Flashback bygger pepparkakshus!
2010-02-15, 21:09
Medlem
Min macbook bara står o tuggar. Finns det nån tangent Jag kan hålla in vid start för att komma till inställningar lr nåt? Funkade felfritt för några h sen. Nu bara tuggar den vid apple screen o inte startar
Citera
2010-02-15, 21:23
Medlem
Testa med Safemode genom att hålla in Shift när startljudet kommer
Citera
2010-02-16, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Testa med Safemode genom att hålla in Shift när startljudet kommer

Ingen skillnad. Lyckades ta mig in genom att datorn sa att den inte kunde starta nån Skype auto fil, så lyckades klicka ur skype ur autostart. nu Laddar den fortfarande bara OS:et långsamt med äpplet sen stannar där Även när jag trycker shift.

Har testat att sätta ur och i batteriet osv.
Citera
2010-02-16, 09:49
Bannlyst
Zappa P-RAMen.

Starta om, håll nere Command, Alt, R och P, vänta tills datorn startat om sig 3 gånger (tills att du hört ljudet tre gånger) och låt den sen starta.

Det här kommer fucka upp lite småinställningar på datorn (klocka, etc) men inga stora saker.

Annars om du är väl bevandrad i UNIX så kan du ju starta upp i Single User-Mode genom att hålla ner Command+S.
Citera
2010-02-16, 13:20
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildisen
Ingen skillnad. Lyckades ta mig in genom att datorn sa att den inte kunde starta nån Skype auto fil, så lyckades klicka ur skype ur autostart. nu Laddar den fortfarande bara OS:et långsamt med äpplet sen stannar där Även när jag trycker shift.

Har testat att sätta ur och i batteriet osv.

Du skall hålla in shift hela tiden, kan ta betydligt längre tid än en vanlig start skall tilläggas.
Citera
2010-02-16, 13:27
Medlem
enochannans avatar
Om det inte funkar när du hållt nere Shift så starta på DVD:n, genom att peta i skiva och sedan hålla ner c-tangenten - och reparera sedan behörigheter.

Detta gör du i Skivverktyg, markerar din hårddisk och klickar på "Reparera skivbehörigheter".

Det fixar mycket och är bra att köra ibland, speciellt då något knasar.

(edit: Det går alltså att köra även utan DVD, när man startar på sitt vanliga system. Det ligger då i mappen Verktygsprogram i Programmappen och kan som sagt vara bra att köra lite då och då, efter uppdateringar och dylikt)
Senast redigerad av enochannan 2010-02-16 kl. 13:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in