2024-07-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för dessa uppgifter som var för mig tidigare helt okända.

Begick verkligen inte denne skogstokige man ytterligare attacker mot kvinnor? Jag förstår att han kom att skiljas efter både giftermålen.

Glädjande att höra att BO verkar ha fått ett bra och normalt liv efter den här skräckupplevelsen.

Kan tillägga att han före detta vansinnesdåd hade suttit 1,5 år i fängelse för kvinnomisshandel. Redigering: Såg nu att det redan framkommit tidigare i tråden. Kan kanske istället lägga till att de källor jag använt mig av är uppgifter om domen i olika tidningar 23 december 1965. Därutöver ArkivDigital. Och även en del artiklar i lokalpressen från senare år där offret förekommer i sociala sammanhang.
Senast redigerad av NisseDacke 2024-07-04 kl. 13:50.
Citera
2024-07-04, 21:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
En helt snövit man efter vansinnesdådet 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av NisseDacke
Kan tillägga att han före detta vansinnesdåd hade suttit 1,5 år i fängelse för kvinnomisshandel. Redigering: Såg nu att det redan framkommit tidigare i tråden. Kan kanske istället lägga till att de källor jag använt mig av är uppgifter om domen i olika tidningar 23 december 1965. Därutöver ArkivDigital. Och även en del artiklar i lokalpressen från senare år där offret förekommer i sociala sammanhang.

Tack för detta.

Denne skogstokige och mycket farlige man var nog inte heller helt snövit efter vansinnesdådet i Mönsterås. Kom att gifta sig två gånger som båda slutade med skilsmässa efter fyra resp. tre år. Kan vara fullt möjligt att han misshandlade sina hustrur.
Citera
2024-07-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweden4life
därför man inte ska lifta
Man borde redan under 1960-talet gått ut med en varning om att lifta med främmande personer kan vara direkt förenat med risker och att risken ökar att man kan bli utsatt för brott.
Citera
2024-07-15, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
1960-talet det verkligt stora liftarårtiondet.

Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Man borde redan under 1960-talet gått ut med en varning om att lifta med främmande personer kan vara direkt förenat med risker och att risken ökar att man kan bli utsatt för brott.

Detta gjorde också både polisen och andra myndigheter men det hjälpte föga.

Nästan överallt kunde man se unga personer, mest tjejer, som stod med tummen upp längs vägkanterna och ville ha lift. Ibland kunde det vara ändå upp till tre tjejer som liftade tillsammans. Hade en f. d. flickvän som gav sig ut på "liftarturné" sommaren 1968 och var ute i över en månad. Som tur var så hittades hon sedermera oskadd i Norge. Det var främst till Norge och Danmark som liftarna tog sig till eftersom det rådde passfrihet i Norden. Hände ibland att de också tog sig till Västtyskland men då lär de ha haft pass med sig. Har för mig att någon våghalsig person tog sig ända ner till Italien.

1960-talet var det verkligt stora liftarårtiondet.
Citera
2024-07-16, 08:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för detta.

Denne skogstokige och mycket farlige man var nog inte heller helt snövit efter vansinnesdådet i Mönsterås. Kom att gifta sig två gånger som båda slutade med skilsmässa efter fyra resp. tre år. Kan vara fullt möjligt att han misshandlade sina hustrur.

Om han INTE misshandlade sina hustrur hade det varit otroligt. Klart han gjorde. Som tur var lyckades de skilja sig med livet i behåll. Undrar om han fick några barn?

Det finns så många märkliga levnadsöden att man ibland undrar varför det inte skrivs fler böcker av deras barn eller andra närstående. Hade ju varit otroligt intressant att läsa en skildring från hans sista fru till exempel. Visste hon vad han gjort? Pratade han om det? Sa han någonsin varför han gjort det? Känns nästan som om han hatade kvinnor bara. Han försökte ju inte våldta den 20-åriga lifterskan ”jag vill inte ha dig, jag vill döda dig”.
Citera
2024-07-16, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klart att han gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Om han INTE misshandlade sina hustrur hade det varit otroligt. Klart han gjorde. Som tur var lyckades de skilja sig med livet i behåll. Undrar om han fick några barn?

Det finns så många märkliga levnadsöden att man ibland undrar varför det inte skrivs fler böcker av deras barn eller andra närstående. Hade ju varit otroligt intressant att läsa en skildring från hans sista fru till exempel. Visste hon vad han gjort? Pratade han om det? Sa han någonsin varför han gjort det? Känns nästan som om han hatade kvinnor bara. Han försökte ju inte våldta den 20-åriga lifterskan ”jag vill inte ha dig, jag vill döda dig”.

Det har du rätt i.

Han slutade säkerligen inte med sitt mycket farliga beteende. Tur var att dessa kvinnor lyckades att skilja sig med sina liv i behåll. Om han fick några barn vet jag inte men man kan ju hoppas att han inte fick det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in