Citat:
Ursprungligen postat av stuva
Det intressanta tycker jag är att jag tror att det finns en bakgrund. Sen är det upp till oss om vi
kan finna något - det kan dyka upp fakta i framtiden. I de Irländska krönokorna står om 72 hövdingar som lämnade Nemrods torn vid språkets upplösning. Vidare att det vad Gaedil Glas som utformade det gaeliska språket från de 72 språken. Lite grand om skytia.
Och Irändska är ju mer släkt med ryska än med engelska, det står om dessa kontakter ochså.
Vad som har hänt vet vi inte, men vi vet omkring ämnet.
Vad menar du? Att bara för att det finns liknande berättelser över allt så skulle det innebära att det ligger någon grund i det? Det handlar snarare om att olika religioner influerat varandra, eller utvecklats ur varandra.
Germanernas tro (senare Asatro) är inte helt olik grekisk mytologi, och Balder påminner helt klart om Jesus. Det innebär givetvis INTE att det ligger någon stor bakgrund för läääänge sen då den här typen av gudar fanns. Nej, det är snarare ett bevis på att folken har haft ett utbyte, de har med andra ord träffats. Detta kan givetvis fungera i flera led, även om det torde bli svagare och svagare för varje gång.
Däremot FINNS det säkerligen berättelser som existerar över hela världen som kommer ur samma grund. Saken är bara den att man måste se på informationen med kritiska ögon. Är det här trovärdigt? Är det troligt att alla talade samma språk innan babels torn byggdes? Nej, det vet vi att man inte gjorde. Således är det bullcrap. Något som däremot är intressant är att översvämningen (ni vet, Noak) eller saker som liknar den nämnas i mer en bara abrahamitiska religioner. Här kan det givetvis vara att man influerat varandra eller så var det faktiskt riktigt mycket regn vilket gav upphov till översvämningar i flera områden. I det här fallet är ingen av svaren direkt otroliga.
Sedan har vi dem där vi vet att det rör sig om en verklig händelse, efter något vulkanutbrott (tror jag det var) så kastades aska upp i luften, denna förmörkade solen. Man har hittat texter på i Egypten och Kina som nämner detta. Alla är givetvis skiträdda. Finns säkerligen mer texter. Här vet vi dock att ett mycket stort vulkanutbrott ägde rum, och således kan man anta att texterna uppkommit var för sig.
Det blev lite rörigt, men men.