

Barn borde hängas.
Citera
2010-02-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benshie
Ok att man kan ha ett bra jobb och tycka att ica runt hörnet inte är så dyrt, men man vill nog fortfarande handla på en butik med större utbud och mindre priser. Då butiken antagligen ligger utanför områden du bor i så kan det vara bekvämt med en bil, istället för att sitta med sju matkassar på bussen!
Ja har man det knapert är det ju jättesmart att skaffa bil för då kan man handla billigare

Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
nu är min fråga? vrf ser folk ner på icke körkortsinnehavare då jag inte ser att körkortet underlättar min vardag på något sätt
Du bor i Stockholm där knappt en jävel under 30 har körkort så varför ens bry sig? Läs mindre på FB kanske.
Citera
2010-02-20, 11:57
Medlem
HemleNs avatar
Ibland ställer jag mig samma fråga, och kommer inte på något svar.

Jag är 19, snart 20. Bor bokstavligt talat precis bredvid tunnelbanan, har en väldig massa bussar som går åt alla möjliga håll precis lika nära som kan ta mig till pendeltåg och resterande transportsätt på mer eller mindre ett ögonblick. Bor i lägenhet och har ingen egen parkering, farsan (som bor inom gångavstånd) har en 4 år gammal bil som han nästan aldrig använder som jag skulle kunna låna nästan hur mycket och ofta jag ville. Ändå har jag med undantag för två dagar i somras (och då kände jag mig verkligen obekväm dessutom) ägt minst en bil hela tiden sen jag tog körkortet precis efter jag fyllt 18.
Halva tiden har jag till och med haft två bilar, Ståendes på en infartsparkering vid tunnelbanan. Inga snåla bilar heller, den snålaste var en 740 som drog precis under 1l/mil... min nuvarande ligger på ca 1,5l/mil.
Till jobbet (som lastbilschaufför) skulle jag nästan kunna gå, eller åtminstone kunna ta bussen som stannar precis utanför. Men nej, varje morgon går man ut och skrapar rutorna, kör i lugn och ro den korta sträckan till jobbet och sitter och huttrar eftersom man knappast hinner få upp någon motortemperatur på bara någon kilometer.
Helgkvällar brukar gå ut på att planlöst åka runt i bilen (eller någon polares bil) och inte göra något alls i princip. Ibland köra lite "svarttaxi" åt polares polare eller något liknande, och har man tur så går man +/- 0...

Varför? Jag vet ärligt talat inte.
Citera
2010-02-20, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
Ibland ställer jag mig samma fråga, och kommer inte på något svar.

Jag är 19, snart 20. Bor bokstavligt talat precis bredvid tunnelbanan, har en väldig massa bussar som går åt alla möjliga håll precis lika nära som kan ta mig till pendeltåg och resterande transportsätt på mer eller mindre ett ögonblick. Bor i lägenhet och har ingen egen parkering, farsan (som bor inom gångavstånd) har en 4 år gammal bil som han nästan aldrig använder som jag skulle kunna låna nästan hur mycket och ofta jag ville. Ändå har jag med undantag för två dagar i somras (och då kände jag mig verkligen obekväm dessutom) ägt minst en bil hela tiden sen jag tog körkortet precis efter jag fyllt 18.
Halva tiden har jag till och med haft två bilar, Ståendes på en infartsparkering vid tunnelbanan. Inga snåla bilar heller, den snålaste var en 740 som drog precis under 1l/mil... min nuvarande ligger på ca 1,5l/mil.
Till jobbet (som lastbilschaufför) skulle jag nästan kunna gå, eller åtminstone kunna ta bussen som stannar precis utanför. Men nej, varje morgon går man ut och skrapar rutorna, kör i lugn och ro den korta sträckan till jobbet och sitter och huttrar eftersom man knappast hinner få upp någon motortemperatur på bara någon kilometer.
Helgkvällar brukar gå ut på att planlöst åka runt i bilen (eller någon polares bil) och inte göra något alls i princip. Ibland köra lite "svarttaxi" åt polares polare eller något liknande, och har man tur så går man +/- 0...

Varför? Jag vet ärligt talat inte.
Det är jobbigt att gå, det är jobbigt att cykla, det är väldigt otrevligt att sitta bredvid en svettluktande apa (aka en turkjävel), det är dyrare att åka taxi. Allt tar så mycket längre tid om man ska använda kollektivtrafiken.
Citera
2010-02-20, 16:59
Medlem
BengtSvenssons avatar
Om du ska utanför stan så kanske det kan vara bra med en bil.
Citera
2010-02-20, 17:30
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Det är jobbigt att gå, det är jobbigt att cykla, det är väldigt otrevligt att sitta bredvid en svettluktande apa (aka en turkjävel), det är dyrare att åka taxi. Allt tar så mycket längre tid om man ska använda kollektivtrafiken.

Fast har jag ingen tid att passa är det långt ifrån ovanligt att jag går... ibland utan mål också. Sist var från Nacka forum till Zinkensdamm om jag inte minns fel.
Axelsberg -> Vinterviken -> St. Essingen -> Alvik -> Rålambshovsparken -> Liljeholmen -> Aspudden -> Axelsberg är en annan runda man betat av... och det har inte varit speciellt ansträngande, bara tidsödande. Så lat är jag väl inte.
Citera
2010-02-20, 19:15
Avslutad
Förstår inte på dig TS.
Du har kortet kan vara bra om du träffar en flick/pojkvän på dina nätdejtingsajter.
Så kan du ta bilen eftersom Hon/han antagligen inte bor vid en t-central och särskilt inte på din linje.

*När du ska handla
*Skaffar barn
*Ledsnar på kommunaltrafikens förseningar
*Skaffar en bil med körglädje
Citera
2010-02-20, 20:05
Medlem
expanderbatongs avatar
Förstår inte hur TS tänker (om han ens gör det)

Många arbetgivare tar hellre en civ ing, med körkort än en utan (även om du har 10min till jobbet)

Sen har du väl ingen kristalkula ? som kan se in i framtiden det är inte fel med Körkort, ska du aldrig resa ? kan vara bra att ha då.

körkort är bra att ha som leg etc,

eller är du så jävla tråkig att du ska bo på samma adress hela livet och aldrig skaffa ungar eller göra något som kräver bil.
Citera
2010-02-21, 10:47
Medlem
mackz0rs avatar
Det kan ju knappast vara onödigt att ha kunskap. Du vet ju hur man kör bil nu och kommer kunna det resten av livet. Är det onödigt att besitta den kunskapen?
Angående din bil föreslår jag att du säljer den ifall du inte kommer använda den de närmsta åren.
Citera
2010-02-21, 10:52
Medlem
pang olufsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
Det kan ju knappast vara onödigt att ha kunskap. Du vet ju hur man kör bil nu och kommer kunna det resten av livet. Är det onödigt att besitta den kunskapen?
Angående din bil föreslår jag att du säljer den ifall du inte kommer använda den de närmsta åren.

Trafíkreglerna har inte ändrats sen 1929 eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in