Jag skrev igår till dem, i natt faktiskt,
Detta skrev jag
Hallå, Jag har börjat bli irriterad på Elgigantens kundservice, Det är såhär att jag lämnade in min dator den 23 Februari pga att den hade gått sönder tre gånger nu och felen har i stort sett varit likadana vilket har varit en ständig irritation för mig,
att behöva lämna in datorn för den sedan ska vara på
verkstad en väldigt lång tid, det är inte så det ska behöva vara. Det är så att jag köpte datorn
ursprungligen för att använda den i arbetet, men tydligt så har det inte funkat så jag bad om att få
häva köpet då när jag lämnade in den, kundtjänsten där sade då att de skulle kontakta mig när de
bekräftat samma fel på datorn, men än har jag inte fått något meddelande. Jag önskar att häva
köpet så fort som möjligt,
jag har inte tid att vänta på ett beslutande och jag har i stort rätt att
häva köpet då det står klart att datorn inte kunnat reparerats på skälig tid, samt har utsatt mig för
en väsentlig olägenhet. Enligt konsumentverket har jag möjlighet att kräva ersättning av Elgiganten
för transport av datorn fram och tillbaka de gångerna den behövt lämnas in för reparation, men den
jag vill, är att få häva köpet så fort som möjligt så jag kan fixa en dator som inte går i sönder. Vägrar
Elgiganten att låta mig häva köpet så får jag troligtvis kontakta ARN, för att få hjälp med detta.
Mvh John.
ElGiganten svarade idag, såhär:
Hej John, tack för ditt mail.
Vi beklagar att du haft problem med din dator!
Enligt kosnumentköplagen kan vi ansöka om reklamation efter tredje gången samma fal alt. fjärde gången olika fel. Felet måste den sista gången vara konstaterat av en auktoriserad verkstad som sedan söker reklamationen, servicetiden ligger på 2-4 arbetsveckor, därav ber vi dig avvakta på svar då den endast varit inne 3 gånger den senaste gången.
Trevlig dag!
Med vänlig hälsning / Best regards
Jenny F
..
Så ligger det till. Jag vet inte hur jag ska göra nu, vänta i 2-4 veckor på att de ska komma med ett beslut? Jag vill häva köpet i enlighet med kapitel §29 i konsumentköplagen (hur man nu säger det, så)
Direktlänk till just den delen:
https://lagen.nu/1990:932#P29S1